Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Storm
Jonin
Jonin
Indlæg: 365
Tilmeldt: fre 25. nov 2011 17:08
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Storm » tors 3. maj 2012 00:13

LiseR skrev:Fordi engelske låneord er pivsmarte og folk kaster om sig med dem for at virke pivsmarte... 8D

(Y)
Billede

Brugeravatar
Maru
Genin
Genin
Indlæg: 53
Tilmeldt: tors 1. mar 2012 01:06

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Maru » tirs 8. maj 2012 11:11

Jeg siger bare 'paryk.' Det er jo det det er.
"WARNING: Jumping into toxic waste will NOT give you super powers"

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf LiseR » tirs 8. maj 2012 13:30

Ja, det gør jeg så også, delvist i ren protest når en eller anden fyrer en sætning af der halvvejs består af engelske låneord :D
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Soffy » fre 18. maj 2012 16:36

Storm skrev:
Soffy skrev:Fordi folk har opfattet at jeg får udslæt hver gang nogen siger "wig" eller "eyelashes" midt i en dansk sætning og UDELUKKENDE spreder denne pestilens for at genere mig.

Derfor.


Så nu vil kalde Live fra Bremmen for "direkte fra Bremmen"? Eller Disney Show for "Disney viser" eller noget i den dur bare for at slippe for engelske låne ord som i forvejen er i sproget? :) (dette skal ikke menes som provokation, men blot af nysgerrighed)


"Show" har ikke et ækvivalent dansk ord og det har "live" egentlig heller ikke - direkte er slet ikke dækkende nok. Men nu har både "wig" og "eyelashes" tilfældige ganske ligetil oversættelser, så derfor har jeg aldrig set behovet for et låneord i disse tilfælde. Det bedste var dog engang hvor en veninde afbrød mig midt i en sætning og sagde "Sophie, du behøver altså ikke at sige kunstige øjenvipper det er nemmere at sige fake eyelashes." (ja okay, fortæl endelig den sproglige elev at det er nemmere at bruge låneord. Det ville være ligesom at tale med amerikansk accent til en engelsk eksamen.)

Vi kalder det heller ikke en "car" bare fordi vi kan. Men vi kalder det en "stationcar" fordi det betegner noget som specifikt, som vi på dansk ikke har et ord for.

Personligt lader jeg bare som om jeg ikke kan snakke engelsk hver gang folk siger ordet "wig" så de er nødt til at forklare det for mig. På den måde får de lov til at bruge ordet, og jeg får lov til at være passivt-aggressiv :) Og så behøves man egentlig ikke at gøre med ud af den sag, for ingen af os dør jo ligefrem af det.

(Dette indlæg er bragt til jer af ren og skær kedsomhed)

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf nielsm » fre 18. maj 2012 17:08

Soffy skrev:Vi kalder det heller ikke en "car" bare fordi vi kan. Men vi kalder det en "stationcar" fordi det betegner noget som specifikt, som vi på dansk ikke har et ord for.

Sjovt nok hedder det "station wagon" eller "estate wagon" på engelsk; jeg tror jeg også har hørt betegnelsen "herregårdsvogn" blive brugt.

Brugeravatar
Soffy
Chunin
Chunin
Indlæg: 104
Tilmeldt: fre 9. dec 2011 10:13

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Soffy » fre 18. maj 2012 21:32

nielsm skrev:
Soffy skrev:Vi kalder det heller ikke en "car" bare fordi vi kan. Men vi kalder det en "stationcar" fordi det betegner noget som specifikt, som vi på dansk ikke har et ord for.

Sjovt nok hedder det "station wagon" eller "estate wagon" på engelsk; jeg tror jeg også har hørt betegnelsen "herregårdsvogn" blive brugt.


Det er fordi engelsk er lidt snobbet. En lille smule. Og vi kan godt lide at fordanske ord.

Brugeravatar
MangaAnimeLover
Jonin
Jonin
Indlæg: 315
Tilmeldt: tors 26. jul 2012 11:45
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf MangaAnimeLover » tors 26. jul 2012 16:17

Personligt bruger jeg ordet "wig", fordi jeg forbinder "paryk" med noget af dårlig kvalitet og ikke-cosplay. Ordet "paryk" har vi alle jo lært, inden vi begyndte at cosplaye. Men efter vi er begyndt at cosplaye, har vi lært ordet "wig", og derfor forbinder vi "wig" med cosplay og "paryk" med ikke-cosplay.
Det er den mest logiske årsag set fra kognitionspsykologiens synspunkt.
Billede
Friends are the best. But my friends are even better!

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf Tanerion » tors 26. jul 2012 16:49

Storm skrev:Så nu vil kalde Live fra Bremmen for "direkte fra Bremmen"? Eller Disney Show for "Disney viser" eller noget i den dur

lidt sent på den men det hedder faktisk "Disney Sjov":

Billede

men ja
tror også folk siger wig fordi de forbinder ordet med kostumer og ikke "praktisk" brug
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf LiseR » tors 26. jul 2012 22:08

MangaAnimeLover skrev:Personligt bruger jeg ordet "wig", fordi jeg forbinder "paryk" med noget af dårlig kvalitet og ikke-cosplay. Ordet "paryk" har vi alle jo lært, inden vi begyndte at cosplaye. Men efter vi er begyndt at cosplaye, har vi lært ordet "wig", og derfor forbinder vi "wig" med cosplay og "paryk" med ikke-cosplay.
Det er den mest logiske årsag set fra kognitionspsykologiens synspunkt.




Det er sjovt, fordi når jeg tænker "paryk", er det netop noget af fantastisk kvalitet og ægte hår, fordi min mor er frisør og hendes parykker er af de allerdyreste slags. ;)
(Jeg ville nok snarere bruge sprogteorier, men det er også min baggrund :) )
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
UhOhBroia
Chibi
Chibi
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 11. nov 2012 15:08
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Albertslund/Taastrup

Re: Hvorfor kalder "vi" det en wig?

Indlægaf UhOhBroia » søn 11. nov 2012 18:24

Fordi det er kortere og mere internationalt? :3

Xoxo Malene
I dream of frills and laces <3


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster