hvad vil der ske med manga i fremtiden

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
henhen
Chibi
Chibi
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 17. maj 2013 20:52
Køn: Mand

hvad vil der ske med manga i fremtiden

Indlægaf henhen » man 20. maj 2013 19:31

hejsa alle sammen hvad tror i der vil ske men mangaen i fremtiden?
det er et emne jeg har tænkt meget over og nu ville jeg godt spøger jer :3

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden

Indlægaf nodokasa » tirs 21. maj 2013 11:18

Sådan som jeg ser det lige p.t. vil manga blive ved med at være niche, men stadig eksisterende. Jeg kan ikke forestille mig, at det vil forsvinde helt, inden for kortere fremtid (lad os sige 10 - 50 år), men måske om længere tid, hvis tegnestilen ellers udfases eller moderniseres (altså, vi går direkte til anime eller lignende - hvem ved?) i sådan grad, at den originale stil ikke længere benyttes.

Men ellers tror jeg generelt den vil blive ved med at rulle, stille og rolig, som den gør nu.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden

Indlægaf l.mathiasen » tirs 21. maj 2013 14:36

Det er jo et meget bredt spørgsmål du stiller :)

Ser vi på manga i Danmark, tja, så sker der nok ikke noget som helst med manga, vi er nået til det punkt hvor der ikke engang er et marked for Naruto længere, og de manga Fahrenheit udgiver er beregnet til tegneseriesamlere og ikke den typiske mangafan.
Selv de såkaldte j-pop messer er ved at transformere til arrangementer fyldt med andre ting som rollespil, internet memes og obskure 4chan referencer hvor manga og anime bliver skubbet mere og mere til siden hvert år.


I Japan vil man nok fortsat generelt se faldende salg, da folk jo også der går mere over på digital underholdning, de yngre generationer vil nok meget erstatte mangamagasinerne i toget med smartphones (jeg ved godt at anime fremstiller Japan som et sted udelukkende med gammeldags clamshell mobiler, men det Japan man ser i anime eksistere ikke i virkeligheden, jeg kigger på jer weaboos ;D ).

Den typiske køber af One Piece tankobons er i trediverne, og når den serie engang slutter, vil de nok ikke fortsætte med at samle andre manga. Og den serie alene står måske for en 20-40% af det samlede tankobon salg i Japan, og dens overskud betaler naturligvis for udviklingen af nye serier. Så meget står og hænger på den ene serie der ikke vil holde for evigt, og ingen til at tage dens plads.
De store nye serier har ikke samme salgstal som de gamle der er stoppet og der kommer færre nye store serier.

Jeg gætter så på at salget at shounen manga vil styrtdykke de næste år, og det er jo det store salg er. Mens salget af nok især seinen manga vil vokse lidt da det er der køberne er nu(selv om man kunne argumentere for at en serie som Space Brothers i virkeligheden er en forklædt shounen). Der er så også det problem med seinen manga på sigt at hvis folk ikke begynder at læse manga fortsætter de jo ikke heller ikke til at læse seinen manga.

Jeg forestiller mig ikke det bliver som i USA eller Danmark, hvor tegneseriemarkedet brød totalt sammen på få år, men en halvering af markedet de næste 5-10 år er ikke umuligt.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

frejabee
Chibi
Chibi
Indlæg: 16
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 20:21

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden

Indlægaf frejabee » tirs 11. jun 2013 16:07

Jeg tror (håber) at manga overlever, men jeg forestiller mig at det bliver mere og mere digitalt. Tegnerene tegner og farvelægger på computere og det er over pc, mobiler eller tablets de læses. Selv har jeg ikke noget i mod at læse over en maskine, men kunsten bliver forringet, eller i hvert fald anderledes af ikke at blive lave i hånden.

Desuden kommer der vel også nye genre til og andre udgår.

Det tror jeg :)

Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden?

Indlægaf Molly-chan » fre 3. jun 2016 15:51

Manga i teenage-anime-fan-miljøet er næsten et ukendt fænomen.
Det er ret normalt at have 2-10 mangaer.
Har du 20 mangaer, har du ret meget.
30-40 er mega meget.
60+ er en uopnåelig, guddommelig samling.
(Anime streames og ses til gengæld i stor stil)

Grunden er vel, at der næsten ikke udgives mangaer i Danmark mere (mine forældre inklusivt mange andre er ret skeptiske over for at bestille på nettet) og at mangaer er dyre.
Jeg har aldrig oplevet at glæde sig til at en ny manga udkom hver måned -og det er ærgerligt. Jeg elsker manga (og andre tegneserier) men det lader til, at tegneseriemarkedet er mindsket meget.
Med andre ord: Jeg misunder lidt jer der levede i 90'erne og de tidlige 0'er :'(

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden?

Indlægaf Tanerion » fre 3. jun 2016 16:02

Molly-chan skrev:Jeg har aldrig oplevet at glæde sig til at en ny manga udkom hver måned -og det er ærgerligt. Jeg elsker manga (og andre tegneserier) men det lader til, at tegneseriemarkedet er mindsket meget.
Med andre ord: Jeg misunder lidt jer der levede i 90'erne og de tidlige 0'er :'(

Her hvor jeg bor var det ikke garanteret at det næste nummer i en mangaserie overhovedet blet udgivet den følgende måned så man var næsten lige så nervøs som man var spændt.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden?

Indlægaf psyg » fre 3. jun 2016 16:19

Molly-chan skrev:Grunden er vel, at der næsten ikke udgives mangaer i Danmark mere (mine forældre inklusivt mange andre er ret skeptiske over for at bestille på nettet) og at mangaer er dyre.
Jeg har aldrig oplevet at glæde sig til at en ny manga udkom hver måned -og det er ærgerligt. Jeg elsker manga (og andre tegneserier) men det lader til, at tegneseriemarkedet er mindsket meget.


Lær japansk! et bind manga fra Japan koster med forsendelse ikke mere end 50kr og der er et rigt udvalg. de fleste af dem udkommer dog på vær 2-6 måneders basis.
「タダより高いものはない」

Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden?

Indlægaf Molly-chan » fre 3. jun 2016 22:48

Tanerion skrev:
Molly-chan skrev:Jeg har aldrig oplevet at glæde sig til at en ny manga udkom hver måned -og det er ærgerligt. Jeg elsker manga (og andre tegneserier) men det lader til, at tegneseriemarkedet er mindsket meget.
Med andre ord: Jeg misunder lidt jer der levede i 90'erne og de tidlige 0'er :'(

Her hvor jeg bor var det ikke garanteret at det næste nummer i en mangaserie overhovedet blet udgivet den følgende måned så man var næsten lige så nervøs som man var spændt.


Nå okay! Det er bare når jeg endelig læser manga (på dansk) står der altid ting som: udkommer hver måned eller: glæd dig til næste nummer den 22 maj eller sådan noget.

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden

Indlægaf Tanerion » fre 3. jun 2016 23:21

Molly-chan skrev:Nå okay! Det er bare når jeg endelig læser manga (på dansk) står der altid ting som: udkommer hver måned eller: glæd dig til næste nummer den 22 maj eller sådan noget.

Det gjorde der også her og vi fik også nogen danske mangaer men butikkerne der solgte dem kunne finde på at simpelthen stoppe med at bestille flere numre i serier til fordel for andre bøger eller blade som måske ville sælge bedre. Det skete så aldrig for nogen mangaserier jeg fulgte men de stoppede med at sælge Heavy Metal Magazine og jeg måtte så til at bestille dem gennem nettet :sur:
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: hvad vil der ske med manga i fremtiden?

Indlægaf l.mathiasen » søn 5. jun 2016 11:41

Molly-chan skrev:Grunden er vel, at der næsten ikke udgives mangaer i Danmark mere (mine forældre inklusivt mange andre er ret skeptiske over for at bestille på nettet) og at mangaer er dyre.

Hvis folk købte manga ville det også blive udgivet og solgt hos lokale boghandlere, og supermarkeder for den sags skyld (something, something, capitalism)
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 9 gæster