For 10 år siden...

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: For 10 år siden...

Indlægaf M.Mikkelsen » tors 31. mar 2016 09:32

Hmm, 2006 ser ud til at være et af de år fra hvilket jeg har set mest anime. En del af det er nok fordi jeg så ret meget anime i perioden 2006-2008, men nogle af serierne genkender jeg nu også som noget jeg har set endnu senere. Jeg husker tydeligt hvor begejstrede mange var omkring Haruhi og jeg blev da også hurtigt selv rimlig glad for serien, glad nok til at læse alle bøgerne. Andre serier jeg husker mange snakkede om det år er Death Note, Code Geass, XXXHolic og Ouran High School Host Club som alle havde en del buzz. Men bare for sjov, så lad mig give en kort kommentar til de serier jeg så det år:

The Melancholy of Haruhi Suzumiya - Omend den måske var en smule overhyped er det stadig en rigtig god serie og nok en af dem jeg har lettest ved at gense (og har genset oftest).

Black Lagoon - ganske fin action underholdning. Mere stil end substans, men god stil.

Ouran High School Host Club - Sjov med shoujo genre-konventioner, men skaberne kan tydeligvis godt lide genren og griner mere med dens publikum end af dens publikum.

Fate/stay night - Var ikke særlig glad for denne serie, har mere eller mindre undgået alle serier relateret til Fate/stay night siden (omend jeg efter at havde kedet mig bravt under den første Kara no Kyoukai film faktisk fandt de resterende film i den serie ganske udmærket).

Le Chevalier D'Eon - Historisk drama omend med overnaturlig indblanding sat under den franske revolution. Ikke ligefrem Rose of Versailles kvalitet, men stadig en ganske underholdende serie.

Bakumatsu Kikansetsu Irohanihoheto - Historisk drama omend med overnaturlig indblanding sat under Bakumatsu-perioden i Japan. Kunne rigtig godt lide stemningen i denne serie og Bakumatsu-peridoden er en af de mere fascinerende i Japans historie, men selve historien var måske lidt tynd (kan ærlig talt ikke huske meget af den).

Death Note - Underholdende, men lidt for overdramatisk for dens eget bedste (omend dette var med til at gøre den underholdende). Temaet er interessant, men jeg har meget lidt sympati med Light som "anti-helt" (omend han er en ok skurk) og finder det irriterende når folk forsøger at argumentere for at han havde ret.

The Third: The Girl with the Blue Eye - Så denne serie en del år senere, tror ikke mange så den i 2006. Hvilket er lidt en skam, da det faktisk er en udmærket lille serie, som både havde en interessant hovedperson og fik dig til at holde af en tank A.I. :p

Kekkaishi - Typisk fighting shounen, ikke noget at skrive hjem om, men jeg har en svaghed for genren... (kald det guilty pleasure hvis I vil)

D.Gray-man - Samme som ovenover, typisk fighting shounen.

Code Geass: Lelouch of the Rebellion: Underholdende, men jeg så den hele i et marathon efter den var udkommet. Hvis man har tid til at tænke mellem hver episode lægger man mærke til at store dele af plottet falder fra hinanden (var nok i virkeligheden mit største problem med sæson 2).

Welcome to the NHK! - En rigtig interessant serie, lige dele sort humor, samfundskritik og selvkritik. Fandt den rigtig god, omend delen omkring MMORPG og pyramidespil i midten desværre ødelagde seriens ellers glimrende tempo (og var ikke til stede i romanen, der var overraksende kort).

Saiunkoku Monogatari - Endnu en serie jeg så mange år senere og som jeg mener flere bør give en chance. Den virker måske som en typisk reverse harem shoujo serie ved første øjekast, men dette er langt fra en dækkende beskrivelse. Det meste af serien handler om diverse politisk drama sat i et middelalderligt pseudo-kina og til modsætning af mange serier har den kvindelige hovedperson faktisk ambitioner og drømme der handler om andet end en mand og er desuden meget kompetent.

Paprika - Jeg er stor fan af Satoshi Kon (RIP) og selvom Paprika ikke helt nåede de samme højder som Perfect Blue og Millenium Actress var det en rigtig, rigtig god film.

Ghost in the Shell: Solid State Society - Stand Alone Complex er min favorit inkarnation af GiTS og omend filmen ikke på nogen måde er på højde med de to tv-serier er det en ganske glimrende film, omend kun for folk der har set de to serier.

Higurashi no Naku Koro ni - Startsangen var god, men selve serien var alt for overdrevet til at jeg kunne tage den seriøst, omend den var morsom i sin overdrevne vold (ved ikke om de gik efter denne reaktion eller om de prøvede på at lave en seriøs serie)

Dai Mahou Touge - En ganske fin lille (4-episoders) komedie der gør godt grin med mange mahou shoujo konventioner. Ideen er basalt set at hovedpersonen opfører sig nuttet, men i virkeligheden er hun en nådesløs, beregnende fascist (i bogstavelig forstand, hendes mor styrer det magiske kongerige efter fascistiske principper).

Hellsing Ultimate - Den startede i 2006 hvilket jeg husker tydeligt, da jeg så frem til den efter at havde læst mangaen. Det meste af den udkom dog i senere år. Som Black Lagoon, mere stil end substans, men hvilken fantastisk over-the-top stil.

Shinigami no Ballad - Husker meget lidt om denne korte serie, så den har nok ikke gjort det store indtryk på mig, godt eller dårligt.

Ergo Proxy - Prøvede at se den da den udkom, men gav op på et tidspunkt. Så den til gengæld for et par år siden og denne gang fandt jeg den ganske udmærket (og rigtig pæn), så har ændret smag i mellemtiden. Tror måske jeg følte at den var pretentiøs og pseudo-intellektuelt bullshit første gang, hvorimod min tolerance for den slags er meget højere nu og jeg ikke længere er så hurtig til at dømme ting som værende "pseudo-intellektuelt" og "prententiøst". :p

Gedo Senki - Ikke nogen god adaption af bogen. Heller ikke nogen vanvittig god film i sig selv.

XXXHOLiC - Meh, typisk clamp-stil, men uden det fængende melodrama.

Genshiken OVA: Ikke det bedste Genshiken har at byde på, men introducerer en vigtig karakter og er bestemt værd at se.

Black Jack 21 - En moderne adaption af Tezukas klassiker. Serien fokuserede på en længere sammenhængende historie og ikke bare enkelte patienter som Black Jack tager sig af, hvilket gør den til en udmærket introduktion, da vi bliver præsenteret for en større historie med start, midte og slutning.

Demonbane TV - Nok den dårligste serie på denne liste.


phew, det var mange serier. Hvis I undrer jeg over at jeg genrelt mest skriver positive ting er det nok fordi jeg har det med at droppe de fleste serier jeg virkelig ikke kan lide og for den sags skyld helt undgår at se dem i første omgang, hvis det er min fornemmelse at jeg vil hade dem. Når det er sagt, må jeg sige at 2006 var et rigtig godt år for anime med en masse gode serier, omend jeg først så en god del af dem en del år senere.

Derudover, tak fordi du fik mig til at føle mig gammel... :p
Senest rettet af M.Mikkelsen fre 1. apr 2016 04:01, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: For 10 år siden...

Indlægaf JoaCHIP » tors 31. mar 2016 20:00

M.Mikkelsen skrev:Hvis I undrer jeg over at jeg genrelt mest skriver positive ting er det nok fordi jeg har det med at droppe de fleste serier jeg virkelig ikke kan lide og for den sags skyld helt undgår at se dem i første omgang, hvis det er min fornemmelse at jeg vil hade dem.

Jeg synes faktisk du gav nogen af mine yndlings-film en ret halv-lunken beskrivelse :D, men jeg tror nu alligevel vores smag er i samme retning.

Og så kunne jeg se på din liste at jeg endda havde glemt 2-3 yderligere anime fra 2006, som jeg også har set, så tak for reminderen.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: For 10 år siden...

Indlægaf SsjGogo » tors 31. mar 2016 20:26

Jeg er imponeret over jeres hukommelse generelt! En sådan en detaljegrad - og selv jeres rationalisering husker i. Jeg er vist den gamle her!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: For 10 år siden...

Indlægaf JoaCHIP » tors 31. mar 2016 22:04

Uden en MySql database ville du gennemskue hvor dement jeg er. ;D
RYST OG NYD!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster