manga kanon

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
tarmie
Chunin
Chunin
Indlæg: 132
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 23:28
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: manga kanon

Indlægaf tarmie » ons 16. nov 2011 23:44

Black Jack af Osamu Tezuka.

Undrer mig faktisk over at der ikke er blevet foreslået en manga af "mangens bedstefar" endnu. Black Jack er en fascinerende historie der udforsker menneskets gode og dårlige sider, og det er aldrig til at vide om et kapitel ender godt eller i ren tragedie.

Det er ikke en manga kanon, uden mindst én Osamu Tezuka manga. xD
Yeah Whatever Fine

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » ons 16. nov 2011 23:57

tarmie skrev:
Undrer mig faktisk over at der ikke er blevet foreslået en manga af "mangens bedstefar" endnu.


l.mathiasen har skam allerede forslået Phoenix, men Black Jack er nok mit personlige ynglings Tezuka værk.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf l.mathiasen » tors 17. nov 2011 00:21

og jeg har et par stykker mere jeg kan foreslå 5 min før jeg lukker for forslag eller løbende for at bumbe tråden så det er ikke fordi vi har glemt Tezuka, lever bare i håbet om at flere vil komme med forslag :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » tors 17. nov 2011 00:40

når vi har forslået flere tezuka værker vil jeg også lige smide endnu et Urasawa ind.

Monster af Naoki Urasawa 18 bind

Kenzou Tenma har en lovende karriere som kirurg og en rig og smuk forlovede Men da det, efter en konfrontation med en tyrkisk kvinde, blive klart for Tenma at visse personer prioriteres højere end almindelige mennesker, kommer Tenma i konflikt med sig selv. Kort efter ankommer en lille dreng Johan, som er blevet skudt i hovedet til hospitalet. Tenma mener, at han kan redde drengen, men da han skal til at gå i gang med operationen, bliver han beordret til operere Düsseldorfs borgmester, men Tenma nægter. Det lykkes Tenma at redde drengen, men uheldigvis dør borgmesteren og Tenma mister sin forfremmelse, sin forlovede og bliver udstødt af fællesskabet. I et anfald af raseri og afmagt kommer Tenma højlydt til at ønske død over de mennesker, der har ødelagt hans liv i nærheden af Johan. Kort tid efter bliver disse fundet døde, forgiftet af noget slik, og Johan er væk. Tenma står nu som mistænkt, men da han har et alibi, slipper han og ender alligevel med at blive forfremmet. 9 år senere indhenter fortiden ham dog, og han må sande at den dreng, han i sin tid reddede, er en iskold morder. Herefter indleder Tenma en jagt på Johan for at stoppe ham, men i den proces kommer han selv under politiets søgelys igen, og må nu også se sig selv jaget.

Monster har tydelige Hitchcock elementer og det er også nemt at drage paralleller til Flytningen, men Monster er dog også helt sin egen og bygger især sin handling op omkring moralske spørgsmål, såsom hvilken værdi har et menneskeliv, hvem har ret til at bestemme, hvem der er værd at redde og så ikke mindst eksistensen af ren ondskab. I sin jagt kommer Tenma i kontakt med forskellige mennesker som Urasawa er god til at udstille på både godt og ondt. De har hver deres fortid og moralske problemer at kæmpe med og de fleste er fremstillet med både usympatiske og sympatiske træk, som alt sammen er med til at gøre dem mere realistiske. Urasawa formår desuden også at give et godt indblik i skyggesiden af samfundet og det er imponerende, hvordan han formår at have så mange plottråde kørende samtidig og så stadig have fuldstændig styr på historien.

Alt i alt er Monster en rigtig god psykologisk thriller, hvor de forskellige prikker hænger rigtig godt sammen.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
tarmie
Chunin
Chunin
Indlæg: 132
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 23:28
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Odense

Re: manga kanon

Indlægaf tarmie » tors 17. nov 2011 00:58

SomethingPurple skrev:
tarmie skrev:
Undrer mig faktisk over at der ikke er blevet foreslået en manga af "mangens bedstefar" endnu.


l.mathiasen har skam allerede forslået Phoenix, men Black Jack er nok mit personlige ynglings Tezuka værk.


Neat, det havde jeg helt overset. :)
Yeah Whatever Fine

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » tors 17. nov 2011 01:45

Please Save My Earth af Saki Hiwatari
drama, romance, science fiction

Det den manga som mange moderne shoujo mangaka'er nævner som grunden til at de fik lyst til at tegne manga.

Det da også en manga, som breder sig langt og fortæller en episk historie om kærlig og venskab og som ikke ligner noget andet der er lavet.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf l.mathiasen » fre 18. nov 2011 00:34

jeg er jo nødt til at sige Chobits :)
Den rene uberørte kærlighed, filosofisk tanker over hvornår man er en person og Chii <3
Lavet af den kendte tegnestue Clamp
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » fre 18. nov 2011 00:48

jeg have i hvert fald tænkt mig at nævne Tezuka:

Adolf
Apollo's Song
Buddha
MW
Ode to Kirihito

take your pick

EDIT: Keiko Takemiyas Terra e
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » fre 18. nov 2011 01:03

The Music of Marie af Usamaru Furuya
Af nogle kaldet miyazaki på lSD, det da også et dybt filosofisk værk, som har mange af sammen temaer man finder hos miyazaki, den er dog noget mere kringlet og grum.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » fre 18. nov 2011 02:06

GunSmith Cats selvfølgelig
min yndlings action manga
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster