Manga i folkeskolen

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Dapomirela
Chibi
Chibi
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 4. jun 2012 17:14
Køn: Kvinde

Manga i folkeskolen

Indlægaf Dapomirela » man 4. jun 2012 17:28

Hejsa alle derude! :D
Jeg er ny her, og vil gerne hører jeres mening om Manga i folkeskolen.
Jeg bliver uddannet lærer 8D om ikke så lang tid, og har min sidste eksamen den 11. juni i billedkunst. *_* Jeg har valgt at lave et forløb med Manga i billedkunst i overbygningen (dvs. fra 7. klasse til 9. klasse)
De skal lave en mangategneserie, hvor de skal lære at tegne deres manga fra forskellige vinkler, det vil gøre deres manga mere levende og varieret. Vi skal arbejde meget med hvordan man tegner ansigtet/hovedet i forskellige vinkler. :3
Men her kommer mit lille problem :'( : Hvorfor skal man have Manga i billedkunst? Derfor vil jeg spørge jer om følgende: Hvorfor vil i mene at man skulle arbejde med Manga i billedkunstundervisningen i folkeskolen? :)

På forhånd TUSIND tak! :D

Brugeravatar
meichan
Kage
Kage
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:04
Køn: Kvinde
Geografisk sted: ikast
Kontakt:

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf meichan » man 4. jun 2012 18:55

Dapomirela skrev:Hejsa alle derude! :D
Jeg er ny her, og vil gerne hører jeres mening om Manga i folkeskolen.
Jeg bliver uddannet lærer 8D om ikke så lang tid, og har min sidste eksamen den 11. juni i billedkunst. *_* Jeg har valgt at lave et forløb med Manga i billedkunst i overbygningen (dvs. fra 7. klasse til 9. klasse)
De skal lave en mangategneserie, hvor de skal lære at tegne deres manga fra forskellige vinkler, det vil gøre deres manga mere levende og varieret. Vi skal arbejde meget med hvordan man tegner ansigtet/hovedet i forskellige vinkler. :3
Men her kommer mit lille problem :'( : Hvorfor skal man have Manga i billedkunst? Derfor vil jeg spørge jer om følgende: Hvorfor vil i mene at man skulle arbejde med Manga i billedkunstundervisningen i folkeskolen? :)

På forhånd TUSIND tak! :D

syndes det en rigtigt god ide :33, alså man lære jo nyt som måske er noget man er god til så man kan lære om det, og så laver de jo noget sammen som de jo kan læse/ se på senere hen når i er færdiggt med det
Billede
Spoiler: vis
Billede

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Trieu » man 4. jun 2012 19:00

Jeg vil tillade mig at lægge kontroversielt ud (for det her fora) og siger at man ikke specifik burde arbejde kun med manga i folkeskolen, men at man i stedet burde arbejde med tegneserie som mediet i folkeskolen.
Alle andre medie som film, novelle, teater, nyhedsartikler og så videre blive allerede dækkede, mens tegneserie som fortæller medie blive overset.

Det unikke ved så at have tegneserie som et emne i billedkunst, er at man kommer forbi flere områder. En liste af nogle af færdigheder der blive gjort brug af når der skal laves en tegneserie er:

Plot og karakter skrivning. Dette kan gøres tværfaglig med dansk, hvor eleverne skal arbejde med deres manuskript, og lære hvordan de kan opbygge en godt plot og interessante karakter
Måske også geografi eller historier, hvis historien forgå i en fiktionel verden hvor eleverne skal bygge en troværdig verden op (og derfor vide noget om forskellige politiske systeme, hvordan deres verden realistisk kunne se ud, ud fra nogle givende forudsætninger og så videre) eller i en virkelig verden hvis de skal lave en manga som forgå på en bestemt tidsperiode, eller et bestemt land.

Ekspressionistiske fortæller teknik. Det er en ting som kende tegner manga, hvor baggrunden vise karakterens sindsstemning via ekspressionistiske effekter, men det kunne sagtens også være hvordan talebobler og teksten i taleboblerne kan skrives så man få en stemme til at opfattes på en bestemt måde-

Levende person tegninger: I en tgneserie udføre personerne et handlingsforløb. du undgå at der blot blive tegnede karakter i statisk pin-up, i stedet vil eleverne lære at tegner karakter som er levende, når de udføre plottets handlinger.

landskab og baggrunds tegninger: Den verden som historien forgå i, hvad enten den er fiktion eller forgå i Danmark skal jo også illustreres, så eleverne vil også skulle lære at tegne alt fra et bord dækket op med morgen mad, til et bylandskab mens solen stå ned.

Tegneserie fortæller teknik: det er en givet, men eleverne kommer jo også til at lære teorien bag tegneserie, fra closure effekt, til hvordan en ramme kan guider læse retningen.

Manga kan så være en del af et forløb om tegneserie, hvor der for eksempel kan kigges på det billedsprog der er specielt for manga og sammenligner med den fransk/belgiske tegneserieskole (Tintin, Splint & co, Asterix)

Det korte af det lange: Tegneserie er et godt emne at have i billedkunst, fordi at det er en god ramme for at kommer rundt omkring mange forskellige tegnefærdigheder og er en oplagt mulighed for at lave noget tværfaglig med andre fag. og selv hvis der ikke laves noget tværfaglig med andre fag, så kan det være med til at skabe interesse for andet, når eleverne skal lave research til deres historier.

Hvis der kun skal skaffes en lærebog, så vil jeg anbefale Scott Mccloud's "Tegneserie - Fornøjelse, Fremstilling, Forståelse"

Du skal også være velkommen til at tag kontakt til mig, det kan være jeg kan være behjælpelig med nogle ting, i kraft af mit arbejd som redaktør på et manga og tegneserieblad.

Dapomirela
Chibi
Chibi
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 4. jun 2012 17:14
Køn: Kvinde

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Dapomirela » man 4. jun 2012 20:37

Man kan vist godt kalde din besked Trieu for en troværdig kilde henvisning :D Jeg er rigtig glad for at du ville tage den tid og skive sådan en vigtig og meget brugbar besked! det er helt sikkert noget jeg kan bruge til min mundtlige eksamen! (Y) Jeg mangler også at finde reference billeder til emnet manga. Jeg har Andy Warhol og Roy Lichtenstein som reference kunstner, har du måske andre forslag og ideer til reference billeder eller kunstner? jeg vil helt sikkert lede efter den bog du henviste til, og jeg er helt enig med dig i at folkeskolen godt kunne bruge noget mere tegneserier i undervisningen! :)

Jeg har selv brugt meget Manga og andre tegneserier til at lære dansk, engelsk og tysk, derfor syntes jeg også at det er vigtigt at få det mere i undervisning, for jeg ved selv hvor godt det er. :D

Forresten så ville jeg også hører jer efter hvorfor man skal tegne i billedkunst i nutidens DK? Før i tiden brugte man tegne øvelser til at lære noget bestemt så man kunne blive til noget. F.eks. så tegnede drengene geometri- og perspektivtegninger, som de kunne bruge i deres fremtidige erhverv og pigerne skulle gengive ornamenteringer og blomstermotiver som de kunne bruge i håndarbejde. Men dette skal de jo ikke i dag, så hvorfor skal man tegne i dag? :o

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf nielsm » man 4. jun 2012 21:08

Jeg vil bare sige jeg er enig med Trieu, lad være med at fokusere på manga specifikt. Dæk hellere tegneserier som helhed og kom ind på forskellige stilarter. Og husk endelig at fokusere på grundlæggende figurtegning. Jeg skal ikke gøre mig alt for klog da jeg ikke selv er god til at tegne (jeg har heller aldrig gjort mig umage), men det jeg hører er jo generelt at man skal lære at tegne realistisk før man kan tegne karikeret.

Og hvorfor skal man lære at tegne... tjah jeg tror det vil være svært at give et svar eleverne gider gøre på, men det er vel reelt noget med almindelig dannelse og kulturforståelse. Hvis man ikke selv har i hvert fald en smule indblik i skabelsesprocessen er det svært at bedømme andres arbejde og således bliver man mindre kritisk. Måske hælder jeg bare vand ud af ørerne :)

Dapomirela
Chibi
Chibi
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 4. jun 2012 17:14
Køn: Kvinde

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Dapomirela » man 4. jun 2012 22:14

Jeg har også andre tegnestile med: Anders And, Tintin, Garfield, Valhalla og mange flere, så det er ikke kun Manga der er i fokus :D. Jeg har nemlig også skrevet at ved at eleverne tegner så er det en del af den alm. dannelse og kulturforståelse som vi som lærer skal have med i vores undervisning.. Så det passer meget godt med det i alle sammen skriver, det er bare altid godt at få andres bekræftelse på det :D så er man sikker på at man er på den rette vej :P

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Trieu » man 4. jun 2012 22:41

Dapomirela skrev: Jeg mangler også at finde reference billeder til emnet manga. Jeg har Andy Warhol og Roy Lichtenstein som reference kunstner, har du måske andre forslag og ideer til reference billeder eller kunstner?


Slag på tasken for kunstner i sammen boldgade som Andy Warhol og Roy Lichtenstein, så vil Takashi Murakami være oplagt at læse op om. Han har stået bag manifestet for kunstner bevægelsen "superflat" og har blandt andet sammenarbejdet med Louis Vuitton.


Forresten så ville jeg også hører jer efter hvorfor man skal tegne i billedkunst i nutidens DK?


Fordi at kunne visualiser ens ideer på papir er en meget vigtig evne, næsten uanset branche og fagområde. Hvad enten det er ingeniøren som skal lave en plantegning, markedsføringsøkonomen som skal kunne beskrive hvordan en reklame figur skal se ud eller håndværkeren som skal lave et udkast til hvordan et rum kommer til at se ud, før han gå igang.
I forlængelse af det, kendskab til tegneserie fortæller teknik, kan også hjælpe til at forstå hvordan man kan gøre en powerpoint præsentation eller en hjemmeside lettere at forstå.

Det at kunne tegne og forstå hvordan visuel kommunikation virke, gør det muligt at gøre alt kommunikation lettere.

(og beklager min elendig grammatik >.>)

Dapomirela
Chibi
Chibi
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 4. jun 2012 17:14
Køn: Kvinde

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Dapomirela » tirs 5. jun 2012 07:33

Takashi Murakamis værker kan jeg helt vild godt lide! Han er for vild! :D Den japanske version af Andy Warhol (Y)

Og hvad der angår grammatikken, så bliver jeg godt nok uddannet lærer, men jeg går ikke rundt og retter på andre, for jeg ved at det også kan smutte for mig mange gange *_*

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf SsjGogo » tirs 5. jun 2012 08:43

Jeg vil heller kalde Murakami for Japans/popkunstens svar på Salvador Dali, omend Murakamis brug af farver er lidt mere markant. Warhol brugte også stærke farver, mens hans stil var ikke nær så bombastisk som Murakamis er. :)

Men et spændende projekt du har gang I - jeg er egentlig enig med drengene, for så vidt angår, at man ikke skal begrænse sig til manga.

Omvendt så er manga markant anderledes end eksempelvis europæiske tegneserier og isærdeles de amerikanske. Mange børn i den alder, som du pt. underviser, har jo allerede i et vist omfang stiftet bekendtskab med de amerikanske og endda mange europæiske tegneserier - hvorfor et større fokus på Manga kunne være lærerigt. :)

I alle tilfælde, held og lykke med din eksaminer.
www.gogonoter.dk

Dapomirela
Chibi
Chibi
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 4. jun 2012 17:14
Køn: Kvinde

Re: Manga i folkeskolen

Indlægaf Dapomirela » tirs 5. jun 2012 09:06

hmm havde slet ikke tænkt på Salvador Dali men du har ret :o og det kan jeg også bruge! hehe havde slet ikke regnet med at få så gode feedback på dette, og jeg kan ikke takke jer nok! :D


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster