Neon Genesis Evangelion 20 år

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf l.mathiasen » søn 4. okt 2015 14:16

I dag fylder Neon Genesis Evangelion 20 år, som en af de mest indflydelsesrige anime nogensinde.

Mange folk tror det er på grund af plottet at serien har så stor indflydelse, men for at kort sammenligne med Citizen Kane, så har den skam en god historie, men det er ikke alene der gør den til et mesterværk, men dens indflydelse på industrien som helhed, der har puttet den blandt de største nogensinde.

1980erne er betragtet som animeens guldalder, og slutningen af årtiet så en række store produktioner, Akira, Totoro, Grave of the Fireflies, og Studio Gainax egen Royal Space Force: The Wings of Honnêamise, som alle havde det til fælles at de gav et dundrede underskud i første omgang, der sendte chokbølger gennem industrien. Oven i det blev Japan ramt af en økonomisk krise, der for anime-industrien betød at der ikke blev investeret det samme i deres produkter.

Selv om der skam blev lavet mindeværdige anime i første del af 1990erne, så var branchen i virkelig skidt tilstand, og manglede en ny forretningsmodel. Den 4. oktober 1995 ved 6 tiden om aftenen, kom den så fra et lille studio, i hvad folk troede var en ny Gundam agtig real robot serie. Nu skal jeg ikke komme ind på historien i dette indlæg, men lad os bare sige at den gik i en helt anden retning, med en historie produceret af otaku og til otaku. Dengang var næsten alle anime serier primært lavet til at blive set på tv og kunne være meget lange, videomarkedet tilhørte de såkaldte OVA, der som regel højst var et par episoder, og på det tidspunkt havde de en tendens til at være ret voldelige.

Det viste sig at Eva var ret salgsbar på videomarkedet, og gav industrien den udvej, som den manglede, serier på kun 12-26 episoder beregnet til at blive solgt til otaku, i stedet for lange familieserier, som skulle sælges som indhold til tv-stationer til små beløb eller for at sælge manga, eller de meget korte OVA, som var en meget kortsigtet måde at tjene penge på.
Denne udvikling med at sælge anime-serier til otaku betød i løbet af få år at anime forsvandt meget fra det almindelige tv-billede, og man købte sig i stedet ind på sendeflade om natten som en anden tv-shop, hvor visningen fungerede som reklame for at få folk til at købe showet. De serier overtog også næsten hele OVA-markedet, og de fleste unge fans har aldrig hørt ordet OVA.

Den forretningsmodel har vi i store træk stadigvæk, kombineret med streamingpenge fra udlandet, men den bliver i disse år mere og mere rusten, som folk går fra at eje medier, og man har ikke en ny model klar, så anime mangler en "Third Impact" der kan vise dem en ny retninger for fremtiden.

Personligt tror jeg at det jeg kan lide ved Neon Genesis Evangelion, er jeg har haft depressioner og kan derfor forholde mig til personerne på den måde. Hvad er jeres minder om serien?
Rei worst girl!
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf SsjGogo » søn 4. okt 2015 14:30

Jeg kan helt sikkert følge dig i, at mine egne psykiske udfordringer gjorde serien meget personlig. De sidste par afsnit stikker især ud. Det krævede mod, og det var nok der jeg først for alvor opdagede, hvor nuanceret et "medie" anime er.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf Naiera » søn 4. okt 2015 14:34

Jeg fejrede 20 års Eva-fødselsdag for en måneds tid siden.

Billede

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf JoaCHIP » man 5. okt 2015 16:37

Det er virkeligt lang tid siden jeg så den, men kors et indtryk den må have gjort, for det er én af de anime-serier jeg virkeligt har kunnet huske i lang tid bagefter, og dét er i sig selv en præstation med min hukommelse.

Jeg tror også netop at det er min egen tyngende forhistorie som gjorde, at jeg følte en sådan forbindelse med hele det psykologiske aspekt i den, og det har nok egentlig været første gang jeg har set en film eller en serie som beskrev det her emne set "inde fra". Og endda på en så rammende og personlig måde.

Og at serien har haft en stor betydning, kan man tydeligt se i gadebilledet i Tokyo selv den dag i dag, for, ud over dem der lige bliver hypet midlertidigt og som nok er glemt igen om 3-4 år, er det faktisk primært Evangelion og Totoro man ser rundt omkring.

Naiera skrev:Jeg fejrede 20 års Eva-fødselsdag for en måneds tid siden.

God stil dér! :)
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf Naiera » man 5. okt 2015 17:29

Så har jeg også gjort hvad jeg kan, for at holde liv i franchisen ;)

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf Sneffe » man 5. okt 2015 21:16

Tror også hellere lige jeg må få den set igen for at fejre det ^^

Brugeravatar
supergummibear
Jonin
Jonin
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 8. mar 2012 23:19
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Et sted i verden

Re: Neon Genesis Evangelion 20 år

Indlægaf supergummibear » tors 8. okt 2015 00:20

Naiera skrev:Jeg fejrede 20 års Eva-fødselsdag for en måneds tid siden.

Billede


Øj! Det vil jeg også have :O (Gid man havde penge *_* )

Det der i tidernes morgen har fået mig til at se serien, må klart være det utroligt gode opening serien har. Jeg husker ikke så meget mere af serien, andet end at jeg dengang meget gerne ville give Shinji en røvfuld og sige at han skulle tage sig sammen, mens jeg i dag (tror) at jeg forstår karakterne lidt bedre. Jeg kan stadig bedre lige Asuka end Rei, men jeg burde nok se serien igen. For at være helt sikker ;-)
:p I´m not Crazy. I´m just upset because my imaginary friend is mad and won't talk to me :p


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster