Psykologien i at Cosplaye

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf SsjGogo » fre 27. maj 2011 18:24

Kære alle,

Siden jeg ikke selv Cosplayer, ville jeg høre nogle af jer mere garvede cosplay-entusiaster, hvilke psykologiske "effekter" i føler, at et cosplay giver jer?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf nielsm » fre 27. maj 2011 21:46

... du får det til at lyde som om at cosplay er et psykoaktivt stof på linje med LSD og svampe.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf SsjGogo » fre 27. maj 2011 21:57

nielsm skrev:... du får det til at lyde som om at cosplay er et psykoaktivt stof på linje med LSD og svampe.


Ja? :P

Ej - i bagklogskabens lys, er det måske lidt akavet formuleret, men spørgsmålet er rettet imod, at vide, hvad folk får ud af at Cosplaye, hvis noget.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SomethingPurple
Animangaorakel
Animangaorakel
Indlæg: 1279
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Kvinde

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf SomethingPurple » fre 27. maj 2011 22:03

Problemet skal findes i at gogo så gerne vil forstå, hvorfor folk cosplayer :p
Billede
Gintoki vil ikke betragtes som et mandemenneske men mere som en blanding mellem noget der flagre og er lavet af mursten...

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf LiseR » fre 27. maj 2011 23:33

For mig er det en leg. Jeg synes det er sjovt at klæde mig ud og lege jeg er en anden.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
Yondoloki
Chunin
Chunin
Indlæg: 170
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Geografisk sted: Odense

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf Yondoloki » lør 28. maj 2011 00:10

Nu cosplayer jeg ikke så meget, har kun et, meget dårligt lavet, men jeg live rollespiller, og jeg tror det gør lidt det samme...

Som LiseR siger, jeg elsker at klæde mig ud og har altid gjort det. Det er sjovt at spille en anden person ud over sig selv, og man kan give los på en anden måde. Man har en anden facade, så det gør ikke noget man opfører sig anderledes, tror jeg... Du kan føle dig som det du har på ^^
Billede

Brugeravatar
Lunch
Genin
Genin
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 20. maj 2011 17:25
Køn: Kvinde
Kontakt:

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf Lunch » lør 28. maj 2011 12:43

Mm, jeg har aldrig tænkt over psykologien som sådan, men her er nogle af mine tanker~

x Jeg lærer mere af mig selv som en person, når jeg tænker på mine egne grænser i cosplay og valg af karakter.
x Mens jeg er i gang med at sy et cosplay, føler jeg frustret, stresset og skuffet.
x Jeg er stolt over min kostym, når den er færdig (selvom den ikke er perfekt).
x Jeg synes, at det er super spændende at cosplaye en af mine yndlingskarakterer. $_$
x Jeg bliver glad, når folk genkender min cosplaykarakter / tager billeder / krammer mig.

-> Til sidst føler jeg altså, at hele prosessen var rigtig sjov oplevelse, og derfor beslutter at cosplaye igen! :3
Billede

alaixa
Chibi
Chibi
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 15:51

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf alaixa » lør 28. maj 2011 19:11

Der ligger så utroligt meget i det, når jeg tænker over det.
Netop legen i det, som andre har nævnt. Både at se anderledes ud end man normalt gør, men også at opføre sig anderledes.
Hvilket er den anden ting, cosplay giver mig. At komme op på scenen og optræde! At være med i videoer, få taget billeder.
Herudover er der jo også fællesskabet, hvilket undrer mig lidt, at ingen andre har nævnt (endnu). Cosplayevents'ne, netop at snakke med folk om deres karakterer, men især når man cosplayer sammen med folk.

Som en sidste lille ting kan jeg lige nævne, at en pænt stor del af mine venner cosplayer, så selv når der ikke cosplayes, er cosplay en stor ting - da vi så snakker en ordentlig masse om, hvad vi skal være og hvorfor og hvornår (osv.)

Edit:
Det var forresten kun de gode sider. Du spurgte jo egentlig efter, hvad det generelt giver, men siden jeg har skrevet så forfærdeligt meget allerede, tror jeg lige, jeg lader nogle andre komme til først xD

Brugeravatar
Mizyki
Chibi
Chibi
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 31. maj 2011 01:18
Køn: Kvinde

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf Mizyki » tirs 31. maj 2011 02:01

Hej søster >8D *recognized bruger-navn* (og referer så til comment above me)

Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet helt. Troede du mente noget andet, men dømmende ud fra kommentarerne, fik jeg vist ikke helt fat på hvad der egentligt stod?
Jeg vil sige at jeg giver de andre ret i de gode ting.
Vil sige at der er bare rigtigt mange gode, og rigtigt mange dårlige sider i at cosplaye. En af de dårlige der samtidig er god er dramaet. Det er lige som om folk tror de er med i en eller anden dårlig serie fra et eller andet - lige som om de rent faktisk begynder at opfører sig som karakterer fra randomme serier. På den ene side, er det irriterende.. På den anden, er det super-spændende og ligesom at se tv live xD i 5D

okay jeg tror jeg gik off-topic der.. nu er jeg forvirret.. klokken er mange =_=

Lemogera
Chunin
Chunin
Indlæg: 154
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26

Re: Psykologien i at Cosplaye

Indlægaf Lemogera » tirs 31. maj 2011 02:25

Tja, altså, jeg må nok indrømme at opmærksomheden man får udad det er et af de helt store plusser for mig, næsten lige så stort som det at få lov til at bringe sine yndlings karakterer til live. Det er fantastisk at se folk blive glade over ens cosplay, som man har brugt så meget tid og penge på. :D
Fællesskabet man får med de andre cosplayere, især dem fra samme serie, er fantastisk, og det er alletiders måde at møde nye folk på. Selvom det også kan bringe en hel masse drama med sig, især hvis der er andre der cosplayer samme figur som en selv. Af en eller anden grund er der nogen der ikke kan tåle det, og de kan ikke lade være med at sammenligne kostumer og sådan noget... -_-*
Det der med at være in-charachter er dog ikke min stærke side, og det er lidt af en udfordring for mig at være karakterer der er højt råbende og helt vildt udadvendte, men det giver også mod på at prøve ting man normalt ikke ville gøre, når man bare kan lade som om man er figuren.
Andre ulemper kan dog være ting som sindssyge fangirls/-boys og glomping... Omg, the glomping :O :S -_-


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster