Status for manga "fandom" i Danmark

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
medoroa
Chibi
Chibi
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 18. aug 2016 08:43
Køn: Kvinde

Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf medoroa » tors 18. aug 2016 10:09

Hej med jer. Beklager hvis det er dårlig coutume at starte en ny tråd når man lige har tilmeldt sig :)

Jeg har i lang tid læst manga, men ikke været særlig involveret i den lokale danske "scene" af manga fans. Her på det seneste er jeg dog blevet nysgerrig, og har gået lidt og kigget på de danske cons hjemmesider og ledt efter hvor på internettet danskere diskuterer manga. Så fandt jeg denne forum, og så der er mange folk her som ved ret meget om manga generelt og også om hvordan det går med manga i Danmark!

Som der også bliver snakket om andre steder i forummet, er det også mit indtryk at de danske cons og de danske fans er ret fokuseret på cosplay. Jeg vil enormt gerne prøve at tage til en con som handler om japansk kultur, især manga, men de con programmer jeg har kunne læse mig til er så domineret af cosplay og indeholdt så lidt om manga, at jeg næsten har givet op. Jeg synes heller ikke jeg kan finde blogs eller andre former for online indhold af danskere, som fokuserer på manga (eller anime).

Er den danske manga fandom virkelig så død? Jeg ved godt at boblen poppede for nogle år siden, men det gør mig lidt ked af det. ._. Eller har jeg bare ikke kigget grundigt nok?

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf Gintoki » tors 18. aug 2016 11:32

Hejsa medoroa, ja det er helt ok at starte en ny tråd op :)

Og velkommen til :)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf SsjGogo » tors 18. aug 2016 20:32

Det er bestemt ikke dødt, du får bare ikke meget manga til de eksisterende messer indenfor japansk populærkultur.

Men der er eksempelvis en tegneseriemesse i dk, som både har haft mangakaer og større fokus på manga (Copenhagen Comics).

Så fortvivl ikke - vi er ikke mange her, men alligevel nogle, som stadig nyder at fordybe sig i en god manga!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf JoaCHIP » man 22. aug 2016 10:51

medoroa skrev:Jeg vil enormt gerne prøve at tage til en con som handler om japansk kultur, især manga, men de con programmer jeg har kunne læse mig til er så domineret af cosplay og indeholdt så lidt om manga, at jeg næsten har givet op. Jeg synes heller ikke jeg kan finde blogs eller andre former for online indhold af danskere, som fokuserer på manga (eller anime).

Vi skal bruge en tidsmaskine! For jeg husker dengang con'erne rent faktisk havde mere for den ældre generation. Jeg er helt helt enig. Vi har flere gange siddet i chatten og lydt som sure gamle mennesker, fordi cosplay og gaming stort set har overtaget hele scenen, hvilket jo er vildt irriterende når de to ting ikke siger én særligt meget.

Personligt er jeg endda mest interesseret i japanske ikke-pop fænomener, f.eks. deres grafiske stil, deres undergrundsscener for sære musikgenrer man sjældent møder i Danmark osv osv. Så jeg har ikke været til en convention i årevis, for de rammer fantastisk langt ved siden af mine interesser de sidste mange år.

Faktisk har jeg tænkt mig at holde lidt mere øje med tegneseriemiljøet, for selvom nogen af dem ser skævt til manga og anime (hvilket jo er fjollet), så har jeg en lille mistanke om at man alligevel finder flere manga-relaterede ting dér end til con'erne.

Her på sitet prøver jeg dog at poste alle nyheder jeg løber ind i mht. anime, manga og japanske ting, så der er noget at komme efter, men det er desværre svært at få tid til at opstøve alt hvad der sker.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf SsjGogo » man 22. aug 2016 18:17

Det er heller ikke længere messer for japansk populærkultur, men messer for europæiske teenageres opfattelse af japansk populærkultur.

Men altså, så må man jo sørge for alternativer. Evt manga "bogklubber"!
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf Gama » søn 9. okt 2016 01:41

hmm, jeg tror egentlig du har ret nu jeg tænker over det, selve fandommen er nok ved at være død... Personligt tænker jeg at for de fleste af os er det bare blevet en del af hverdagen, og det er ikke noget vi tænker mere over end et toiletbesøg(forstå mig ret, et toiletbesøg er skide rart og fantastisk imens det står på) :)


P.S: Og personligt bruger jeg forums som reddit.com/r/manga til diskussioner istedet hvis det er noget jeg vil begå mig i, for som gogo har været inde på, scanlations er ulovligt :) Men det er nu engang den mest brugte metode for manga læsning vi har idag.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Status for manga "fandom" i Danmark

Indlægaf Manna » søn 9. okt 2016 12:21

Jeg læser manga nok en gang om ugen, mere hvis jeg lige er inde i en god periode. Jeg skilter bare ikke med det nogle steder :D
Men jeg tror mest det er fordi jeg aldrig rigtig har opsøgt andre ligesindende. For jeg har ikke haft behov for at mødes og snakke om den serie jeg lige har læst, eller hvor god en forfatter er til at skrive. Jeg holder mig meget for mig selv, og så "geeker" jeg ud med en veninde ind i mellem. Jeg er heller ikke super social generelt, og dårlig til at holde kontakten med folk, så jeg har altid bare været privat.
Jeg tror det er derfor du nok ikke støder på så mange folk som der måske har været en gang, for mange af dem der tager til cons følger sæsonens store hitserier, og svælger så i dem til der kommer et nyt megahit. Det var i hvert fald min opfattelse da jeg tænkte at jeg ville prøve en con igen efter et par års pause. Jeg følte ikke at jeg var gået glip af noget :P
~Queen of the night~


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster