Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » søn 20. maj 2012 01:13

Jeg er jo efterhånden kommet tilbage fra SVS og det var da fantastisk. På connen var der et dealer-room hvori man kunne købe forskelligt merchandise. Så vidt jeg kan forstå, er der forskellige virksomheder/folk, der har betalt penge for en plads i dealer-rummet, hvor de så kan opstille en bod osv.

I en af disse boder fik jeg anskaffet mig en plakat:
Spoiler: vis
Billede


Her idag fandt jeg så et vandmærke på plakaten:
Spoiler: vis
Billede

Det er svært at se, men det er en URL til en bruger på DeviantArt.

Jeg er egentlig ikke overrasket, så jeg vil nødig kalde mig skuffet, men jeg mener, at det er en vigtig debat at tage.

Bør de forskellige conventions sætte ind over for bootlegs (både merchandise, anime og manga), og bærer de et ansvar i forhold til, hvad boderne på connen sælger?

Jeg kan forstå, at der var andre boder, som også solgte bootlegs. Mange af de plushies, der blev solgt (hvis ikke alle), var ifølge en bruger på chatten, efter al sandsynlighed, bootlegs. Tilsyneladende, er det heller ikke et problem, der er begrænset til SVS, men snarere dem alle sammen.

Jeg er personligt af den mening, at eftersom de forskellige conventions drager fordel af salget af disse bootlegs, bør de gøre en bedre ift bekæmpelse af disse bootlegs.

setesh
Ensom Ulv
Indlæg: 174
Tilmeldt: man 1. aug 2011 20:32
Køn: Mand

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf setesh » søn 20. maj 2012 04:07

jeg tror det er meget svært at undgå bootlegs kommer til conventions, for hvordan finder man ud af om en forhandler har en eller flere ting der er bootleg. og måske ved forhandleren det ikke engang. som du selv siger med din poster, er det meget svært at se vandmærket, så hvor mangler forhandlere tror du tager tid til at kigge deres varer efter for andet end defekte merchandise, for slet ikke at tale om at slå op på nettet om mærket er et bootleg mærke?

jeg kan sagtens følge dig i din tankegang, da jeg selv ville hade at komme hjem og finde ud af at det jeg har købt, er bootlegs( selv om mange af mine figurer sikkert er).

jeg tror heller ikke arrangørene har tid til at undersøge om en dealer sælger bootlegs. ej heller lyst til at sige at de ikke må komme fordi dealere betaler for leje af bord og retten til at sælge til messen, hvilket vil sige, at man mister penge ved at fjerne en dealer. ved at gøre det, vil der også være færre dealere, dermed et mindre attraktiv dealer room.
dog gad jeg godt at se et kvalitets dealer room, hvor det kun er ægte merchandise der bliver solgt.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » søn 20. maj 2012 10:32

hehe, nu er jeg rimelig kold over for sådan nogle ting.. Så jeg forstår ikke helt, ser den ikke nøjagtig ud som den plakat du ville have da?
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » søn 20. maj 2012 11:33

Gama skrev:hehe, nu er jeg rimelig kold over for sådan nogle ting.. Så jeg forstår ikke helt, ser den ikke nøjagtig ud som den plakat du ville have da?

Problemet (med den plakat specifikt) er at en trykker i Kina eller hvor det nu er, er hoppet på dA og har hentet en eller anden persons billede og så lavet en plakat af det, uden tilladelse. Tegneren får ikke en rød øre for det, typisk så forsøger den slags plakattrykkere også direkte at skjule hvor de har billederne fra. De tager en fremmed persons billede, påstår det er deres eget og så tjener penge på det. (Og de tjener forøvrigt også penge på et franchise som de ikke har rettigheder til.)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » søn 20. maj 2012 12:20

Jeg mener også, at det er problematisk, at man har betalt for et "illegalt" produkt.

Argumentet med, at SVS eller andre cons ikke har de fornødne ressourcer til at tjekke op på det, fremstår her som ligegyldigt. Sådan noget skal bare være i orden, og det reelle spørgsmål er, om der kan trækkes et ophavsretligt ansvar til arrangørerne, som har lagt rammen om "dealers room" - jeg tror det ikke helt, men jeg kan ikke udelukke det.

Omvendt må det også delvist være køberens ansvar, at tjekke op på varen, når han/hun køber det. Det vil bl.a. sige, at man gennemgår sin plakat på connen og tjekker efter vandmærker og herefter gør sælgeren/arrangørerne opmærksomme på problemet.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » søn 20. maj 2012 12:57

Det er så siiiiindsygt ulovligt at lave det her.
Ovenikøbet bandlyste SVS i år fanart fra deres Artist Alley. Det var helt ude i hampen, da det som jeg forstår dansk lovgivning er lovligt nok at tegne fanart og sælge det på amatørplan.

Jeg synes faktisk en con har om ikke andet et moralsk ansvar for at sørge for at der ikke bliver solgt bootlegs. Men tog connerne konsekvensen og sagde - ingen bootlegs - til dealerne, så kom de ikke, for jeg tror 80-90% af det der blev solgt i merchandiseboderne var bootlegs. (Jeg er fuldstændig ligeglad med j-pop, så jeg så ikke på cd'erne).
Mangaboden var den eneste med 100% originale værker så vidt jeg kunne se.

Ellers er det nærmest lige ulovligt at sælge og at købe kopiprodukter.

Men vil der være nogen der gider sælge anime merch i DK hvis det ikke er de billige kopiprodukter som de kan tjene en slat penge på, men de dyre licenserede produkter? Jeg er ikke sikker men kunne forestille mig det var et nej.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » søn 20. maj 2012 13:44

Så vidt jeg ved er de figurer/statuer som Gashapon sælger alle originale, licenserede, selvom der vist har været smuttere til tider. Jeg synes nok stadig det værste er bootleg CD'er, da det er et digitalt medie som direkte kan piratkopieres. Hvis man har det fint med en piratkopi så kan man lige så godt downloade, så er der i hvert fald ingen tvivl om hvad man har. (Jeg tjekkede alle forhandlerne til J-Popcon sidste år der solgte CD'er, hver og en var bootleg.)


Selvfølgelig er sagen at markedet til en (dansk) con særligt er det yngre publikum, som ikke har så mange penge, og så vil dyrt, originalt merchandise ikke sælge alligevel.
Merchandiset bliver vist mere set som et symbol på "jeg synes den her serie/karakter er fed" frem for "jeg synes den her serie er værd at betale for". Altså markering af sig selv som fan frem for støtte til skaberen.
Oven i det er der så også, at der sjældent bliver masseproduceret nogen af de nips-ting der sælger så godt som bootleg. Det meste originale nips-merchandise der bliver produceret er i begrænset oplag og er ting der ikke appellerer bredt alligevel, så som telefonkort. (Hvem kan huske korttelefonerne der begyndte at dukke op på forskellige gadehjørner i 1990'erne?) Nøgleringe ser man stortset aldrig. Plakater kommer med bladudgivelser og med limited-edition udgivelser af cd'er/dvd'er.
Alt sammen ting der enten ikke er til at få fat på eller ikke er til at sælge alligevel.

Spørgsmålet er vel så, behøver der være en erstatning for de ting der forsvinder fra forhandlerne, hvis man konsekvent forbyder salg af bootleg-produkter? Hvordan vil det påvirke publikums opfattelse af en con der gør det, og hvad med besøgstal?

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » søn 20. maj 2012 13:53

Det er netop målgruppen, der er afgørende, dvs. teenagere, som har sparet i måneder for at komme til denne convention, både for at hygge, men også for at købe merchandise - og så kan det ikke være rigtigt, at de skal sælges ulovligt materiale - for så kunne de have blevet hjemme og selv downloadet det.

Jeg nægter at tro, at folk ikke kommer til cons, fordi de nu ved, at de ikke kan købe ulovligt materiale længere.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gintoki » søn 20. maj 2012 14:23

nielsm skrev:Selvfølgelig er sagen at markedet til en (dansk) con særligt er det yngre publikum, som ikke har så mange penge, og så vil dyrt, originalt merchandise ikke sælge alligevel.

Det finurlige er bare at f.eks. bootleg plushierne var ret så dyre til svs :P 150,- for en lille plushi.
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Hecko X
Wiki-Wonka
Wiki-Wonka
Indlæg: 465
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 02:43
Køn: Mand
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Hecko X » man 21. maj 2012 00:11

LiseR skrev:Det var helt ude i hampen, da det som jeg forstår dansk lovgivning er lovligt nok at tegne fanart og sælge det på amatørplan.

Så vidt jeg husker er det lovligt nok at tegne det, men ikke at sælge det, da man ikke ejer rettighederne til karakteren. 'Smuthullet' ligger så i at sige at man giver tegningen som gave og at man får penge for noget urelateret, men det ville naturligvis være fyfy og skal ikke forstås som en opfordring.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster