Delfinfangsten i Japan

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » lør 4. feb 2012 18:38

I denne tid med SOPA, PIPA, ACTA og andet hurlumhej, der truer vores daglige adgang til Hentai, så jeg en meget tankevækkende (og meget politisk) dokumentar om delfinindustrien i Japan.

Dokumentaren hedder "The Cove".

Den omhandler delfinfangsten i den lille japanske by Taiji, hvor over 23.000 (!) delfiner bliver nedslagtet årligt.

De meget modige dokumentar-folk sneg sig ind, og viste skjulte optagelse af denne ugerning.

Jeg har set meget i mit liv, men jeg blev chokeret, da jeg så det blodrøde hav og baby-delfiner, der blev massakreret. Det satte nogle ting lidt i perspektiv.

Jeg ved ikke om denne tråd skaber meget debat, men jeg vil gerne anbefale filmen - og tillade mig at linke til :

http://www.savejapandolphins.org/
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
sander
Chunin
Chunin
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 21:04
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Kartoffelrækkerne
Kontakt:

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf sander » lør 4. feb 2012 18:53

Tror jeg har set den dokumenter en gang eller to på public service TV før.
Det er noget griseri.

Det samme problem eksisterer for hajerne. De er bare desværre ikke lige så nuttede, så de får generelt endnu mindre støtte fra dyreværnsorganisationer. Især i forhold til hvor vigtige de er for naturen.

Det er virkeligt ærgeligt, at mennesker har så travlt med at ødelægge havets økosystem for sølle mammon.
Grunden til at jeg ikke ser nok anime for tiden: #sygtsystem og afvikling af Sexologisk Klinik med Amnesty International Danmark.
Stamgæst på Jpopcon.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gama » lør 4. feb 2012 18:56

Så tillader jeg mig lige at kaste et par youtube klip ind omkring samme emne.

officiel trailer til filmen "the cove": http://www.youtube.com/watch?v=4KRD8e20fBo

En masse billeder der omhandler dette(meget stærke billeder, blandt andet det blod røde hav som der bliver skrevet om): http://www.youtube.com/watch?v=NNh0_oLZ ... re=related

Udelukkende det blod røde hav(igen, stærke billeder): http://www.youtube.com/watch?v=Es7n8ZPp ... re=related

Synes det er en fed tråd det her, var slet ikke opmærksom på det her, det vil jeg dog være fra nu af.
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » lør 4. feb 2012 20:08

Filmen bruger patos, som stærk værktøj. Hos mig fungerede det. Synes, at det er skæmmende! Det romantiske billede af Japan bliver lidt mere nuanceret.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf psyg » lør 4. feb 2012 21:40

heh før vi får for travlt med at peje fingre af Japan så er det måske en god ide at kigge lidt ind af først.

vi (Danmark) sender vært år mere end 20.000.000(!) grise til slagtning, grise som lever alle 6 måneder af deres sørgelige liv i bitte små stale. kan self godt se at grisse ikke er nær så nuttede som delfiner men rent inteligens mæssigt så er der ikke ret meget forskel på de 2 dyr, og tbh hvis jeg frit fik valgmuligheden mellem de 2 leve former så ville jeg nok vælge at bløde ihjæl i en fjord men det kan self være det bare er mig :P

det er også værd at nævne at den samme type fangst metoder forgår så tæt på det danske rige som Færøerne, præsis med samme blod røde fjorder, men de fanger så ikke primært delfiner... (http://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin_drive_hunting#Faroe_Islands)

Delfinerne er forøvrigt heller ikke udrydelses truet.
A quick check revealed that none of the species targeted in the Taiji hunt (bottlenose dolphins, striped dolphins, Pantropical spotted dolphins, Risso’s Dolphins, false killer whales, and pilot whales) are in any significant danger of going extinct, and it would be almost laughable to suggest that the small scale hunts conducted by the Taiji fishermen are threatening these animals with “annihilation.” It’s one thing to argue against the Taijin hunt on grounds of cruelty or a belief that intelligent animals should not be killed, but to claim Taiji’s fishermen are driving dolphins towards extinction could be considered “condemnation without investigation.”

http://www.japanprobe.com/2007/11/16/japanese-police-issue-arrest-warrant-for-hayden-panettiere/
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » lør 4. feb 2012 21:52

Jeg vil nu stadig vove at påstå, at der i Danmark ikke findes sådanne inhumane metoder. Det med at du heller vil forbløde i en fjord, og have selvbevidsthed til at se din unge dø, må være på din regning. :) Jeg er dog helt enig i at slagtning af dyr findes overalt, tit under skrækkelige forhold, men det kan vel næppe være en undskyldning eller et modargument?
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf psyg » lør 4. feb 2012 22:47

SsjGogo skrev:Jeg vil nu stadig vove at påstå, at der i Danmark ikke findes sådanne inhumane metoder.

så længe man ikke tælder Færøerne som del af Danmark, og hvad med alle de vilde dyr der bliver slået ihjæl af normal bondegårds industridrift?

Det er på ingen måde en undskyldning eller mod agument jeg finder det bare utroligt sørgeligt at folk kun bekymre sig om dyr de finder "nuttede", ikke så meget fordi jeg har ondt af dyrende, men fordi det flytter fokus væk fra de rigtige problemer, ting som rent faktisk gør en forskel for vores økosystem og overlevelse. (som fx japanernes rov drift på blåfinded tun) der bliver og at der dårligt gjort noget for de tons vis af delfiner og hvaler der dør drukne døden pga normal fiskeri, der er folk ikke engang intreseret i kødet fra dem og i modsætning til hvad japanerne laver så kan det potentielt bringer nogle arter til udrydelses.

hvis ikke det var fordi delfin var pisse giftigt af tungmetaler, så kan jeg ikke se noget problem i at spise det over fx svinekød.
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf SsjGogo » lør 4. feb 2012 22:57

Nu var mit indlæg en opfordring til at se dokumentar filmen, en film jeg fandt tankevækkende, omend politisk. Det er hverken en negligering af økosystemet eller en generel hetz mod Japan. Jeg kan med andre ord ikke se din pointe. Er ovenstående problem ikke generelt nok? :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf psyg » lør 4. feb 2012 23:46

Det er hverken en negligering af økosystemet eller en generel hetz mod Japan.

det er dokumentar filmen og http://www.savejapandolphins.org/ tilgængel :p

læste dit første inlæg som en semi opfordring til debat så det sprang jeg på hvis jeg er helt forkert på den så skal jeg nok holde kæft nu -_-*
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Delfinfangsten i Japan

Indlægaf Gama » lør 4. feb 2012 23:57

psyg skrev:
Det er hverken en negligering af økosystemet eller en generel hetz mod Japan.

det er dokumentar filmen og http://www.savejapandolphins.org/ tilgængel :p

læste dit første inlæg som en semi opfordring til debat så det sprang jeg på hvis jeg er helt forkert på den så skal jeg nok holde kæft nu -_-*


Det jeg synes er det dårlige ved sådan en diskussion her, er at nu er delfiner som du selv siger nuttet, og det er derfor mange mennesker kan relatere til dem, hvorfor nedprioritere det ved at snakke om hvor slemt alle andre dyr har det?

Ja, grise bliver slagtet og spist, det er sket i flere tusind år, vi render dog ikke ud i skoven, sparker den i hovedet, og begynder at hakke dem i mave med en økse.

Jeg er enig i at der er mange andre dyr som ikke bliver behandlet ordenligt, men svinene(eller kreaturer) som et eksempel er da et af de værste.. Nu har jeg selv været slagter, og måden vi afliver dem på kan på ingen måde sammenlignes med hvordan en delfin(eller en panda) bliver jagtet ned, brutalt dræbt, og slagtet næsten på stedet..

Det er ikke at folk kun bekymre sig, det er de kan relatere til netop det dyr, jeg synes ikke at er sørgeligt, tværtimod synes jeg det er herlig, så har det dyr da fået en mere stemme.

Der skal helt klart være plads til at debattere, men du debattere ikke(du har jo ikke rigtigt sagt noget om delfinen og måden de bliver dræbt på, kun andre dyr.), du tværtimod nedgøre(måske ikke med vilje, men ikke desto mindre er det det der sker) et forsøg på at få en dyremishandling frem i lyset.

Jeg er nysgerrig på dyremishandling, så hvis du har links, videoer, dokumentarer, som du mener vi kan lærer lidt af, så del da dem i stedet :)
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster