Bog omkring cosplay - sparring

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
Usk
Chibi
Chibi
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 15:19
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf Usk » tirs 5. jul 2011 14:19

Jeg har i flere år gerne ville starte med at skrive en bog omkring cosplay og de forskellige aspekter som berører cosplay, som sociologi og psykologi. Men er dog ikke begrænset til dette. Bogen vil også beskrive og diskutere områder og industrier, hvor at cosplay har indflydelse og fylder.

Jeg er i skrivende stund i en mindmap fase, hvor at jeg forsøger at udpensle hvilke områder det er at jeg vil berøre.

Mindmappet ser således ud (klik på billedet for at se det i stort format):
Billede

Giv mig jeres tanker omkring dette, og kom meget gerne med indput til emner, som jeg kunne skrive om.

Jeg ser frem til jeres kommentarer
Redaktør for CosMag.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf LiseR » ons 6. jul 2011 02:11

Spændende projekt! Har du nogle teorier du vil hænge det op på?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf SsjGogo » ons 6. jul 2011 09:13

Super spændende projekt, USK! :)

Jeg er alt for lidt inde i Cosplay verden til at kunne give relevant information og feedback, men ser frem til at læse om de psykologiske aspekter i det! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Usk
Chibi
Chibi
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 15:19
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf Usk » ons 6. jul 2011 10:12

LiseR skrev:Spændende projekt! Har du nogle teorier du vil hænge det op på?


Jeg har nogle teorier af Anthony Giddens og af Lars Qvortrup, som jeg bruger.

Detudover har jeg nogle teorier, som jeg er kommet frem til :)

Jeg kan give en smagsprøve på det her:


- Cosplay stereotyper (teori)
Som tidligere nævnt, cosplayer personer af forskellige grunde og med forskellige hensigter. Jeg vil her forsøge at udpensle nogle af de mest kendte grunde til at cosplay bliver udøvet:

- Social cosplayer / Socialt cosplay
Mange unge har fundet fankulturen igennem deres interesse til japansk populærkultur, og leder efter ligesindede. Det kan oftest være svært at tage skridtet og snakke med andre, selv om man tager til sociale arrangementer. Derfor er der flere som bruger et cosplay, eller et kostume til at åbne for en snak og interaktion med andre. Jeg har valgt at kalde denne type af cosplayer for en ”social cosplayer” eller ”socialt cosplay”. Denne type af cosplayer er oftest i den unge ende af teenagealderen.

- Konkurrence minded cosplay / Konkurrence cosplayer
Til de sociale arrangementer er der oftest tilknyttet konkurrencer, hvor at der bliver uddelt præmier i forskellige kategorier. Her deltager cosplayere, som går højt op i konstruktion af kostumer og skuespil. Denne type af cosplayer kalder jeg for ” Konkurrence minded cosplay” eller ”Konkurrence cosplayer”, da denne type af cosplayer, tænker mere i præstige i forhold til den sociale cosplayer. Denne type af cosplayer er oftest i den ældre ende af teenageårene og opefter.

- Photoshoot cosplayer / Internet cosplay idol
Nogle cosplayere går højt op i konstruktionen af kostumer, men er ikke interesseret i at deltage i konkurrencer. De sætter deres fokus på at konstruere kostumer og tage billeder. Disse billeder ender oftest på sociale websites på nettet (Cosplay.com, DeviantArt.com m.m), hvor at folk profilerer sig. Hér er det præstigefyldt at blive fremhævet, hvis man laver et godt stykke arbejde, og man skaber sig en online identitet, som folk genkender. Jeg har valgt at kalde denne form for cosplayer for ”photoshoot cosplayer” eller ”Internet cosplay idol”, da ideen bag dette er at skabe opmærksomhed om sig selv.

Disse er kun overordnede stereotyper, så der vil selvfølgelig være nogen som falder udenfor disse, eller er en blanding af flere.


Det er hvad jeg selv har observeret, og har konstateret.
Redaktør for CosMag.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf SsjGogo » ons 6. jul 2011 10:56

Umiddelbart interessant, dog ville jeg personligt vægte "social cosplayer" delen mere, da det også tit fremgår, at cosplayer-e tit anvender dette som en form for flugt. I gruppen finder man tit, men ikke altid, tidligere mobbe-ofre eller generelt alternative eksistenser, som via Cosplay får sig et nødvendig ventil.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf Gintoki » ons 6. jul 2011 12:24

SsjGogo skrev:Super spændende projekt, USK! :)

Jeg er alt for lidt inde i Cosplay verden til at kunne give relevant information og feedback, men ser frem til at læse om de psykologiske aspekter i det! :)


Du kan sagtens komme med konstruktiv input selvom du ikke har cosplayet eller er meget inde i den verden, du kan jo fortælle hvad dit syn er på det udefra ;)

Btw. lyder som et spændende projekt Usk (Y) Ser frem til at læse mere om det :)
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Usk
Chibi
Chibi
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 15:19
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf Usk » ons 6. jul 2011 13:11

SsjGogo skrev:Umiddelbart interessant, dog ville jeg personligt vægte "social cosplayer" delen mere, da det også tit fremgår, at cosplayer-e tit anvender dette som en form for flugt. I gruppen finder man tit, men ikke altid, tidligere mobbe-ofre eller generelt alternative eksistenser, som via Cosplay får sig et nødvendig ventil.


Bare rolig, jeg har tænkt mig at bevæge mig dybere ind i emnet :) Jeg tager bare rolige skridt frem i en form for skitse til det endelig værk lige nu. Jeg vil heller ikke støde nogen med de facts jeg skriver, så de psykologiske aspekter med mobning og antisocialitet skal nok også blive berørt, dog senere hen :)

Jeg har også lige været ude og snakke med en coach, der har fokus på udvikling af personlige værdier til når man arbejder i en virksomhed. Han havde nogle interessante teorier og modeller (teori modeller) at gå ud fra, hvor at han forklarede adfærd og grunden til adfærd. Dette glæder jeg mig til at researche og skrive om :D
Redaktør for CosMag.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf LiseR » ons 6. jul 2011 13:22

SsjGogo skrev:Umiddelbart interessant, dog ville jeg personligt vægte "social cosplayer" delen mere, da det også tit fremgår, at cosplayer-e tit anvender dette som en form for flugt. I gruppen finder man tit, men ikke altid, tidligere mobbe-ofre eller generelt alternative eksistenser, som via Cosplay får sig et nødvendig ventil.

Jeg synes faktisk det er en virkelig uheldig stereotype at fremhæve. Det billede man så tegner bliver af en flok utilpassede mennesker, som har brug for cosplay til at klare sig igennem en hård og grusom verden som de ikke passer ind i!
Det er absolut ikke mit indtryk af cosplayere! Jeg ser dem som kreative mennesker med et behov for leg og fjol, der ikke kan opfyldes af vestens øvrige underholdningstilbud, og derfor kaster de sig over den nye udklædningsleg for unge voksne.
Det er muligt, ganske muligt! - at mange cosplayers (ligesom rollespillere som jeg ynder at drage paralleller til!) er tidligere mobbeofre og generelt alternative. Især den sidste køber jeg gerne! Men jeg synes man skal fremhæve de positive sider ved hobbyen i en bog, og ikke tegne den som en flugt og ventil. Et narko for utilpassede unge, om man vil! :D
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf SsjGogo » ons 6. jul 2011 13:22

Gintoki skrev:
SsjGogo skrev:Super spændende projekt, USK! :)

Jeg er alt for lidt inde i Cosplay verden til at kunne give relevant information og feedback, men ser frem til at læse om de psykologiske aspekter i det! :)


Du kan sagtens komme med konstruktiv input selvom du ikke har cosplayet eller er meget inde i den verden, du kan jo fortælle hvad dit syn er på det udefra ;)

Btw. lyder som et spændende projekt Usk (Y) Ser frem til at læse mere om det :)


Det er selvfølgelig rigtigt, helt friske og "neutrale" øjne, kan sikkert give konstruktive inputs. Jeg håber, at Usk løbende deler med os, så folk kan give ham lidt feedback på det.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Bog omkring cosplay - sparring

Indlægaf LiseR » ons 6. jul 2011 13:26

Nu er jeg desværre ikke socialteoretiker (jeg er cand. mag i engelsk), men jeg skal læse kultur og formidling efter sommerferien, og hvis jeg snuser mig frem til nogle gode teorier skal jeg vende tilbage. Giddens og Quvortrup plejer dog at være sikre vindere ;)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster