Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
Miu-Chan
Genin
Genin
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 14. jun 2011 13:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: 221B Baker Street

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Miu-Chan » tirs 14. jun 2011 13:56

Måske fordi vi køber vores parykker på udlanske internet sider? :3 Ellers er jeg enig i at wig er nemmere at sig (Y)
Billede

| Tom Hiddleston ♥ | Andrew Scott ♥ | David Tennant ♥ |

oohhoohoohoo, i'm the bad guy.
Billede

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Trieu » tirs 14. jun 2011 15:42

Derer faktiskt en linguistik "lov"/ tendens som er blevet observeret med hensyn til sprog, som gå ud på at sprog med tiden altid vil udvikler sig hen imod det som er kræver mindst at udtaler og stadigvæk beholder meningen

engelsk eksempel er hvordan "you are" og "he is" er blevet trukket samen til "you're" og "he's" på dansk er der for eksempel udtrykket "morn' " som er udledt fra "godmorgen" som igen er en sammentrækning af de 2 ord "god" og "morgen", og som jeg tror igen er udsprunget fra at man en gang for lang tid siden nok sagde "har du haft en god morgen?", "jeg håber du få en god morgen" eller noget i den retning. og det er så blevet forkortet til hilsen "godmorgen"


pointen med alt det, er at jeg tror det samme gør sig gældende for bruget af udtrykket wig. Alle forstå det, og det er hurtigere og mere simpelt at udtaler en paryk. samtidig kan det også bruges i international sammenhæng.

and this was your daily dosis of linguistic.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Soffy » ons 2. maj 2012 09:19

Fordi folk har opfattet at jeg får udslæt hver gang nogen siger "wig" eller "eyelashes" midt i en dansk sætning og UDELUKKENDE spreder denne pestilens for at genere mig.

Derfor.

Storm
Jonin
Jonin
Indlæg: 365
Tilmeldt: fre 25. nov 2011 17:08
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Storm » ons 2. maj 2012 13:59

Som Gin siger så tror jeg at det har noget at gøre med at vi bruger de fagtermer der ligesom er inde for miljøet. Altså at kalde det en wig i stedet for da miljøet som sagt ikke oprindeligt er dansk.

Begrundelsen med at kalde det for en wig fordi en paryk har flere krav om at skulle se naturligt ud synes jeg også passer meget godt ind som forklaring.

Personligt for mig kalder jeg det en wig fordi det 1) er fagudtrykket 2) det hedder det når jeg skal søge det på ebay 3) en paryk minder mig om enten det man havde til fastalavn da man var lille hvilket tit og ofte er en ringere kvalitet end dem man bruger til Cosplay fordi de er købt i BR eller dem med højere kvalitet som skal ligne rigtigt hår og bliver købt hos en parykmager.

Udover det så bruger jeg så bare generelt en masse engelske låne ord. Det jeg skriver på hedder en lap eller en laptop og ikke en bærbar da jeg ynder at bruge de fagudtryk der findes. Ikke fordi vi ikke skal være stolte af det danske sprog, men faktum er bare vi har mange låne ord i forvejen. De fleste engelske ord f.eks. stammer fra latin da det var meget normalt før i tiden. Det der man så i tv da man var lille hed jo også Disney show. Show er heller ikke lige fremme et dansk ord :)
Billede

Storm
Jonin
Jonin
Indlæg: 365
Tilmeldt: fre 25. nov 2011 17:08
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Storm » ons 2. maj 2012 14:01

Soffy skrev:Fordi folk har opfattet at jeg får udslæt hver gang nogen siger "wig" eller "eyelashes" midt i en dansk sætning og UDELUKKENDE spreder denne pestilens for at genere mig.

Derfor.


Så nu vil kalde Live fra Bremmen for "direkte fra Bremmen"? Eller Disney Show for "Disney viser" eller noget i den dur bare for at slippe for engelske låne ord som i forvejen er i sproget? :) (dette skal ikke menes som provokation, men blot af nysgerrighed)
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf SsjGogo » ons 2. maj 2012 14:05

@ Storm

Nu er "show" jo et eller andet sted implementeret i det danske sprog - det tror jeg ikke, at "eyelashes" er endnu, nok heller ikke "wig".

Men jeg forstår din pointe - omend jeg tror at debatten primært handler om, at "wig" ikke endnu er så udbredt en frase i det daglige sprog.

Jeg krydrer tit mit sprog med engelske fraser - og det undrer mig også, at nogen decideret får udslæt (RAAAASSHH) af at høre det. :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf nielsm » ons 2. maj 2012 15:49

En paryk er også noget personer med lidt eller intet hår bruger for ikke at se skaldede ud. Sådan nogen kan være fuldstændig realistiske (og også lavet af ægte hår) og til tider være limet på. "Billigt, kunstigt hår" er bare en dårlig association nogen har.

Brugeravatar
Shihoudani
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1252
Tilmeldt: fre 12. aug 2011 00:26
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Storkøbenhavn, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Shihoudani » ons 2. maj 2012 19:19

Fordi det er kortere og nemmere end paryk.
Don't get into an argument with someone who can type faster than you.

Jeg sælger manga, kostumer og anime lige her!

Storm
Jonin
Jonin
Indlæg: 365
Tilmeldt: fre 25. nov 2011 17:08
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Storm » ons 2. maj 2012 21:40

SsjGogo skrev:@ Storm

Nu er "show" jo et eller andet sted implementeret i det danske sprog - det tror jeg ikke, at "eyelashes" er endnu, nok heller ikke "wig".

Men jeg forstår din pointe - omend jeg tror at debatten primært handler om, at "wig" ikke endnu er så udbredt en frase i det daglige sprog.

Jeg krydrer tit mit sprog med engelske fraser - og det undrer mig også, at nogen decideret får udslæt (RAAAASSHH) af at høre det. :D


Gogo nu var det bare for eksempel da jeg ikke kunne finde på noget andet til min pointe :p (så indrømmer gerne det var måske lidt ringe). Husk nu på det hedder: stand-up comedy show ;p det hedder også mere stand-upper idag end det hedder komikaer o.O (hvilket jeg vil mene er ca. det samme)

Og så er vi to Gogo.. alle de der engelske ting midt i det hele xD
Billede

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf LiseR » ons 2. maj 2012 23:32

Fordi engelske låneord er pivsmarte og folk kaster om sig med dem for at virke pivsmarte... 8D
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster