Anime v. Manga

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Anime v. Manga

Indlægaf SsjGogo » lør 8. okt 2016 18:22

Hej

Nej - det er ikke en tråd om, hvorvidt Anime er bedre end Manga - men alligevel lidt.

I en lang periode har jeg nu primært læst manga - og været træt af Anime. Jeg føler, at jeg derigennem får en lidt større dybde.

Anime har så en anden dynamik og atmosfære, som mange gange er mindst ligeså god.

Har I eksempler på, hvor Anime varianten af en historie var bedre end manga udgaven - og den anden vej rundt?

Eksempler på, at de to ting komplimenter hinanden er også velkommen. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime v. Manga

Indlægaf l.mathiasen » lør 8. okt 2016 19:37

SsjGogo skrev:Nej - det er ikke en tråd om, hvorvidt Anime er bedre end Manga - men alligevel lidt.

Hvorfor ikke, folk elsker endnu en debattråd i verden om hvorfor bogen er bedre end filmen. Jaja bogelskere vi har fattet det, i kan læse, og i er ikke ked at at fortælle andre om det :D

Nu seriøst, tja det er jo lidt svært at sige hvornår jeg foretrækker et medie frem for det andet. Jeg er af den mening at en anime version ikke nødvendigvis bør være tro mod oplægget, men skal underholde på sine egne præmisser. Hvor ville titler som Urusei Yatsura eller Sailor Moon være i dag hvis der ikke havde været for nogle instruktører der gik deres egne veje?
I Food Wars foretrækker jeg anime versionen fordi det visuelle fungerer bedre for mig der, mens for eksempel i Space Brothers føler jeg at jeg kommer tættere på personerne i manga versionen.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Anime v. Manga

Indlægaf JoaCHIP » lør 8. okt 2016 23:57

Nausicaa filmen er fantastisk, men dækker faktisk kun over cirka en trediedel af manga'en, som jeg mener alle bør læse. Den er genial.

Eksempler på at en anime som er bygget på en manga rent faktisk bliver bedre end originalen er nok svære at finde. Det eneste eksempel jeg lige kan komme på, er obskurt: Urotsukidouji - Legend of the Overfiend. Manga'en er bare dum hentai. Men i anime'en er der ligesom kommet et lag oven på hele historien som giver det hele en ekstra dimension. Ikke at den egentlig blev særligt god (den kan sgu ikke reddes), men det var faktisk en klar forbedring, synes jeg.

Den anden vej rundt er lettere at finde eksempler på: En af mine yndlings-mangaer, Yokohama Kaidashi Kikou, mister virkeligt meget af sin magi i anime-udgaven. Drop den, og læs mangaen.

Love Hina synes jeg var pisseskæg både som anime og manga.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Anime v. Manga

Indlægaf Gama » søn 9. okt 2016 01:34

Det er godt nok svært at finde gode eksempler... Zetsuen no tempest måske, nu så jeg ikke anime færdig, men mangaen fortryder jeg inderligt at ha brugt tid på :)

Men jeg er nok også af den støbning Mathiasen nævner, jeg elsker at fortælle folk at jeg læser, og at det jeg læser altid er bedre end det de ser :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Anime v. Manga

Indlægaf Manna » søn 9. okt 2016 12:12

Det kunne være sjovt at kigge på serier hvor anime kom før manga. Bare for at se om det gør en forskel ikke at skulle "leve op" til en allerede skrevet historie. Det eneste eksempel jeg kan komme på er dog Yu-Gi-Oh! GX :'D Der kommer en lang anime, og så er mangaen vist kun på 9 bind. Og fortæller en helt anden historie. Men jeg er fan af begge dele, netop fordi det ikke er en præsis genfortælling. For mig må der gerne være lidt kunstnerisk frihed mellem anime og manga versionerne. Mest fordi hvis jeg har læst en serie, så er det sjældent jeg også gider se den, og omvendt. Måske er det bare fordi jeg har stødt på de uheldige serier hvor de faktisk har fulgt historien helt. Så skal det være fordi der er tale om en spændende serie, jeg både ser og læser f.eks. Natsume's Book of Friends, fordi jeg er så forelsket i universet og tegnestilen i begge medier.
~Queen of the night~

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Anime v. Manga

Indlægaf l.mathiasen » søn 9. okt 2016 12:57

Manna skrev:Det kunne være sjovt at kigge på serier hvor anime kom før manga. Bare for at se om det gør en forskel ikke at skulle "leve op" til en allerede skrevet historie.


Der er faktisk ret mange, her er en liste http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/AnimeFirst men der er naturligvis det problem med listen at en manga faktisk kan godt komme før den anime den er baseret på, og derfor ikke vil være på listen.
Ofte er sådan nogle manga bare en reklame for at få folk til at se anime versionen, og det kan ses.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime v. Manga

Indlægaf SsjGogo » søn 9. okt 2016 13:05

Jeg er enig i, at Anime eller endda film udgaven ikke behøver at være tro - filmen Oldboy er inspireret af mangaen - men er i min optik et langt bedre stykke kunst.

For mig fungerer One Piece animeen også rigtig godt - den er ikke nødvendigvis bedre - men de supplerer hinanden rigtig godt.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster