Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf SsjGogo » søn 30. mar 2014 13:05

Hej,

I forbindelse med J-popcon læste jeg en artikel i Politiken (hvis link jeg saligt har glemt), hvor "cosplay-kulturen" beskrives.

Jeg faldt dog over en indskudt linje, hvor én af de interviewede nævner, at cosplayere bliver overfaldet, når de bevæger sig i gadebilledet iført deres kostumer.

Det kan ikke overraske mig, hvis det er sandt, men jeg har ikke selv hørt om lignende før.

Hvad har været jeres (negative) oplevelser, når I har cosplayet?

Ps. Jeg ved, at dette måske er et ømt emne for nogen, hvorfor I kun skal dele jeres oplevelser, hvis I føler jer trygge ved det. Jeg har altid været fortaler for, at sådan nogle ting skal komme frem i lyset.


Edit: Her er artiklen:
http://politiken.dk/kultur/ECE2249214/u ... ar-gang-i/

Og citatet, som dannede grundlag for tråden:

»Ja, og så er det også for at sprede lidt mere forståelse for os. For der er mange af os, der har fået tæv og er blevet chikaneret, når de har været klædt ud på vej hjem fra vores fester og sådan noget."
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » søn 30. mar 2014 13:19

SsjGogo skrev:Hej,

I forbindelse med J-popcon læste jeg en artikel i Politiken (hvis link jeg saligt har glemt), hvor "cosplay-kulturen" beskrives.

Jeg faldt dog over en indskudt linje, hvor én af de interviewede nævner, at cosplayere bliver overfaldet, når de bevæger sig i gadebilledet iført deres kostumer.

Det kan ikke overraske mig, hvis det er sandt, men jeg har ikke selv hørt om lignende før.

Hvad har været jeres (negative) oplevelser, når I har cosplayet?

Ps. Jeg ved, at dette måske er et ømt emne for nogen, hvorfor I kun skal dele jeres oplevelser, hvis I føler jer trygge ved det. Jeg har altid været fortaler for, at sådan nogle ting skal komme frem i lyset.


Edit: Her er artiklen:
http://politiken.dk/kultur/ECE2249214/u ... ar-gang-i/

Og citatet, som dannede grundlag for tråden:

»Ja, og så er det også for at sprede lidt mere forståelse for os. For der er mange af os, der har fået tæv og er blevet chikaneret, når de har været klædt ud på vej hjem fra vores fester og sådan noget."


Det havde jeg ikke troet -_-
At folk bliver chikaneret over bare at udleve deres hobby ?!
Hældighvis har de manga-fans jeg kender og jeg aldrig været udsat for noget lignende ( medmindre der er noget de ikke har fortalt mig )
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf JoaCHIP » søn 30. mar 2014 13:34

Den slags kan nok godt ske, hvis man render ind i de forkerte typer, og det kunne let være sket i går!

En ven og jeg havde nemlig en episode med en kokainmisbruger på istedgade i går. Manden var fuldstændigt amok, slog og prøvede at nikke skaller. Efter han havde haft fat i mig og min ven, rendte han ind i en anden fyr, som han også prøvede at komme i klammeri med. Det gik ret skidt for, for det var åbenbart en politibetjent i civil, som så trak sit skilt. (Karma lige dér!) Det var han så fløjtende ligeglad med. Tydeligvis havde han bare lyst til at slå på alt og alle.

Men: Samtidig med det her kaos stod på, og hans pusher-ven stod og truede os med at han "ville ringe efter sine venner", kom der sgu en flok cosplayere gående lige forbi. :o Jeg ved ikke om de lagde mærke til hvad der foregik.

Det fik mig til at tænke, tænk hvis han havde gået amok på dem i stedet!? Jeg mener, jeg er 40 år og har været igennem en del, og sådan noget her går mig ikke så meget på igen. Men hvis jeg nu havde været en 16-årig spinkel tøs, kunne det her været gået en del værre!

PS: Fyren fik efterfølgende lov til at opleve Station 2... i håndhjern. Sådan går det når man slår på politifolk. :D
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » søn 30. mar 2014 13:41

Spoiler: vis
JoaCHIP skrev:Den slags kan nok godt ske, hvis man render ind i de forkerte typer, og det kunne let være sket i går!

En ven og jeg havde nemlig en episode med en kokainmisbruger på istedgade i går. Manden var fuldstændigt amok, slog og prøvede at nikke skaller. Efter han havde haft fat i mig og min ven, rendte han ind i en anden fyr, som han også prøvede at komme i klammeri med. Det gik ret skidt for, for det var åbenbart en politibetjent i civil, som så trak sit skilt. (Karma lige dér!) Det var han så fløjtende ligeglad med. Tydeligvis havde han bare lyst til at slå på alt og alle.

Men: Samtidig med det her kaos stod på, og hans pusher-ven stod og truede os med at han "ville ringe efter sine venner", kom der sgu en flok cosplayere gående lige forbi. :o Jeg ved ikke om de lagde mærke til hvad der foregik.

Det fik mig til at tænke, tænk hvis han havde gået amok på dem i stedet!? Jeg mener, jeg er 40 år og har været igennem en del, og sådan noget her går mig ikke så meget på igen. Men hvis jeg nu havde været en 16-årig spinkel tøs, kunne det her været gået en del værre!

PS: Fyren fik efterfølgende lov til at opleve Station 2... i håndhjern. Sådan går det når man slår på politifolk. :D


Psykopat ._. ( altså ikke dig )
Det er da total crazy ! Godt det blev stoppe - nemesis >:)

Admin edit - husk at bruge spoiler knappen, når du citerer lange tekster! :)

Til admin - sorry
Senest rettet af Shadari søn 30. mar 2014 16:10, rettet i alt 1 gang.
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf SsjGogo » søn 30. mar 2014 13:42

Godt du ikke kom noget til Joachim!

Istedgade - til trods for dets hipster revolution - kan være et skummelt sted af og til.

Du har nok ret i - at det ville have set mere grelt ud, hvis pågældende var gået efter en ung cosplayer.

Men er nok et let mål, hvis man går rundt i farverige kostumer.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf JoaCHIP » søn 30. mar 2014 13:49

Det var så i den hipster-frie ende af Istedgade. Der går en mystisk usynlig skillelinie ved Gasværksvej. På den ene side (ind mod hovedbanegården) er der stoffer, pr0n og galskab, på den anden side er det hipster-helvede og cafe latte-land. Det er pudsigt som sådan nogen zoner kan opstå og eksistere i årevis. :)

Men ja, jeg slap med en blodtud. Jeg kunne ikke tillade mig at give alt for meget igen, når jeg stod med kamera-gear til 25000 kr. i tasken. Den slags kan man ikke lige stille fra sig oppe i den ende af Istedgade.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Manna » søn 30. mar 2014 16:40

Jeg har aldrig oplevet at blive overfaldet, har højest måtte ligge ryg til de typiske "det er ikke fastelavn/er I en poltabend?" Dog er jeg også opmærksom på at jeg iført cosplay drager rigtig meget opmærksomhed, og derfor vil jeg tænke over hvor jeg går, især når det er mørkt.
Derudover er København en storby, og i og med at J-pop ligger stort set oven i misbrugernes fikserum, så vil der være en sandsynlighed for at møde misbrugere og andre triste skæbner.

Godt at høre at ingen kom til skade, Joa, men trist at man ikke kan gå i fred, uanset om man er iført cosplay eller t-shirt og jeans.
~Queen of the night~

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » søn 30. mar 2014 17:01

Hvorfor skal folk blande sig i hvad folk går i ?
Det kommer jo ikke dem ved :S
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Gintoki » søn 30. mar 2014 17:09

Shadari skrev:Hvorfor skal folk blande sig i hvad folk går i ?
Det kommer jo ikke dem ved :S

Fordi for mange folk er nogle røvhuller og mener de skal blande sig i alt, desværre.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » søn 30. mar 2014 17:44

Gintoki skrev:
Shadari skrev:Hvorfor skal folk blande sig i hvad folk går i ?
Det kommer jo ikke dem ved :S

Fordi for mange folk er nogle røvhuller og mener de skal blande sig i alt, desværre.

Forstår det stadigvæk ikke ..
Kan ikke tigtig sætte mig ind i rollen ...
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster