[Shounen Debatten]

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf *Wish* » ons 30. nov 2011 13:20

SsjGogo skrev:Shounen er en smagssag - dog synes jeg, at skildringen af hovedpersonen som "egoistisik" både er rigtigt og forkert. Tit og ofte er hovedpersonen præget af en trang til ofrelse for sine venners skyld. Det der driver eksempelvis Goku, Luffy og endda Naruto og Ichigo er jo en trang til at hjælpe andre.

Goku og Luffy har så en, hvad man kan kalde egoistisik, formål i og med, at de gerne vil være hhv. stærke og "kongen af piraterne". Men de formål er samtidig præget af meget uskyld og naivitet, og vidner mere om et budskab, der siger, at det er tilladt at have store drømme, men at der skal arbejdes for dem.

Et banalt budskab, vi alle kan forholde os til.


Jeg ved heller ikke om "egoistisk" er det rigtige ord. Det med vennerne er rigtigt, selvom ikke alle starter ud der.
Det er nok lige så meget "se mig" (giv mig opmærksomhed) faktoren, som jeg finder belastende i længden - selvom det nok er den mange teenagere kan relatere til. Denne faktor findes dog ikke kun i shounen serier, men jeg føler, at det er der, den er mest udbredt.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf SsjGogo » ons 30. nov 2011 13:30

"Se på mig" faktoren er gældende i næsten alt anime vil jeg vove at påstå. Selv i de tunge serier, som eksempelvis "Welcome to the NHK", er det udpræget: "Se på mig, jeg har det så hårdt/godt/trist", der er gældende. Der er selvfølgelig serier, som fx. Kinos Journey og endda Mushishi, hvor personen kun er et element i det samlede billede.

Jeg vil give dig ret i, at det er mere tydeligt i shounen - men det skyldes nok, at personerne i shounen ikke altid har de nuancer, som personerne i "slice of life" genren (hvis det kan defineres som værende en genre) har.

Shounen figurene har nogle særlige personlighedstræk, som så bliver over-skitserede. Eksempelvis stærk vilje, naivitet, godhed, medlidenhed og ofrelse. Men i de rigtig gode shounen serier, ser man dog også en udvikling, som kommer mange gange mere langsomt, og derved naturligt, end i andre genrer.
www.gogonoter.dk

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf Kiwi » ons 30. nov 2011 22:28

Så må jeg hellere få startet op på Hunter X Hunter igen ;-)

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf l.mathiasen » man 12. dec 2011 16:01

Jeg læste lige at 88% af japanske One Piece fans er over 18 år, delt op i 19-29 årige med 43%, 30-49 årige med 32% og personer over 50 år er 13% af alle fans. Naturligvis var en stor del af de folk børn eller teenagere da serien startede men synes alligevel det viser at shounen kan være for alle aldersgrupper.
Men nu er One Piece jo også den langt største serie i Japan, med over 3 mio solgte albums per bind.
Senest rettet af l.mathiasen man 12. dec 2011 16:05, rettet i alt 1 gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf SsjGogo » man 12. dec 2011 16:03

l.mathiasen skrev:Jeg læste lige at 88% af japanske One Piece fans er over 18 år, delt op i 19-29 årige med 43%, 30-49 årige med 32% og personer over 50 år er 13% af alle fans. Naturligvis var en stor del af de folk børn eller teenagere da serien startede men synes alligevel det viser at shounen kan være for alle aldersgrupper.


Desværre har shounen (især i Europa) fået negativ omtale, som værende useriøse serier rettet mod yngre drenge og kun set af yngre drenge.

Dette synes jeg bestemt ikke er tilfældet, og nu kan tallene jo tale deres eget tydelige sprog.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
tarmie
Chunin
Chunin
Indlæg: 132
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 23:28
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf tarmie » tirs 13. dec 2011 19:39

Jeg har meget blandede følelser for shounen manga og anime. Først og fremmest var det en shounen anime, mere præcist Inuyasha, der fik mig ind i manga/anime til at begynde med. På den anden side har shounen serier en stærk tildens til at følge den berømte "Dragonball-formular", der hurtigt kan resultere i at serierne begynder at køre i ring.

Der er nogle fantastiske shounen serier derude, som jeg i den grad har nydt, men det er sjældent de rigtig lange der fanger mig. Jeg må indrømme at jeg som en 22-årig kvinde måske heller ikke ligefrem er målgruppen for de fleste shounen serier. xD

Omkring mit forhold til de enkelte store serier:
One Piece. Jeg har set en del af animeen, og læst omkring 35 bind af mangen, og jeg synes egentlig godt jeg kan forstå dens popularitet. Den er sjov, hovedpersonerne er gode og lette at holde af, tegningerne er dynamiske og tempoet er højt og intenst. Jeg måtte dog give op da jeg følte at historien begyndte at gå i ring, men ellers var jeg godt underholdt.

Naruto. Hvad kan man sige... Jeg har ikke meget til overs for Naruto. Den er faktisk indbegrebet af middelmådighed inden for manga, i mine øjne. Der er ingen karaktere jeg kan relatere til, da der ikke er nogen af dem der har nogen egentlig character development. Det er også kedeligt at der næsten aldrig er nogen spænding, fordi man for det meste kan regne med at, uanset hvor slemt det ser ud kommer Naruto løbende og reder dagen. Urgh... Jeg kunne brokke mig over den her serie for evigt, men det fører jo nok ingen vejene. ^^' Naruto topper forresten også som min absolutte hade-hovedperson nogensinde.

Dragon Ball.
Jeg nød de første volumes at Dragon Ball, men den var meget tung til sidst, og alle karakterene mistede mere eller mindre al personlighed de havde, hvilket var en af de ting der gjorde den første del af serien så underholdende.

Jeg har læst og set lidt Fullmetal Alchemyst, men den fangede aldrig, den bød bare ikke må noget nyt.

Jeg har ikke rørt Bleach, da jeg har stærkt på fornemmeren at det ikke er en serie for mig, baseret på hvad folk har fortalt mig.


Det her blev alt for langt. :P
Yeah Whatever Fine

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf LiseR » ons 14. dec 2011 00:38

Nå, jeg kan nu godt lide ham den lille personlighedsforstyrrede ninja... men jeg synes også serien burde have stoppet for et stykke tid siden, og den i de sidste mange kapitler (jeg læser mangaen) burde have prioriteret interaktioner mellem de personer der var introduceret og karakterudvikling - frem for kamp ("der er gået Dragonball i den") og introduktion af nye personer.

Hvad synes I om den og de andre "uendelige shounen?" - Bleach, One Piece, Fairytail...? Formår de at fornye sig selv så de 600+ afsnit holder spændingen? Eller burde plottet have været kortet ned og lavet en kortere og bedre serie?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Nashayla
Jonin
Jonin
Indlæg: 209
Tilmeldt: man 9. maj 2011 19:49
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf Nashayla » ons 14. dec 2011 05:42

Dragon Ball: har aldrig læst eller set
One Piece: droppede animen at læse den efter de blev 4 år ældre, så skimmer kun kapitler, det er simpelthen fordi Oda Eiichiro laver for meget tekst i boblerne, så meget tekst at man ikke har lyst til at læse og det gjorde han slet ikke førhen, hans manga er blevet en a lá Sket Dance/Gintama med så meget tekst.
Naruto:. stoppede med at se animen efter krigen med Pain. i manga skimmer kapitlerne, da ninja krigen startede blev det hele forvirrende.
Bleach Ser ikke anime. I manga skimmer jeg kun da det der Fullbring er noget være crap. Så troede man lige Aizen havde fat i noget der angående the Spirit King og så kommer der noget Fullbring fis ind.
Fairy Tail: ser lidt af animem. Yaaah! Læser den stadig og glæder mig til turneringen :D

Min(e) yndlings karakter fra:
Fairy Tail: Lucy og Gray.
Naruto: Yamato, Namikaze Minato og Neji
One Piece: Zoro, Trafalgar Law
Bleach: Hitsuguya og Ukitake
俺の温州蜜柑は何時も結構 ♥ 食べたいですか? :D

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: [Shounen Debatten]

Indlægaf SsjGogo » ons 21. dec 2011 13:33

Jeg er begyndt på Ao No Exorcist.

Meget spændende koncept.

Der er lidt Harry Potter møder Exorcisten over det.

Ser frem til udviklingen.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 60 gæster