manga kanon

Snak om tegneserier fra Japan, og andre i samme stil

Redaktør: Willow

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » tirs 22. nov 2011 04:41

SomethingPurple skrev:Desuden synes jeg også MW og Apollo's Song skal væk, Tezuka er godt repræsenteret og disse to hører efter min menig til hans mere middelmådige værker.


OBJECTION!!!

de er fine nok
det er bare emnerne i historierne der ikke ligefrem er typiske for Tezuka
af samme grund synes jeg at mindst den ene af dem skal være med
og hvis i stadig synes han er for godt repræsenteret vil jeg foreslå at en af hans andre titler med typisk goody-two-shoes moral får sparket

ellers enig mht. NHK og Higurashi :)
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf *Wish* » tirs 22. nov 2011 09:58

nielsm skrev:Jeg har vist nævnt det tidligere, men jeg mener ikke at NHK eller Higurashi hører til, da deres originalform ikke er manga. NHK var en roman, Higurashi var et spil.


Der er da også en god del på anime kanonen, hvis originalform ikke er anime.

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » tirs 22. nov 2011 12:06

*Wish* skrev:
nielsm skrev:Jeg har vist nævnt det tidligere, men jeg mener ikke at NHK eller Higurashi hører til, da deres originalform ikke er manga. NHK var en roman, Higurashi var et spil.


Der er da også en god del på anime kanonen, hvis originalform ikke er anime.

nu det meste anime en adaption, og synes ikke ligefrem man kan sammneligne de to medier.

Desuden er det som roman og "spil" de to titler har hat udfyldelse.

Tanerion skrev:
OBJECTION!!!

de er fine nok
det er bare emnerne i historierne der ikke ligefrem er typiske for Tezuka
af samme grund synes jeg at mindst den ene af dem skal være med
og hvis i stadig synes han er for godt repræsenteret vil jeg foreslå at en af hans andre titler med typisk goody-two-shoes moral får sparket


Nu det jo ikke Tezuka kanon vi laver, men en kanon over de gode heller indflydelsesrige mangaer og de to er hverken de ene heller andet, desuden synes jeg Tezuka udforker mange af de samme emner so udforkes i dem andre steder og det bedre.
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » tirs 22. nov 2011 14:43

de er i hvert fald det ene (hvis ikke også det andet)
og da de er Tezuka's svar på gekiga synes jeg selv at de er ret betydningsfulde
med hensyn til hvor indflydelsesrige de var må man huske på hvornår de blev lavet og af hvem
stort set alt fra Tezuka var jo ret indflydelsesrigt dengang

men hvis det er i orden at vi er så kritiske vil jeg måske pille et par titler af listen selv
prøv og tænk på hvilke titler folk vil huske bedst om 20-30 år

men først: søvn :)
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: manga kanon

Indlægaf SomethingPurple » ons 23. nov 2011 01:36

Tanerion skrev:de er i hvert fald det ene (hvis ikke også det andet)
og da de er Tezuka's svar på gekiga synes jeg selv at de er ret betydningsfulde
med hensyn til hvor indflydelsesrige de var må man huske på hvornår de blev lavet og af hvem


Adolf og Ode to Kirihito er begge gekiga værker og langt bedre end de nævnte, desuden opfandt Tezuka ikke gekiga.

Tanerion skrev:stort set alt fra Tezuka var jo ret indflydelsesrigt dengang


Ret meget af det han lavede den gang, især inden for gekiga var inspireret af andre og meget blev aldrig til noget og en del er glemt i dag.

Men nu plejer de ting der bliver foreslået at blive sent til afstemning og da jeg tvivler på, at der andre end os der har læst dem, ender de nok med at komme med alligevel. :p
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » ons 23. nov 2011 10:08

SomethingPurple skrev:Adolf og Ode to Kirihito er begge gekiga værker og langt bedre end de nævnte, desuden opfandt Tezuka ikke gekiga.

jeg har ikke påstået at Tezuka opfandt gekiga (derfor sagde jeg også at de to mangaer var hans svar på gekiga)
jeg ville faktisk ikke kalde nogen af hans værker gekiga
ihvertfald ikke hvis man sammenligner dem med Yoshihiro Tatsumis historier
gekiga fik bare Tezuka til at eksperimentere med lidt mere alvorlige temaer end normalt
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf nielsm » ons 23. nov 2011 20:25

Tanerion skrev:ihvertfald ikke hvis man sammenligner dem med Yoshihiro Tatsumis historier
gekiga fik bare Tezuka til at eksperimentere med lidt mere alvorlige temaer end normalt

Pointen er vel at det her ikke er en Tezuka kanon men en generel kanon: Har Tezukas gekiga-inspirerede ting været betydningsfulde set i det store hele?

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf l.mathiasen » fre 25. nov 2011 23:41

Så meget snak om Tezuka og så lidt snak om Go Nagai tsk tsk tsk :P
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: manga kanon

Indlægaf Tanerion » lør 26. nov 2011 06:22

ham havde jeg ikke glemt
jeg vidste bare ikke hvor jeg skulle begynde *_*

nielsm skrev:Har Tezukas gekiga-inspirerede ting været betydningsfulde set i det store hele?

sammenlignet med mange andre titler på listen er de ret betydningsfulde
men vi kommer ingen vegne her
det er jo ikke sådan at jeg bliver sur hvis de ryger ud eller noget
jeg er bare uenig med jer og ikke mere end det
så lad os komme videre i teksten

når jeres anime kanon bliver revurderet vil jeg til gengæld forsøge at få Escaflowne med hellere end for eksempel noget som Love Hina...
altså helt ærligt
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: manga kanon

Indlægaf l.mathiasen » lør 26. nov 2011 14:56

Tanerion skrev:når jeres anime kanon bliver revurderet vil jeg til gengæld forsøge at få Escaflowne med hellere end for eksempel noget som Love Hina...
altså helt ærligt

Love Hina er jo med der fordi den var med til at skabe den moderne harem genre, så det ikke er helt sådan det foregår. Der var så tvivl om Escaflowne skulle på den liste så det kan da godt være at den vil komme på listen næste gang.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord


Tilbage til "Manga"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster