Cooking Manga

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Cooking Manga

Indlægaf SsjGogo » søn 27. jul 2014 22:00

Som titlen antyder, så har jeg på det sidste fået "smag" (yes!) for cooking manga.

Pt. er jeg i færd med Bambino! (Secundo), som berører livet for en ung kok i en japansk/italiensk restaurant.

Jeg er også i gang med Nobunaga no Chef - hvor en ung kok, med mistet hukommelse - lander i fortidens Japan og ender som kok for den berygtede Oda Nobunaga og Shinya Shokudou, en lille perle af en manga, om gangen på en "natterestaurant", hvor kunderne kommer ind og bestiller særlige retter (fed grafik).

Det er dejlig afslappende læsning - omend man også får et lille indblik i den kulinariske verden, både den japanske og den japanske opfattelse af det vestlige køkken.

Er der andre derude, der syntes om denne "under-kategori"/"genre" indenfor Manga - hvis ja, hvilke serier kan I anbefale, hvilke vil i direkte fraråde - og hvad får I ud af læse dem?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Aisutabetai
Chunin
Chunin
Indlæg: 133
Tilmeldt: lør 15. feb 2014 21:46
Køn: Mand
Geografisk sted: KBH

Re: Cooking Manga

Indlægaf Aisutabetai » søn 27. jul 2014 22:22

Jeg kan anbefale Yakitate Japan, om en dreng som vil bage Japans bedste brød, så det kan erstatte ris som deres fast kost :)
Mega underholdende selvom det handler om brød... men mega dårlig slutning :p

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Cooking Manga

Indlægaf SsjGogo » søn 27. jul 2014 23:50

Enig i slutningen - hvis du er til de mere "shounen" orienterede cooking manga - er der også

Shokugeki no Soma
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Aisutabetai
Chunin
Chunin
Indlæg: 133
Tilmeldt: lør 15. feb 2014 21:46
Køn: Mand
Geografisk sted: KBH

Re: Cooking Manga

Indlægaf Aisutabetai » man 28. jul 2014 08:58

Den vil jeg tage et kig på :)

Men ellers en af mine favoritter er Cooking Master Boy, fordi det faktisk er rigtige retter, som kan laves derhjemme :D
Og der er det hele, historie, spænding og legendariske køkkenredskaber...

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Cooking Manga

Indlægaf Hecko X » man 28. jul 2014 21:00

Krafthelvede Gogo, så er jeg endeligt halvt på hjemmebane!

Skriver det som en generel post, så andre også kan nyde godt af den. Titlerne står som jeg husker dem:

Nobunaga no Chef
Time slip, historical
En ung kok vågner op uden sin hukommelse og er på mystisk vis havnet i slutningen af Sengoku-jidai. Det eneste han husker er sit navn, Ken, og sine evner til at lave mad (primært japansk-fransk fusion). En række af begivenheder fører til at han bliver kok for selveste Oda Nobunaga, som befaler at for at bevare sit liv skal han hver dag lave en ret mere velsmagende/interessant end den forrige.

Kommer med en interessant fortolkning af Nobunaga og har nogle interessante historiske fakta om både Nobunaga, hændelser i den periode af Japan, og enddog mad.

Yakitate!! Japan
Comedy
Siden barnsben af har Azuma Kazuma forsøgt sig med at bage det ultimative brød til at repræsentere Japan - et Ja-Pan (pan er japansk for brød). I sin quest for Ja-Pan søger han ind på det præstigefyldte Pantasia, hvor det ene fører til det andet...

Indeholder en masse sjove challenges og "dueller" mod andre bagere, og de sjovste over-the-top reaktioner fra smagsdommerne. Har af og til også opskrifter på hvordan man selv kan bage nogle af brødene.

Addicted to Curry
Comedy, ecchi
Errrr... Lidt svær at skrive et kort resumé af... Girl meets guy passed out from hunger --> Girl throws food at him and runs away --> guy tracks down girl who manages a curry place on behalf of her dad --> Curry place is failing and in debt --> Guy coincidentally owes girl's dad a great deal and has dedicated his entire life to developing his curry making skills --> cue situations solved with curry

Mangakaen har, ligesom Makito Koenji (hovedpersonen), rejst rundt i Asien for at lære mere om curry. Som resultat har næsten hvert kapitel en feature curry, som man også får opskriften på i slutningen af kapitlet. Top nice.

Shokugeki no Souma
Comedy, ecchi
More or less en shounen udgave af Addicted to Curry, lulz.

Cooking Master Boy
Historical, eller noget..?
Mao er søn af Pai, en Master Chef kaldet the Fairy of Cooking. For at gør sin mor ære og overtage hendes restaurant og Master Chef titel, rejser Mao rundt i Kina for at udvikle sine færdigheder som kok. Undervejs får han rivaler og venner, med samme mål som ham selv.

Mange af retterne er lidt over the top, men giver stadig god mening og kan sikkert godt laves, hvis man var villig til at investere tiden i det. Andre retter er mere down to earth og kan laves af næsten hvem som helst. Meget frisk pust med en kinesisk manhua.

Shinya Shokudou
Slice of life
Shinya Shokudou omhandler en restaurant, der kun har åben i nattetimerne og som kun har 3 ting på menuen, hvoraf de 2 er alkohol. I stedet kører den på det koncept, af kunderne siger hvad de vil have, og så laver han det, hvis muligt. Shinya Shokudou følger så de forskellige mennesker, der kommer og spiser der.

Meget god og også et frisk pust fra de mere overdrevne shounen og comedy manga. Tegnestilen er dog noget simpel, men det hjælper med at fremhæve historierne. Der er vist lavet to sæsoner af en Live-action af Shinya Shokudou, som jeg varmt kan anbefale - eftersom et enkelt kapitel er et helt 40 minutters afsnit, så er der ekstra tid til at bygge historien op, så synes ærligt at den er bedre end mangaen.

-----

Når jeg engang kommer på flere skal jeg nok sætte dem på.

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Cooking Manga

Indlægaf LiseR » tirs 29. jul 2014 00:24

Addicted to Curry husker jeg som ret sjov, og jeg er helt vild med det fjollede princip i madlavningsmanga. Yakitake Japan har jeg set et halvt afsnit af engang, og syntes superbrødskonceptet var ret skægt, men ikke at det holdt min interesse til en hel serie.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Cooking Manga

Indlægaf SsjGogo » tirs 29. jul 2014 09:50

Der er meget store forskelle i serierne - selvom de tilhører den samme "genre" (hvis man kan kategorisere det sådan).

Yakitake Ja-pan er en klassisk shounen, som netop er lidt fjollet på den gode måde.

Omvendt er en serie som Bambino! ok realistisk - ihvertfald forsøger den at være det.

Til dem, der er mere interesseret i de våde varer, er der også Kami no Shizuku (Drops of God).

Seriens omdrejningspunkt er vin og serien er ret populær i både Japan og Korea, hvor den har haft en markant indflydelse på vinimporten. :)
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster