kanon over de mest indflydelsesrige anime

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf l.mathiasen » lør 27. aug 2011 20:06

Vi sad endnu en gang på chatten og snakkede om at lave en kanon over seværdige anime der har haft indflydelse på efterfølgende anime i deres genrer. Så nye folk kan få en forståelse af klassisk anime. Så nu må jeg hellere få den startet op.

Genrene er lige nu følgende
action, eventyr, komedie, drama, stemning, fantasy, overnaturlig, magisk pige m/k, horror, romance, harem, science fiction, space opera, mecha
de nævnte genrer står ikke skrevet i sten, sig til hvis noget mangler eller bør fjernes

Det er så ideen at brugerne af forum så skal foreslå de anime der skal være på listen i de forskellige genrer, gerne med begrundelser, det er ikke folks personlige favoritter jeg er efter eller en lille glemt perle, det er de anime man ser som vigtige for udviklingen af den genre, jeg ved godt at næsten alle anime naturligvis er mere end en genre, så bare slap af med at tænke hvilken genre en anime er og foreslå den alligevel hvis du er i tvivl.
Når vi på et tidspunkt har en del forslag, kan vi kigge på hvilke skal blive og hvilke skal væk. men lige nu bare foreslå løs :)
Senest rettet af l.mathiasen søn 28. aug 2011 02:38, rettet i alt 1 gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf l.mathiasen » lør 27. aug 2011 20:06

Folks forslag meget hurtigt sorteret

mecha
Super Dimensional Fortress: Macross
Gigantor
Gundam
Neon Genesis Evangelion
Gunbuster
Megazone 23
Mazinger Z

magisk pige m/k
Sailor Moon
Cardcaptor Sakura

space opera
Legend of the Galactic Heroes
Space Battleship Yamato
Martian Successor Nadesico

harem
Love Hina
Urusei Yatsura
Ranma
Tenchi Muyo

sport
Captain Tsubasa
Prince of Tennis
Attack No. 1
Initial D
Grappler Baki
Hajime no Ippo
Touch

romance
Video Girl Ai
Chobits
Ah! My Goddess
Kanon
To Heart
ef - a tale of memories

science fiction
Nausicaä - fra vindenes dal
Akira
Ghost in the Shell
AstroBoy
Shinzou Ningen Casshan
FLCL

drama
Revolutionary Girl Utena
Rose of Versailles
Grave of the Fireflies
Honey and Clover

komedie
The Melancholy of Haruhi Suzumiya
Ouran High School Host Club
Azumanga Daioh
Slayers

horror
Paranoia Agent
Boogiepop Phantom
Monster
Serial Experiments Lain

eventyr
Pokemon
DragonBall
Last Exile
Future Boy Conan
One Piece

action
Lupin III
Noir
Dirty Pair
Bubblegum Crisis
Shakugan no Shana

fantasy
Escaflowne
Chihiro og Heksene
Fushigi Yugi

stemning
Yokohama Kaidashi Kikou
Senest rettet af l.mathiasen tors 6. okt 2011 01:16, rettet i alt 30 gange.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf SsjGogo » lør 27. aug 2011 20:17

Action - Fantasy - Martial Arts (Shonen) genren:

Her kan man ikke komme udenom DragonBall. Den har skrevet historie på så mange punkter, og er "primus motor" bag serier som: Bleach, Naruto, One Piece - mildest talt hele action genren.

På den anden side af gærdet finder vi en serie som Sailor Moon, som også har været definerende for sin genre, og mange serier, der så dagens lys efter. :)

EDIT:

Man kan jo nok heller ikke komme udenom AstroBoy - på godt og ondt! :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf Trieu » lør 27. aug 2011 20:36

Mecha genren evolution:

Tetsuya Atom kommer man ikke uden om, da den gjorde robotter til acceptable protagonister, det ledte så eventuelt til større robtter som

Gigantor, som var med til at gøre kæmpe mecha populært, de var dog stadigvæk distinctiv personligheder, mere superhelte end maskine, der af kvalifikationen "super robot" som under genre.

Det ændrede sig så, da vi fik den originale
Gundam, som præsenterede mecha som krigsmaskine, og operede efter (fiktionelt) militær princippe og regnes som den første anime i undergenren "real mecha".

Inspireret af det, gik et studie et skridt videre, og designede et endnu mere troværdige mecha anime, samtidig med at de introducerede den første transforming mecha: Valkyrien fra Super Diminsional Fortress: Macross

funny fact: mange af de tidlige mecha design i Battletech universet var faktiskt fra anime på licens, og hvor det var en mecha fra Macross som prydere coveret.

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf *Wish* » lør 27. aug 2011 20:41

Jeg synes godt, at både harem, space opera og mecha kan få egne kategorier, da der allerede er ting på listen, som jeg synes er "på samme niveau". Jeg ved ikke lige hvordan man skal forklare det.

Dernæst vil udtrykke min enighed med SsjGogo omkring de tre nævnte anime: Dragonball, Sailor Moon og Astroboy.

Selv vil jeg nævne Neon Genesis Evangelion, som så vidt jeg ved, introducerede den svage hovedperson, som skal redde verden. Derudover er jeg i tvivl om, hvorvidt NGE var den første mechaserie, men biologiskbaserede robotter.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf nielsm » lør 27. aug 2011 21:25

l.mathiasen skrev:action

Godt dansk ord, "action" :D
l.mathiasen skrev:adventure

Hvad dækker det over? En gruppe personer på rejse uden destination?
Det danske ord er vel "eventyr"?
l.mathiasen skrev:comedy, drama, slice of life

Det meste såkaldte "slice of life" falder reelt også ind under enten drama eller komedie. Jeg vil foreslå i at erstatte "slice of life" med "stemning", dvs. en art genre for fortællinger der primært går efter at bygge en stemning og ikke så meget fortælle en historie.
l.mathiasen skrev:erotica

Er det virkelig en god idé? ;D
l.mathiasen skrev:fantasy, magic, supernatural

Der kan let komme noget overlap her. "Fantasy" er vel defineret af at det foregår i en sagnverden, "overnaturlig" af at det foregår i vores verden men med ånder, dæmoner og sådan. Jeg vil foreslå at have "magisk pige/dreng" i stedet for den mere brede "magi", da den ellers overlapper meget med både fantasy og overnaturlig.
l.mathiasen skrev:horror, mystery, psychological, thriller

Måske bare mig, men jeg vil gerne have dem her separeret mere klart.
l.mathiasen skrev:romance

Inddel i "klassisk romance" og "harem"?
l.mathiasen skrev:science fiction

Mecha skal nok være en separat genre, ja.
l.mathiasen skrev:tournament

På en måde tror jeg "turnering" let kommer til at overlappe med eventyr. Jeg kan ikke umiddelbart komme på nogen anime der kan passes ind i turnering, som ikke også falder under eventyr. Hvad med en "samleobjekter" genre, eller hvad man skal kalde den, for serier bygget over ting man kan samle på? Som eks. Pokemon og Yu-Gi-Oh.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf kaas » lør 27. aug 2011 22:06

Neon Genesis Evangelion og Akira er vel værd at nævne :)

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf nielsm » lør 27. aug 2011 22:41

kaas skrev:Neon Genesis Evangelion og Akira er vel værd at nævne :)

Ja men, hvorfor? Hvad har de bidraget med?

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf SomethingPurple » søn 28. aug 2011 00:17

Mazinger Z mecha, action, adventure, science fiction
Den første mecha serie, hvor robotten blev kontrolleret inde fra et cockpit og den startede 70'ernes mecha boom, og var den første til at have en kvindelig styret robot, og introducerede ideen med at robotterne samlede sig til en stor.

Nausicaä of the Valley of Wind adventure, fantasy
Filmen, der gjorde det muligt at for Miyazaki og venner at grundlægge Ghibli, et studie hvis film er kommet ud til et brede publikum, og hvis stil andre japanske studier har forsøgt at kopiere lige siden.

Akira action, horror, psychological, science fiction, supernatural
Nok den anime, der åbnede vestens øjne for anime og gjorde det klart at tegnefilm ikke kun var for børn, den var på sin tid også den dyreste film og have større detaljegrad end man var vandt til, og benyttede også dialog, der var synkroniseret til muldbevægelserne.

Ghost in the Shell action, psychological, science fiction
Den anime, der for alvor benyttede digital animation og computergrafik, og var med til at gøre det til standard i anime og også en af de film, der nåde vesten og satte gang i industrien uden for Japan.

Megazone 23 mecha, mystery, romance, science fiction
startede 80'ernes OVA boom.

Serial Experiments Lain drama, mystery, psychological, science fiction,
Nok den første gennemgående eksperimenterende anime tv serie, som gav mulighed for mere anderledes og eksperimenterende anime.

kan være der kommer mere senere :p
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: kanon over de mest indflydelsesrige anime

Indlægaf nielsm » søn 28. aug 2011 00:26

SomethingPurple skrev:Akira
benyttede også dialog, der var synkroniseret til muldbevægelserne.

Det er måske ikke så relevant for diskussionen, men det er absolut ikke noget nyt. Disneys store film har altid haft mundsynkronisation, simpelthen ved at lade stemmelæggerne optage foran storyboardet frem for til en færdig animation. I det meste japanske animation får animatorerne karakterernes linjer og må gætte sig til hvor længe det cirka skal tage at sige dem osv. og så lade mundene bevæge sig, og stemmelæggerne må så prøve at time sig selv til det der er blevet animeret.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 79 gæster