Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf psyg » ons 1. jun 2016 16:10

Bissen skrev:Hmhm. Tak for input! Men hvad så, hvis det er specifikt lige for dén side/replik, fx hvis der er en ekstern reference (hændelser, personer, osv.?) Dvs. ikke noget helt generelt/universelt? Eller hvis de forklarer noget ifht. religion eller lign.?


Translation notes er helt forfærdeligt flow brydende, hvad end de omhandler.

Det er dog gerne ikke helt så slemt i manga som det er i når det bliver sat ind i en anime, men man kan sagtens læse en manga uden at have et behov for at forstå alting 100%. Ofte er de ting hvor man tænker der kan være behov for translation notes ikke ting japanerne har helt styr på heller. hvis folk er interesseret nok så leder de selv efter den information.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » ons 1. jun 2016 19:19

Jeg synes nu at mit "budskab" var tydeligt nok, men jeg ville ikke lege bussemanden og tænkte, at en hentydning var rigelig. Jeg skal beklage, hvis jeg ikke var tydelig nok i mælet.

Hvad folk gør bag husets fire vægge er deres egen sag, men som side (prøver vi) respekterer vi dansk lovgivning.

Jeg er på ingen måde enig med psygs analogi, at "det er som at gå overfor rødt, når ingen ser på". Det gør sig måske gældende ift muligheden for at blive fanget, men konsekvenserne af overtrædelsen er anderledes.

Hvor overtrædelser af færdselsloven primært kan gøre skade på en selv, så kan deling af ulovligt materiale (scanlations) skade den økonomiske indtægt for de virksomheder, som producerer manga.

Når det er sagt, så kan jeg sagtens se behovet og udvalget i vesten er sparsom. Det er mit indtryk, at de mennesker, som bruger enorme ressourcer på at oversætte scanlations, gør det for at udbrede manga og ikke pga at skade industrien eller skabe sig vinding! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf Tanerion » ons 1. jun 2016 20:43

Bissen skrev:Hmhm. Tak for input! Men hvad så, hvis det er specifikt lige for dén side/replik, fx hvis der er en ekstern reference (hændelser, personer, osv.?) Dvs. ikke noget helt generelt/universelt? Eller hvis de forklarer noget ifht. religion eller lign.?

I bagerste side med det. Der skal højst være et * i teksten som et hint til at man kan læse mere i translation notes sektionen.
Det bryder flowet som psyg siger. Det er også sandt at det er værre i anime men jeg har set nogen serier hvor der var translation notes efter rulleteksten med billeder af de scener de refererer til. I en manga ville der kun stå sidetal og så notes.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf psyg » ons 1. jun 2016 21:05

SsjGogo skrev:Jeg er på ingen måde enig med psygs analogi, at "det er som at gå overfor rødt, når ingen ser på". Det gør sig måske gældende ift muligheden for at blive fanget, men konsekvenserne af overtrædelsen er anderledes.

Hvor overtrædelser af færdselsloven primært kan gøre skade på en selv, så kan deling af ulovligt materiale (scanlations) skade den økonomiske indtægt for de virksomheder, som producerer manga.


ikke for at være for pendantisk men ved at gå overfor rødt så kan du jo potentielt sætte dit eget og andre folks liv i fare. Vilket jeg vil mene er en værre forbrydelse end at skabe et måske ikke eksisterende tab hos en virksomhed :P
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
Bissen
Chibi
Chibi
Indlæg: 36
Tilmeldt: tirs 31. maj 2016 14:07

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf Bissen » ons 1. jun 2016 21:15

SsjGogo skrev:Jeg synes nu at mit "budskab" var tydeligt nok, men jeg ville ikke lege bussemanden og tænkte, at en hentydning var rigelig. Jeg skal beklage, hvis jeg ikke var tydelig nok i mælet.

Hvad folk gør bag husets fire vægge er deres egen sag, men som side (prøver vi) respekterer vi dansk lovgivning.

Jeg er på ingen måde enig med psygs analogi, at "det er som at gå overfor rødt, når ingen ser på". Det gør sig måske gældende ift muligheden for at blive fanget, men konsekvenserne af overtrædelsen er anderledes.

Hvor overtrædelser af færdselsloven primært kan gøre skade på en selv, så kan deling af ulovligt materiale (scanlations) skade den økonomiske indtægt for de virksomheder, som producerer manga.

Når det er sagt, så kan jeg sagtens se behovet og udvalget i vesten er sparsom. Det er mit indtryk, at de mennesker, som bruger enorme ressourcer på at oversætte scanlations, gør det for at udbrede manga og ikke pga at skade industrien eller skabe sig vinding! :)


Jeg fjerne mit link, og skal nok lade være med at reklamere mere for hvad vi laver ;)
Det er bare så topærgerligt at mange fantastiske værker ikke bliver kendt, fordi de ikke oversættes :(
貴方が人間ならとっくに大量受苦悩処地獄へに落ちているでしょう。
Seiyuu-obsession much.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » ons 1. jun 2016 21:34

@ Psyg, nu var det jo dig der lavede sammenligningen, så hvis du mener, at scanlations er som at sætte andre folks liv i fare - så kan du godt overbevise mig. Du kender alt andet lige mere til scanlations end mig. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf psyg » ons 1. jun 2016 22:12

@Gogo nu var det ikke mig der bagatelliserede at gå over for rødt.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » tors 2. jun 2016 07:39

@ Jeg fulgte bare din "logik", når man selv går overfor rødt, hvor ingen er tilstede, så overtræder man færdselsloven og udsætter primært sig selv for fare.

Dvs. man kan blive påkørt, hvor man jo som fodgænger primært udsætter sit eget liv for fare.

Er man selv fører af et motorkøretøj, og kører overfor rødt, hvilket ikke var det du gav et eksempel på, så udsætter man rigtigt nok andres liv i fare.

Men jeg er glad for at du tilsyneladende er enig med mig i, at sammenligne potentielle færdselsulykker med overtrædelser af ophavsretsloven ikke giver mening. :)

Og jeg negligerer bestemt hverken færdselsloven eller andre lovovertrædelser - da de altid er skadelige for nogen.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf JoaCHIP » tors 2. jun 2016 09:50

Bissen skrev:Det er bare så topærgerligt at mange fantastiske værker ikke bliver kendt, fordi de ikke oversættes :(

Jeg håber nu ikke vi har skræmt dig langt væk, for jeg er helt enig. Der er masser af god anime og manga der fortjener at få en chance udenfor Japan. Og når pengene driver værket, bliver det som regel kun de forsigtige (og derfor ofte mindre vovede) udgivelser der bliver oversat.

Jeg gad f.eks. godt få fingrene i en oversat trykt udgave af Yokohama Kaidashi Kikou på engelsk, for der findes kun en ussel og ret lavt opløselig scanlation af den, og grafikken i den er så fantastisk at den fortjener bedre. Jeg ville give fuld pris uden at blinke.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvad vil få dig til at købe mere dansk manga?

Indlægaf SsjGogo » tors 2. jun 2016 11:09

@Bissen - jeg håber heller ikke, at min og psygs disksussion, eller hvad man skal kalde det, har skræmt dig væk.

Jeg er enig i, at mange værker går tabt - og at folk efterhånden tror at manga udelukkende er lig med Naruto. Det er en skam, men hvad løsningen er ved jeg ikke.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster