Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » man 14. maj 2012 14:57

Kære alle

I et forsøg på, at etablere en dialog med nogle af indie forlagene, ville jeg høre - om I gad skrive lidt om, hvad der ville få jer til at købe mere dansk-sproget manga.

Ideen er, at vi samler nogle ideer, som vi på et tidspunkt kan videreføre til nogle af de mindre forlag, og se, om det vil kunne resultere i en udgivelse.

Glæder mig til, at høre fra jer!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf nielsm » man 14. maj 2012 17:28

Det skal være serier jeg er interesseret i og så må det gerne være til at betale. (Og hvis det er dyrere end at købe en engelsk udgivelse af samme serie så har oversættelsen også at være tilsvarende bedre!)

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf Soffy » man 14. maj 2012 17:48

Større udvalg - ikke på den måde at de skal have 371283921 serier, men at det skal være de lidt mere interessante manga'er, f.eks Air Gear, xxxHolic o.l. Og ja, en smagfuld oversættelse er selvfølgelig at foretrække (fremfor f.eks den lemlæstelse Fullmetal Alchemist blev udsat for... Og Chobits...)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » man 14. maj 2012 17:57

Et større udvalg er nærmest umuligt her og nu - vi er, mener jeg, i en fase, hvor dansk-sproget manga er ved at uddø, måske på nær ComicParty.

Jeg tror, at vi skal rykke for "én titel" ad gangen, og håbe, at det har en domino-effekt.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
mikael
Genin
Genin
Indlæg: 98
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:32
Køn: Mand
Geografisk sted: danmark

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf mikael » man 14. maj 2012 18:06

Jeg ville mene at prisen er det største problem med de danske udgivelser, men på den anden side så tror jeg at det bliver svært at holde den ned i det rette niveau (omkring 50 kroner). Måske skulle der kigges på læs-og-smid-ud modellen, og lave bøgerne så billigt så muligt.

Et andet problem som jeg ser det, er at ramme de rigtige titler. Der er for mange forskellige interesser til at nogle få titler kan dække et stort nok antal købere. Og hæfter med blandede serier har også klaret sig ret dårligt generelt.

Jeg snakkede engang med en privat udgiver fra Belgien, de fik hjælp af de større udgiver til at skaffe licenser, og så udgav de omkring 500 numre af hver bog. Men markedet for tegneserier er anderledes syd for Danmark, så jeg tvivler på at det ville virke her.

Skulle jeg være ærlig, så ville jeg ikke anbefale at satse på manga, eller tegneserier overhoved. Især da en stor del at de potentiale kunder kan læse engelsk, hvilket giver noget ret hård konkurrence.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf l.mathiasen » man 14. maj 2012 19:03

Jeg tror en løsning kan være (en løsning af mange, ingen mere rigtige andre) at udgive dyrere manga, måske 150kr, naturligvis vil den ikke gå med lange shounen jump agtige serier og deres publikum.
Den ville så være i bedre papir end normalt manga papir uden dog at være luksuspapir. Men altså henvende sig til dem der vil betale den pris. En model sammenlignelig med hvad Aniplex gør i De Forenede Stater med anime (og egentlig også den model man generelt bruger med anime i Japan).

Jeg tror personligt ikke at 3 gange så mange vil købe et kulturprodukt selv om man satte prisen 3 gange så lavt (egentlig ville man så heller ikke tjene 3 gange så mange penge selv om de ville). De fleste af de folk der vil købe, køber nok alligevel hvis de virkelig gerne vil og resten læser sig nok til den gratis kort efter udgivelsen i Japan og få køber en billigere udgivelse på et andet sprog via nettet.

Ser man på Tintin er den gået fra at være et produkt til 40kr og så til at koste 150-300kr afhængig af version. Der har man også fjernet teenagere fra beregningen og så henvender sig til folk der vil betale prisen.

Mit indlæg er så mere en diskussions oplæg om folk ville give 150-200kr for kortere mangatitler, hvis kvaliteten var i orden.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » man 14. maj 2012 19:13

Tja, jeg gav 250 for "Min Fjerne Barndomsby" - og kvaliteten var i top (synes jeg ihvertfald). Så jeg ville bestemt give det beløb for kvalitets titler i kvalitets udgaver.
www.gogonoter.dk

setesh
Ensom Ulv
Indlæg: 174
Tilmeldt: man 1. aug 2011 20:32
Køn: Mand

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf setesh » man 14. maj 2012 19:34

personligt læser jeg ikke rigtig danske oversættelser...ikke fordi de er dårligt oversat eller noget. nej, jeg læser dem ikke da jeg foretrækker engelsk. jeg kan dog stadig finde på at købe dem or at støtte miljøet.

kort sagt, jeg ville købe mere dansk manga hvis det var på engelsk XD

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf nielsm » man 14. maj 2012 20:48

SsjGogo skrev:Tja, jeg gav 250 for "Min Fjerne Barndomsby" - og kvaliteten var i top (synes jeg ihvertfald). Så jeg ville bestemt give det beløb for kvalitets titler i kvalitets udgaver.

Ja, lækre udgivelser, gerne hardback, til en dyrere penge er også godt. Det behøver heller ikke være hardback, den japanske måde med smudsbind om en paperback udgave er også ganske lækker, faktisk. Det så jeg gerne gjort på vestlige udgivelser.

Brugeravatar
TheIssing
Chunin
Chunin
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 29. apr 2012 19:05
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Havet

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf TheIssing » man 14. maj 2012 23:57

for mig vil jeg nok mere købe dansk, hvis bøgerne var lidt større, billiger, bedre oversat og så ikke alt for meget af det mainstreame. Problemet er nok bare, at danske forlag vil nok sælge bedre på mainstream end noget der er lidt mindre.

Som alt ser ud lige nu, vil jeg meget hellere købe manga på engelsk end på dansk :/


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster