Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Vis dit eget frem eller få gode råd til køb eller syning af Cosplays.
Brugeravatar
Chuchu
Chunin
Chunin
Indlæg: 162
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 23:54
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Ishøj

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Chuchu » søn 30. mar 2014 19:10

Der er mange syge typer derude, og det går lidt ud over hvem som helst. Jeg så et nyhedsindslag forleden der handlede om, at det at bede nogen om at dæmpe sig eller at sige de skal stoppe med at sparke til en elevator simpelthen bare resulterer i en knytnæve eller en kniv i ryggen.

Jeg så nogle udklædte i dag mens jeg var sammen med en veninde. Den første vi så konkluderede hun nok skulle giftes :P ellers sagde hun bare ting som, woah, noget hår. Nok ret naturlige reaktioner for folk der ikke ved hvad det er. Men når folk decideret går hen for at provokere den udklædte, er det bare for meget.

Jeg har dog aldrig cosplayet selv skal det lige siges :P har højst haften kigurumi på. Kan ikke engang huske om jeg havde den på offentligt, eller om jeg først tog den på til j-popcon. Det er en del år siden.

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Manna » søn 30. mar 2014 19:16

Fordi alt der skiller sig ud fra normen virker som en trussel, ubevidst. Og i stedet for at være nysgerrig er der nogle der vælger at være truende, enten med ord eller opførsel. Og som mener at alle der ikke passer ind i deres kasse automatisk har sagt "Ja tak til skældsord".
T-shirt-og-jeans folk får for det meste lov til at passe sig selv, hvis de ikke med opførsel virker truende, folk der gør opmærksomme på sig selv på "upassende" måder, som med cosplay, sort tøj, og andet der stikker i øjnene, de får en "flink" kommentar med på vejen, og siden de nu så pænt gør opmærksomme på hvor anderledes de er, jamen så må de da også automatisk kunne klare mosten, de indbyder jo til en magtkamp.

Jeg forstår ikke at folk kan tænke sådan, men det findes også inde i vores miljø, som f.eks. lolitaer der har et problem med furries i deres stil, eller bare dem der mener at tykke mennesker ikke kan cosplaye. Nogle folk har et forskruet selvbillede, og mener at de er i deres gode ret til at "opdrage" folk og "rette ind" på noget der bliver for unormalt.
~Queen of the night~

Brugeravatar
synness
Chibi
Chibi
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 12. mar 2013 22:53

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf synness » søn 30. mar 2014 19:46

Overfladt har jeg (heldigvis) ikke blevet, men da jeg for første gang bevægede mig ud i cosplay i går kendte jeg lidt på "mobning" aspektet. Jeg tok s-toget ind til j-popcon, med sort paryk, rød sløjfe i håret og en kost (kiki, fra kiki's delivery service), og med en vanlig jakke og sko, vil jeg si det var mindre opsigtsvækkende end mange er normalt. På trods af det var det en ældre mand som ikke kunne undgå at komme med en del kommentarer, som så fik halve kupeen til at begynde å le og alle snude sig for at se (da det var lørdag morgen var kupeen helt fuld). Jeg tror ikke den gamle mand mente det ondt, men tvivler på at han ville sagt noget om jeg var klæd ud som noget mere "skræmmende". Jeg har ikke planer om at la en slik oplevelse stoppe mig, men det var ingen god følelse, da folk fortsatte at le til jeg gik af toget. :/

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » søn 30. mar 2014 20:11

Puh ikke rart ..
Hvad sagde han ?
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
synness
Chibi
Chibi
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 12. mar 2013 22:53

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf synness » søn 30. mar 2014 22:20

Lidt forskjellig som "Dette tog går ikke til Bloksberg" og så spurte hav høyt hva jeg lavet samt en del annet. Tingen var vel egentlig at han var sadt langt unna, og snakket så højt at alle i kupeen godt fik med sig det han sa. Noget af det forstod jeg ikke (jeg er fra Norge så nogen ganger er det lidt svært), men for at være helt ærlig, så så jeg bare spørgende på ham, himlet med øjnene og ignoreret alle sammen resten af turen med hovedet ned i en bog. ;)

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf LiseR » man 31. mar 2014 02:28

I år til Jpopcon fik en cosplayer på hovedbanegården stjålet et sæt furry ører. Jeg ved ikke om nogle fik tæsk, men jeg har hørt før at der sker overfald på folk der skiller sig ud. Det vildeste jeg oplevede var at blive spurgt om jeg var "sådan en Pokemon" (jeg var i et cosplay fra en helt anden serie, men svarede naturligvis "Ja, jeg er Pikachu!")


Jeg har været ude for til Genki sidste år i Farum at et par unge fyre stod og hviskede om de skulle tæske mig og min veninde. Da jeg vendte mig om, rettede mig op så jeg kiggede ned på dem og grinede højlydt, holdt de kæft.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf SsjGogo » man 31. mar 2014 09:58

Det er nok også et "fænomen", der gør sig gældende ved andre subkulturer.

Goth, Punk m.m., samt løbende chikane af indvandrer kvinder, isærdeles dem, der er tilslørede.

Og det er altså ikke alle muslimske kvinder, der har fået tørklædet påtvunget, og ikke alle Goth unge, der tilbeder djævlen (hvis nogen) :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Shadari » man 31. mar 2014 10:53

SsjGogo skrev:Det er nok også et "fænomen", der gør sig gældende ved andre subkulturer.

Goth, Punk m.m., samt løbende chikane af indvandrer kvinder, isærdeles dem, der er tilslørede.

Og det er altså ikke alle muslimske kvinder, der har fået tørklædet påtvunget, og ikke alle Goth unge, der tilbeder djævlen (hvis nogen) :D


Jeg havde en periode da jeg gik i skole da jeg gik i meget goth/punk tøj er aldrig blevet stoppet eller bagtalet eller noget lignende har højst oplevet at folk holder sig på afstand ...
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
Karino123
Chunin
Chunin
Indlæg: 155
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 18:04

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf Karino123 » tirs 1. apr 2014 19:18

hmmmm, nu har jeg aldrig prøvet noget der kom helt op at køre. men kan vel nævne et par gange:

folk der (bl.a. til J-pop) skal kommentere højt om "ER DET FASTELAVN??" hvor jeg bare har lydst til at vende mig om og kigge dem dybt i øjnene og spørge dem om de ikke engang ved hvornår Danmarks helligdage/etc. finder sted. like gfdi du spørger da heller ikke en fyr med rød trøje om det er Jul midt i marts vel.

Var klædt ud i hetalia på walk med min kæreste, hvor min kæreste gik med et tysk flag (hvilket jeg også selv må sige var lidt dumt specielt fordi vi var i KBH og har en følelse af at det er langt mere voldeligt i KBH end her på lille Jylland, ikke for at stereotype self.) og en fyr sagde til ham at det var godt han ikke havde været der dagen før fordi der var nogen der var blevet banket hvor vi var (i kongens have)

Senere da vi var på vej hjem med S-tog var der nogle fyre der skulle spille smarte over for nogle tøser de gik med som stod og kaldte ham hitler og nazi ??? var tæt på at vende mig mod dem og spørge om de nogensinde havde set et billede af hitler da jeg ikke husker ham som blond og uden skæg. urgh mennesker

Til J-pop dette år da jeg var på vej til en pengeautomat med nogle venner kom der en mand gående bag min kæreste og begyndte at sparke ham uden at sige et ord, ikke sådan hårde spark men bare sparkede ham på skoene eller noget ??? hvorefter han gik over til mig og min svenske ven, sagde et eller andet volapyk. Og da min ven vendte sig for at spørge hvad han sagde vendte manden sig om og gik over gaden.

Ellers er der bare folk der råber efter en fra biler.
Adventure time, man I love that show!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Mobning og overfald, som følge af Cosplay?

Indlægaf SsjGogo » tirs 1. apr 2014 21:17

Vil være enig i, at det i KBH er ret dumt - at flage - især med det tyske flag.

Folks uvidenhed og fordomme er ret udbredt i Kbh.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Cosplay"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster