Gode minder med anime/manga

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Troejg
Chibi
Chibi
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 17. maj 2011 18:31

Gode minder med anime/manga

Indlægaf Troejg » fre 10. apr 2015 18:00

Jeg er for nyligt gået i gang med at genlæse Dragonball bøgerne, dem bliver jeg aldrig træt af. Dragon ball har betydet rigtig meget for mig især i min barndom og at genlæse serien fik mig til at generindre mange af dem, og selvom jeg normalt kun læser med på dette forum, tænkte jeg at det kunnn være sjovt at dele sine minde/oplevelser omkring manga med hinanden

Jeg startede med at læse dragonball da jeg gik i 1. klasse og det var den serie der virkelig lærte mig at læse, og fik mine øjne op for at de der mærkelig bogstaver altså kunne være utrolig spændende!

Jeg fik hurtigt delt interessen med nogle af klassekammeraterne og derfra gik der ikke længe til vi rendte rundt i frikvarterende og kastede kamehameha'er alle de andre kampteknikker efter hinanden.

Derfra gik det stærkt med interessen for manga, jeg fandt siden coolpool.org som var den vildeste dragonballside derude, de havde endda udviklet et flash-rpg på dansk med dragonball. Jeg kan ikke helt huske omstændighederne, men siden endte med at lukke ned, jeg tror det var et stykke tid efter at alle 42 bind var udgivet og interessen dalede lidt. Derfra sprang jeg over på mangamania hvor jeg var overvældet over hvor mange manga fans der fandtes derude. Senere fandt jeg også et lidt mindre forum kaldet mangaindex, som var rigtig hyggeligt da der ikke var så mange, men jeg var stadig meget ung, og jeg kan huske hvordan jeg gav adminstratoren grå hår :P De eneste brugere jeg kan huske navnet på fra det forum var 'Wish* som jeg havde meget respekt for, og daydreamer som var utrolig sød og velkommende. Lidt senere kom der også et dedikeret forum til inu-yasha og rumiko takahashi som jeg var stor fan af. På et tidspunkt var der en kokurrence på mangamania, hvor jeg påpegede en fejl over for alex og jacob, og så endte de med at sende mig noget japansk te. Det smagte egentlig ikke særlig godt men jeg blev simpelthen så glad :)

Jeg erhvervede mig næsten alle danske udgivelser, og dem jeg ikke mente var værd at anskaffe læste jeg på biblioteket (ja selv tokyo mew mew :O) men det var simpelthen ikke nok! allerede i 3.klasse begyndte jeg at undersøge engelske manga'er, og det kickstartede min engelsklæring utrolig meget, hvilket har hjulpet mig rigtig meget videre hen, specielt i gymnasiet hvor jeg endte med 3x 12-taller på engelsk A :D

Min storebor og jeg fik sparet sammen til en playstation 2 (vores første konsol) og dragonball z budokai, hold nu op hvor spillede vi det meget. Den efterfølgende jul fik vi 2'eren i julegave, og så gik resten af juleferien ellers med det

Jeg besøgte j-popcon i 04 og 06 tror jeg, som en lille gut på omkring 10-12 år sammen med sin mor og bror, meget overvældende, vi var der kun et par time begge gange, og det meste af tiden blev brugt i dealer-rummet med alt det fede merchandise, ramune, pocky og japnaske karameller. Jeg fik også talt med folkene bag animeTV dengang det var på vej op, og fik sådan nogle reklame kort som jeg uddelte i nabolagets postkasser samtidig med at jeg gik med aviser.

Fyrværkeri har aldrig rigtig interesseret mig så meget, så istedet blev det lidt en tradition at jeg istedet fik en engelsk manga og lidt japansk slik nytårsaften.

Når min familie var på ferie, tiggede jeg altid om at besøge special forretninger med manga og anime, det var 100x bedre en barn i en slikbutik, jeg kunne bruge uanede mængder at tid på bare at betragte alle de forskellige serier.

I de meste af min barndom brugte jeg næsten alle mine lommepenge på mangaer, og regnede altid penge i "manga valuta" altså hvor mange mangaer man kunne købe for samme beløb, jeg tror jeg endte med at have omkring 400 forskellige bind på det højeste punkt, men interessen i landet faldt, mangismo lukkede ned og slukkede, egmont gav inu-yasha en chance, men måtte også hurtigt aflyser det, mangamania forummet gik ned. Da jeg skulle skifte skole i 7.klasse tænkte jeg meget over hvordan det skulle gå fremover, jeg tænkte at min manga-fanatik var helt unormal og gået over gevind, og jeg solgte dereffter alt mit merchandise og de fleste af mine mangaer undtaget et par få serie, og derfra var manga på hylden i de næste par år bortset fra one piece som jeg stadig købte hver/ hver anden måned indtil den stoppede med at udkomme. Da jeg så startede på gymnasiet fik jeg talt med en af mine gamle venner som stadig læste scanlations, og min interesse begyndte så småt at blusse op igen, jeg gik igang med at læse nogle af de serier der var stoppet forfra - jeg startede med one piece, og kunne simpelthen ikke slippe den, hvilket resulterede i et par søvnløse nætter og nogle lange dage i gymnasiet indtil jeg var up to date. Dette gentager sig ofte når jeg bliver fanget af en manga, så kan jeg simpelthen ikke ligge den fra mig igen før jeg ar færdig - senest skete det med berserk og vinland saga.

Nu læser jeg det meste af min manga på internettet (fy skamme), men det er simpelthen fordi at de bliver oversat hurtigere, tidligere købte udgivelserne samtidig med at jeg hat læst de nyeste kapitler på nettet men det stoppede da de danske serier stoppede midt i udgivelserne med at udkomme. Jeg er lidt af en perfektionist, og det går f.eks. ikke at have halvdelen af samme serie på dansk, og næste halvdel på engelsk.

I dag har jeg kun 3 serier stående på hylderne, og jeg har den aftale med mig selv at merchandise er no-go, og at jeg kun køber komplette serier, som virkelig betyder noget for mig. Og når jeg virkelig bliver nostagisk og savner de gode tider, plejer jeg at købe noget ramune, nogle nudler lidt pocky/hichu og ellers lukke mig inde og se nogle ghibli film, eller genlæse nogle af de gode mangaer eller dragon ball corner WOO

Det blev egentlig en længere smøre, og nok nærmere en beskrivelse at mit forløb med manga end hvad jeg egentlig havde tiltænkt, men det var åbenbart noget jeg havde brug for at komme ud med^^

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Gode minder med anime/manga

Indlægaf Tanerion » fre 10. apr 2015 20:32

Der var en tid hvor min hjerne var indstillet efter anime så jeg vågnede klokken 4:45 om morgenen uden vækkeur så jeg kunne få noget at spise før de første serier startede klokken 4:55. Da de var færdige kunne jeg lægge mig igen og uden problemer vågne klokken 8:40 og fange en serie på en anden kanal og så lægge mig igen til 11:50 og se flere serier :)
Det er en egenskab jeg savner. Nu skal der ikke meget til før jeg falder i søvn og jeg sover gerne længe. Men med internettet er der ikke noget der hedder at være til tiden for at se serier.
Savner dog de dage :/
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Gode minder med anime/manga

Indlægaf JoaCHIP » lør 11. apr 2015 14:02

Jeg synes egentlig det var anderledes i 90'erne. Jeg havde et mindre hektisk liv dengang, masser af tid, og det var næsten umuligt at opstøve noget anime, fordi jeg ikke vidste at der var andre der så det... ud over en enkelt fyr, som gav mig nogle VHS bånd.

Og netop fordi det var så svært at skaffe anime, var man mere grundig med at skaffe nogen gode ting. Og samtidig var jeg nok også mere taknemmelig, når det endelig lykkedes at finde noget, så det føltes mere intenst dengang det var nyt for mig.

Og fordi jeg ikke havde så mange ting om ørerne dengang, så kunne jeg også sagtens rive flere dage ud af kalenderen og se 50 afsnit i rap - hvilket helt klart er min yndlingsmåde at se gode serier på. Jeg kunne blive 100% opslugt, og dét var fedt.

I dag er der alt for meget bras at vælge imellem, og det er sjældent jeg kommer "i zonen" på samme måde. Det savner jeg sgu.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Gode minder med anime/manga

Indlægaf Tanerion » lør 11. apr 2015 14:22

JoaCHIP skrev:I dag er der alt for meget bras at vælge imellem, og det er sjældent jeg kommer "i zonen" på samme måde. Det savner jeg sgu.

Word!
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster