Købte VS hjemmesyede cosplays

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
Zarsu
Chunin
Chunin
Indlæg: 111
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 07:56
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf Zarsu » fre 8. jul 2011 15:14

Jeg synes den evige debat om købte VS hjemmesyede cosplays mangler herinde :'D

Som vi alle nok ved er det meget delte meninger om dette emne i cosplay verdenen. Nogen nægter at lære at sy og holder sig til at købe fra Ebay og andre er direkte imod købe cosplays, og ser ned på dem, der køber deres kostumer i stedet for at sy dem selv.

Men der er jo altid to sider af en sag ^^ Det er jo ikke alle, der er så heldige at have en symaskine og evnerne til rådighed - eller nogen, der kan hjælpe dem med at komme i gang. Plus det kræver jo rigtig meget tid samt overskud at kreere sig eget kostume.

Hvad siger I andre til det?
Syer du selv dine kostumer? Hvorfor? Hvordan har du det med folk, der køber deres kostumer i stedet for selv at sy dem?
Eller køber du dine kostumer? Hvorfor? Og hvordan har du det så med folk, der selv syer deres? Har du nogensinde oplevet de har set ned på dig?


Personligt er jeg ligeglad med hvor folk har deres cosplays fra, med mindre de selvfølgelig deltager i en konkurrence, hvor kostumet skal væres hjemmesyet - for så er det jo lidt fesent at tilmelde sig med et købt kostume ;P
Når jeg taler med cosplayere, der har købt deres cosplays kan jeg jo ikke spørge ind til processen bag - så der taler jeg med dem om selve serien og karakteren :D Hvorfor de valgte den person de cosplayer osv.
Hvis jeg derimod taler med nogen, der selv har syet deres kostume spørger jeg tit ind til hvordan de har lavet det - man kan jo altid lære noget nyt og få gode fif. Især til props, det er jeg selv en hat til at fremstille, så bliver dybt fascineret når folk har lavet de sygeste props!

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf ReficulNatas » fre 8. jul 2011 15:29

Jeg vil godt indrømme at jeg ikke fatter hat af hvordan man syer tøj..
Og samtidig er jeg ikke tilfreds med kvaliteten af det man kan købe på nettet, ligeledes er det svært at vide om kostumet passer i størrelsen..
Så mine cosplays er skræddersyet af en veninde som har uddannelsen.. Jeg betaler en god del for at hun skal tegne mønstre og bruge timer på det, men jeg er sikker på kvaliteten og at kostumet passer til mig. $_$
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
Zarsu
Chunin
Chunin
Indlæg: 111
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 07:56
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf Zarsu » fre 8. jul 2011 16:10

ReficulNatas > Det er da en rimelig blæret måde at gøre det på, hvis man ikke selv vil kaste sig ud i at slås med symaskinen :D Vælger I så stoffet sammen, eller sender du hende bare billeder + penge og så klarer hun alt?
Og prøver du tøjet igennem processen? Eller ser du det først når hun er fuldkommen færdig med det?

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf ReficulNatas » fre 8. jul 2011 16:29

Zarsu > Jeg sender hende så mange billeder som jeg kan finde af tøjet, også køber jeg stoffet, med hendes vejledning, da jeg betaler for stoffet.. Jeg prøver som regel tøjet 2 - 3 gange under produktionen, da jeg tilsyneladende har en mærkelig kropsbygning, selvom mine mål påstår at jeg er en perfekt størrelse 38 :P
Men der er altid et eller andet der buler mærkeligt og skal rettes :P

Mit Ulquiorra Cosplay gav jeg 2000 for at få lavet, plus ca. 350 for stof, og 80 kroner for materialer til hjelmen, som jeg selv lavede fra bunden.. Sværdet fiksede min far til mig, han er maskinsnedker, skoene købte jeg for en 20'er i Tiger, og malede dem derefter ^^

Billede
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf SsjGogo » fre 8. jul 2011 16:39

Det er også et super flot Cosplay, Luci! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf ReficulNatas » fre 8. jul 2011 19:53

Tak :D
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
Svanefrost
Chunin
Chunin
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons 25. maj 2011 16:34

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf Svanefrost » man 11. jul 2011 08:55

Personligt er jeg ligeglad, om et cosplay er hjemmelavet eller købt. Jeg er begyndt selv at sy de fleste af mine kostumer, da jeg bare synes, det føles lidt sejere at gå rundt i noget, jeg selv har lavet :) Men visse kostumer tør jeg ikke engang gå igang med, da jeg nemt kan se, om det er noget, der ligger inden for mine evner at lave :D Så selv både syr jeg og køber mine kostumer, og jeg er ligeglad med, om folk har købt deres eller ej :D
Dette er en signatur :>

Brugeravatar
Yoshusheep
Chibi
Chibi
Indlæg: 14
Tilmeldt: ons 25. maj 2011 19:23

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf Yoshusheep » tirs 12. jul 2011 00:18

Jeg syer alle mine kostumer selv og har gjort det næsten altid xD I starten fandt jeg tøj der bare skulle ændres lidt og så kunne det ligne en smule xD men jeg har altid cosplayet figurer hvis kostumer aldrig er blevet sat til salg på Ebay og hvis det endelig var så var det en forkert udgave eller at jeg ikke kunne lide stoffet så jeg valgte selv at sy det xD (Gik til et sykursus på ungdomsskolen for at lære det basale xD)

men jeg har intet imod at folk vælger at købe cosplays på nettet eller får dem lavet ^^
Jeg har selv været en spade til at sy og kunne ødelægge selv det bedste penalhus til håndarbejde så det kan være vanskeligt at kaste sig ud i processen med at sy et helt kostume xD Så jeg ser ikke ned på dem der køber cosplays

Brugeravatar
Hebi
Kaffoman
Kaffoman
Indlæg: 257
Tilmeldt: man 9. maj 2011 10:40
Køn: Mand

Re: Købte VS hjemmesyede cosplays

Indlægaf Hebi » ons 20. jul 2011 13:42

jeg VILLE syntes ideen om at sy det selv ville være det fedeste. Specielt begrund af følelsen af at have arbejdet og lavet det hele selv fra scratch. Her er problemet så bare... Jeg kan ikke sy, og den mængde arbejde det ville tage mig at lære og sy og lave et kostume overstiger den pris det ville koste mig bare at tage pengene ud af min SU/arbejde og betale nogen for det, eller købe det online.

Måske det er en lidt doven indstilling, og det er måske også ensbetydende med at jeg ikke BRÆNDER lige så meget for det som jeg burde, men altså.... Med et travlt liv med skole, arbejde, træning osv. Er det svært nok at få dagligdagen til at hænge sammen UDEN at skulle tage sykurser og købe materialer. Måske når man en dag får en HELT masse tid (hvis det sker på et tidspunkt), så kan man vel overveje det :3
''A Dropout Will Surpass a Genius With Hard Work''


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster