Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nielsm » søn 23. okt 2011 22:58

Tamayura er en original afslapnings-anime. Den kom først i 2010 som en OVA, vist på tv som 4 afsnit og udgivet på dvd/Blu-ray som 2 afsnit. Der er nu startet en tv-serie kaldet Tamayura ~hitotose~ som grundlæggende fortæller den samme historie, bare mere detaljeret.

Billede

Det store tema i Tamayura er fotografi og hvordan vores hovedperson Sawatari Fuu, finder sig selv. Der er intet stort drama der lurer, og Tamayura falder absolut ind i slice-of-life eller iyashikei kategorien, specielt vil jeg sammenligne den med Aria serien.

Fuu har arvet sin afdøde fars kamera og genfinder sin glæde ved fotografiet, som hun ellers havde mistet efter hans død. (Vi får ikke forklaret de nærmere omstændigheder om hendes far. Hun starter i gymnasieskolen og møder nye og gamle venner og ja, meget mere er der ikke at sige.

Serien navn følger af mystiske lyspletter der i seriens univers opstår på fotografier taget i meget glade øjeblikke, eller noget i den retning. Ordet kan groft oversættes glitrende kugler.

Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede


Jeg faldt selv over Tamayura lidt ved en tilfældighed, men første afsnit af tv-serien fangede mig straks, med den afslappede atmosfære og lettere useriøse, men ikke nedladende, tilgang til fortællingen. Serien er skrevet og instrueret af Satou Junichi som også instruerede Aria anime-serierne og han må helt sikkert have fået inspiration af Amano Kozues værk der, for Tamayura giver mig virkelig mange af de samme følelser som Aria gjorde.
Jeg kan varmt anbefale alle at give Tamayura et kig, jeg tror ikke du vil fortryde det. OVA'en fra 2010 er et godt sted at starte, med sine 2x 30 min giver den en hurtig introduktion til universet og får fortalt en afsluttet historie. Nå ja, "hurtig" er måske så meget sagt, der bliver ikke skyndet på det, her tager alting den tid de skal tage!

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf *Wish* » man 24. okt 2011 09:37

Indtil videre synes jeg godt om serien. Den er hyggelig, men den bliver fortalt på en måde, der lover fremgang og ikke stilstand hos personerne. Det er lidt svært at forklare.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nielsm » søn 4. dec 2011 13:25

What have I done...! :'(

Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf Kiwi » man 5. dec 2011 22:30

Var slet ikke klar over der også var en serie bygget over samme historie. OVA'en havde lige den rette blanding af leg og alvor til mig, det gav en rigtig god atmosfære. Et eksempel er scenen hvor de spiser kager. Det er bare ren hygge, men samtidig fortæller det overraskende meget om karaktererne.

Er tv serien på højde med OVA'en?

Ellers sej detalje med det kamera. Fanger det også pletter når du tager billeder af glade scener? :-P

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nielsm » man 5. dec 2011 22:41

Jeg kan egentlig bedre lide tempoet i tv-serien, tror jeg. Når jeg "husker tilbage" på OVAen (det er ikke mange uger siden jeg så den...) synes jeg den virkede lidt forhastet i sin fortælling, de prøvede måske at presse lidt for mange ting ind.

Forøvrigt, jeg troede først at tv-serien var en komplet reboot, det lader til at de hører sammen, da tv-serien for nylig refererede til noget der skete i OVAen.

Jeg har desværre ikke fået taget en hel film med mit eget Rollei 35 S endnu, så kan ikke kommentere på tamayura-effekten :P

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf Kiwi » man 5. dec 2011 22:56

OVA'en havde ganske rigtigt nogle temmelig store spring ind imellem, nu jeg tænker efter. Synes f.eks. at bjergturen virkede som om den godt kunne være knyttet bedre sammen med resten. Skal da helt klart se den serie :-)

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf *Wish* » tirs 24. jan 2012 10:16

Jeg mangler nu kun at se en episode. På trods af at en af pigerne har en noget skinger stemme, og at der til tider kommer en belastende lille pige forbi (jeg forstår altså ikke det der med at klappe sig selv bagi, når man driller en person), har serien fungeret godt som afslapningsanime for mig - en serie man bare sætter sig ned for at koble af til og som har en særlig stemning.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nodokasa » tirs 24. jan 2012 15:10

Det minder jo meget om konceptet i Iblard Jikan. (-:
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nielsm » tirs 3. jul 2012 21:28

Der er kommet en "episode 5.5" Blu-ray special af tv-serien.
Spoiler: vis
Der er en lille inkonsistens i den tror jeg! I OVA-serien bliver det fortalt hvordan Fuu får kælenavnet "Potte", og det skete efter at de flyttede tilbage til øen. Men i flaskbacket i ep 5.5, til da hun var meget yngre, bliver hun kaldt det. Ups?

En ting mere. Nu bliver jeg sur!
Billede
En film angiveligt fra da kameraet (Rollei 35) var nyt, det vil sige senest i 1980. Jeg er temmelig sikker på at der ikke var ISO 400 farvenegativfilm i normal brug på det tidspunkt. Jeg har på skrivende tidspunkt ikke set de billeder der sikkert bliver fremkaldt fra filmen, men de bliver sikkert også helt fine i farverne osv., og så godt holder eksponeret ikke-fremkaldt film bare ikke billeder.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Tamayura: Slap af og nyd de flotte billeder

Indlægaf nielsm » ons 18. nov 2015 22:10

Grave grave frem...

Nu er der jo egentlig sket en masse siden jeg sidst skrev i den her tråd, blandt andet har hele "More Aggressive" TV-serien kørt, og de afsluttende fire film er begyndt at udkomme.


Jeg har netop set film nummer to i serien, og det er stadig en dejlig oplevelse.

Billede

FIlmserien bygger direkte videre på TV-seriernes historie, og arbejder mod at give afslutning og fremtid til alle karaktererne der er blevet præsenteret gennem tiden. FIlmserien hedder "sotsugyou shashin" dvs. "Dismissions-fotografier", og dækker de fire hovedpersoners sidste år i gymnasieskolen.

Den første introducerer nogen nye medlemmer til fotografi-klubben og giver grundlæggende en fremtid for den, der dels er ny, men stadig bevarer det, Fuu har formet den ved. Filmen introducerer også grundplottet for resten af serien, hvori de fire piger skal finde ud af hvad de vil lave fremover.

Den anden film tager hårdt fat i den plot-tråd den første lagde ud, og behandler to af pigernes tanker om fremtiden, og og bringer noget afslutning til dem, samt en yderligere løs ende fra TV-serierne.

Nu mangler der bare de to sidste film, den tredje er vistnok udkommet i Japan allerede, eller i hvert fald spillet i biografen visse steder, og den sidste kommer vist omkring nytår. Jeg glæder mig!

En generel observation, der særligt slog mig lige nu, er at det faktisk er lykkedes godt at lade alle karaktererne vokse op og blive ældre. Det er ikke mere end 1-2 år der er gået, men det er jo alligevel en vigtig periode, omtrent "afslutningen af barndommen".
Jeg synes serien ganske vellykket har ladet sine personer blive ældre og ændre sig, på en troværdig måde. Det er ikke altid medier "tør" gøre det, og jeg vil også mene at det meste anime/manga der dækker en længere periode skolegang godt kan glemme at lade sine personer udvikle sig gradvist. Det var så nu jeg skulle til at nævne Azumanga Daioh som et eksempel hvor det ikke rigtig sker, men så tjekkede jeg mangaen, og jo der sker faktisk noget mellem starten og slutningen, dog måske ikke helt nok. På den anden side kan noget af det vist også tilskrives udviklingen i forfatterens stil.

I hvert fald er jeg stadig rigtig glad for Tamayura og glæder mig til at se hvordan de afslutter tingene. Alting peger på at det bliver en god afrunding man kan huske tilbage på, og det er nok noget af det vigtigste en fortælling kan gøre.

Spoiler: vis
Men for helvede da sådan lyder et Rollei 35 S altså ikke! De bruger en lyd der mest minder om et motoriseret kompaktkamera fra slut-1990'erne. Der er hverken motor eller elektronisk styret lukker i det kamera.
Undskyld.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster