kanon over de mest indflydelsesrige anime

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf *Wish* » tirs 27. sep 2011 19:17

Umiddelbart husker jeg ikke noget fra Vision of Escaflowne som imponerende eller skelsættende, så den ville jeg fjerne.

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf Kiwi » ons 28. sep 2011 11:16

*Wish* skrev:Umiddelbart husker jeg ikke noget fra Vision of Escaflowne som imponerende eller skelsættende, så den ville jeg fjerne.

Det var så også primært på grund af dens succes udenfor Japan at jeg anbefalede den. Så vidt jeg husker floppede den mere eller mindre i hjemlandet, men alligevel blev der lavet en film på grund af ovenstående. Men det er jo nok ikke lige grund nok til at komme med i en anime kanon, heller ikke selvom det måske sker sjældent ;-)

Måske bør Kanon slettes, men jeg er ikke klar over hvor meget den betød for genren. Som Niels selv nævner var To Heart den første anime baseret på en visual novel, og den som reelt fulgte op på den var vel Comic Party? Begge var baseret på spil fra Leaf og lavet af samme studie, og Comic Party var vel også temmelig populær i Japan.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf l.mathiasen » fre 30. sep 2011 12:42

Jeg vil ved afstemningen stemme for at beholde Chobits, da jeg synes alle magisk kæreste serier siden dengang har været meget inspirerede af den serie, mens den var meget anderledes end det der var før.

Tilgengæld vil jeg putte Pokemon til afstemning da jeg synes det virker som om det var mere henholdsvis videospilene og kortspillet der fik indflydelse og ikke animeen, men jeg kan tage fejl og indrømmer også at jeg kan den første introsang på dansk :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf Kiwi » søn 2. okt 2011 13:06

Nu er jeg ikke specielt vild med Chobits, Hidekis karakter irriterer mig grusomt... Men med de afsnit jeg har set, virker det til at serien skiller sig ud via forholdet mellem Chi og Hideki. Hvis man f.eks. sammenligner med Hand Maid May (der er et år ældre), er forholdet mellem Kazuya og May rimeligt ligeværdigt. I Chobits har Hideki nærmest en faderrolle i forhold til Chi, hvilket giver et anderledes forhold end det man normalt ser i den slags serier.
DearS er et eksempel på en serie der virker inspireret af den, men ellers synes jeg ikke det virker til at den har haft så stor indflydelse på genren. Bortset fra ovenstående virker det som om den følger samme skabelon som f.eks. Ah! My Goddess: Dreng og pige mødes ved et tilfælde, lever sammen og falder langsomt for hinanden. Pigens fortid giver problemer, men kærligheden overvinder alt.
Som sagt har jeg dog ikke set den færdig, så jeg ved ikke om den har andre unikke ting der taler for den. Så måske andre kan udvidde lidt?

Da Pokemon startede var jeg i en alder hvor jeg primært interesserede mig for piger og biler, så den har ikke spillet en specielt stor rolle for mig. På trods af at jeg aldrig har set et helt afsnit af den (eller spillet spillene), kender jeg dog alligevel mange af figurerne. Der er endda mange "ukulturelle" mennesker der sætter lighedstegn mellem den og anime, så den har nok haft en hvis indflydelse. Men det er nok ikke en serie jeg ville savne på listen ;-)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf l.mathiasen » søn 2. okt 2011 14:26

Kiwi skrev:Nu er jeg ikke specielt vild med Chobits, Hidekis karakter irriterer mig grusomt... Men med de afsnit jeg har set, virker det til at serien skiller sig ud via forholdet mellem Chi og Hideki. Hvis man f.eks. sammenligner med Hand Maid May (der er et år ældre), er forholdet mellem Kazuya og May rimeligt ligeværdigt. I Chobits har Hideki nærmest en faderrolle i forhold til Chi, hvilket giver et anderledes forhold end det man normalt ser i den slags serier.
DearS er et eksempel på en serie der virker inspireret af den, men ellers synes jeg ikke det virker til at den har haft så stor indflydelse på genren. Bortset fra ovenstående virker det som om den følger samme skabelon som f.eks. Ah! My Goddess: Dreng og pige mødes ved et tilfælde, lever sammen og falder langsomt for hinanden. Pigens fortid giver problemer, men kærligheden overvinder alt.
Som sagt har jeg dog ikke set den færdig, så jeg ved ikke om den har andre unikke ting der taler for den. Så måske andre kan udvidde lidt?

Troede den mandlige hovedperson skulle være utåelig i den slags anime :D
Det jeg mener gør Chobits vigtig er nok stilen, som er blevet kopieret til hudløshed lige siden og den sidste del af serien som går langt fra normen, selve setupet er jo egentlig ret normalt og har i hvertfald og har været brugt på tv siden den amerikanske serie Forhekset i midten af 1960erne og sikkert endnu ældre, men gider ikke lave research :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf SsjGogo » man 3. okt 2011 08:17

Det ved jeg ikke, bortset fra volden er der heller ikke meget forskel mellem Chobits og en serie som Elfen Lied. Ved ikke, hvilken der er den ældste. Synes stadig, at Chobits er god, men derfra til kanon ved jeg ikke. Vedrørende Pokemon er jeg enig med Kiwi. Bestemt ikke en favorit hos mig, men dens indflydelse på den nye generation af animefans i vesten er markant.
www.gogonoter.dk

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf *Wish* » man 3. okt 2011 10:56

Chobits er 2 år ældre end Elfen Lied. Selv er jeg gået en stor bue uden om Chobits, så er det eneste jeg kender til den "sudden girlfriend" elementet (dreng finder hjælpeløs pige og tager hende med hjem --> kærlighed udvikles), og jeg ved ikke, om der kom anime før Chobits, som introducerede det.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf nielsm » man 3. okt 2011 12:04

*Wish* skrev:Chobits er 2 år ældre end Elfen Lied. Selv er jeg gået en stor bue uden om Chobits, så er det eneste jeg kender til den "sudden girlfriend" elementet (dreng finder hjælpeløs pige og tager hende med hjem --> kærlighed udvikles), og jeg ved ikke, om der kom anime før Chobits, som introducerede det.

Video Girl Ai, tror jeg nok. Sikkert også nogen endnu ældre ting.

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf Kiwi » man 3. okt 2011 12:22

Sudden girlfriend elementet i anime går helt tilbage til Urusei Yatsura, og måske endda længere. Hvis det skal være androids og en oplæring af dem fra den mandlige hovedrolle, er Saber Marionette det eneste jeg lige kan komme på der er ældre. Den minder dog ikke meget om Chobits. Video Girl Ai som Niels nævner er endnu ældre.

Stil mæssigt er Angelic Layer vel "moderen" til Chobits, den foregår endda i samme univers. Jeg regner dog ikke med at stemme hverken for eller imod. Har som sagt ikke set sidste del, så mit grundlag er temmelig tyndt.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf l.mathiasen » man 3. okt 2011 16:23

kan godt lide at folk har så mange holdninger til Chobits men ikke de mange andre serier :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster