Ōoku: The Inner Chamber

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Ōoku: The Inner Chamber

Indlægaf SomethingPurple » fre 13. maj 2011 23:33

Tillader mig at poste en anmeldelse jeg sin tid postede på dkneko, da jeg stadig synes det er en rigtig god manga. :)


”Ōoku: The Inner Chamber” er skabt af Fumi Yoshinaga, som er mest kendt for den prisbelønnede manga "Antique Bakery", der i 2008 kørte over skærmen som anime i Fuji Tv’s populære NoitaminA sendeflade.

Med ”Ōoku: The Inner Chamber” har Fumi Yoshinaga bevæget sig over i en helt anden genre, og har lavet sit indtil videre mest ambitiøse og episke værk. Serien er også allerede blevet belønnet med flere priser og den er blevet filmatiseret.

”Ōoku” foregår i et Japan, hvor en pest har dræbt 75% af den mandlige befolkning og kvinderne er blevet tvunget til at påtage sig de normalt mandlige erhverv som f.eks. samurai og håndværkere, selv shogunatet, mens mændene er henvist til hjemmet, og er underlagt kvinderne, og serien leger således med ideen om, hvad der ville være sket med det japanske samfund, hvis alle de funktioner, som blev varetaget af mænd, i stedet for blev varetaget af kvinder, og serien fungerer både som et studie i kønsroller og som god underholdning.

I første bind følger vi den unge mand Mizuno, som stammer fra en samurai familie, der har set bedre tider. Han har haft en lettere tilværelse end så mange andre mænd, alligevel er Mizuno alt andet end tilfreds, da hans mor meddeler ham, at hun har modtaget et fordelagtigt ægteskabstilbud, Mizuno er nemlig forelsket i barndomsveninden O-Nobu, som er forudbestemt til at finde en mand blandt handelsstaden, da hans kærlighed således er umulig, får han sin mor overtalt til at lade ham blive del af Shogunens indre Kamre, der huser omkring 800 mænd, og hvor ingen anden kvinde end Shogunen har adgang, for på den måde at forsyne familien med de penge som de har hårdt brug for. Mizunos intelligens og væremåde gør dog hurtigt, at der bliver lagt mærke til ham, og da den svagelige og kun 7-årige Shogun dør, bliver han en del af det politiske spil, og hans nye status i de indre kamre kan i sidste ende koste ham livet, da ham fanger den nye Shoguns interesse.

Der er udkommet ca. et bind, hvert år siden 2005, og det ses i Fumi Yoshinagas tegninger, som er langt mere detaljerede end det hun plejer at præstere, og ikke mest i Fumi Yoshinagas sans for historiske detaljer, Ōoku er nemlig ikke bare fri fantasy, men bygger også på historiske kendsgerninger, den nye Shogun deler ikke kun sit navn med den historiske Shogun Yoshimune, som er kendt som den bedste af Tokugawa shogunerne, hendes baggrund og vej til magten er også næsten identisk, og den kvindelige Yoshimune går da også som den historiske Yoshimune i gang med at reformeret shogunatets finanser. Fumi Yoshinaga laver da også et ganske interessant tvist sidst i bind 1.

Mangaen har en smule BL undertoner, men det er på ingen måde seriens fokus, og intet er grafisk fremstillet, så man skal være mere end sart for at det genrer én, men tanken om en manga, som fremstiller kvinder som de dominerende, kan måske også virke afskrækkende nok for nogle, og stimulerende for andre.

Serien er udgivet på engelsk af VIZ som en del af deres Signature linje, som er rettet mod ældre læssere. Mangaen er i det større A5 format og er forsynet med et par farve sider forrest og et par siders historiske noter bagest, så selvom prisen er lidt højere end normalt er det dét værd.

Oversættelsen er noget af en blandet affære, overordnet er den ganske fin, men i et forsøg på at overføre originalens formelle og gammeldags sprog, har man valgt at lade personerne, i de mere formelle situationer, tale med et snert af Shakespeare, det gør desværre dialogen noget kludret og mindre flydende nogle steder, især fordi det virker en anelse kunstigt og mere virker som en sær blanding end ren Shakespeare. Shakespeare er da heller ikke lige, hvad man forbinder med edo-perioden. Det er dog kun en lille kritik i en ellers god udgivelses fra VIZ, og det vil sikkert være en smagssag, hvorvidt man bryder sig om det eller ej.

Kort sagt er Ōoku: The Inner Chamber en karakterdreven manga sat en alternativ historisk ramme, som byder på flotte tegninger, politiske intriger, en smule romantik, sympatiske og veludviklede personer og ikke mindst originalitet, og som varmt kan anbefaledes.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster