Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » man 21. maj 2012 00:31

Hecko X skrev:
LiseR skrev:Det var helt ude i hampen, da det som jeg forstår dansk lovgivning er lovligt nok at tegne fanart og sælge det på amatørplan.

Så vidt jeg husker er det lovligt nok at tegne det, men ikke at sælge det, da man ikke ejer rettighederne til karakteren. 'Smuthullet' ligger så i at sige at man giver tegningen som gave og at man får penge for noget urelateret, men det ville naturligvis være fyfy og skal ikke forstås som en opfordring.

Det var måske noget vi burde undersøge, så. Gogo, er du ops på endnu et brev til kulturministeriet? :P

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gintoki » man 21. maj 2012 00:47

kaas du mener Cthulhuministeriet :P
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » man 21. maj 2012 00:49

Gintoki skrev:kaas du mener Cthulhuministeriet :P

kultur Chtulu, katoffel kartoffel

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 06:46

kaas skrev:
Gintoki skrev:kaas du mener Cthulhuministeriet :P

kultur Chtulu, katoffel kartoffel

Du kan altid prøve, at politianmelde dem og teste ophavsretsloven grænser, hehe. Men bortset fra de dårlige jokes, så har Hecko X ret. Det er kun ulovligt, når det påfører ophavsmanden et direkte tab, og plagiatet et gevinst. Masseproducerede "gaver" vil, mener jeg, også anses som et pålagt tab.

Men der er mange arrangører her, de kender til de gængse regler. Ved dog ikke om de gider skrive direkte i tråden, så prøv en pm. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nielsm » man 21. maj 2012 08:59

Der er så det argument at rettighedshaverne, i hvert fald dem i Japan, giver stiltiende samtykke til udgivelse af fanværker. Se Comiket (Comic Market); afholdes to gange om året, får hundreder af tusinder besøgende der køber utallige fanudgivelser, nogen af fanudgiverne bliver vist ligefrem rige på det. Hvis rettighedshaverne var imod det ville de have fået den geschæft lukket for mange år siden.
Jeg mener at have læst et sted, at grunden til at Comiket og tilsvarende markeder får lov til at forblive, er på betingelse af at rettighedshaverne er officient repræsenteret og også får mulighed for at markedsføre sig selv der, direkte. Så der er til Comiket også en hal dedikeret til industrien hvor de ofte også præsenterer limited edition produkter, giver tidlige previews på nye ting, med mere.

Det korte af det lange: Fanværker er i orden så længe man ikke skider rettighedshaverne et stykke. Spørgsmålet er selvfølgelig om de danske og europæiske licenstagere er enige i det.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 09:14

Jeg er altid frisk på, at vi tager en længere diskussion om ophavsretsreglerne - det er et område, som altid kan diskuteres, men jeg synes stadig, at hovedproblemet i denne tråd er af sådan en relevans, at det ikke burde negligeres.

Dvs. hvilket juridisk/moralsk ansvar har de danske conventions ift. at der sælges ulovligt materiale i deres dealer-room.



(Ps. Jeg vil dog gerne påpege, at der efter ophavretsligt tradition skal meget til før, at der kan statueres et stiltiende accept, medmindre man er i et ansættelsesforhold som kunstner - men det er en side bemærkning

ekstra - sidebemærkning - for jeg ved, at nogen hiver den frem:

Malerier og tegninger kan der normalt ikke citeres fra med henvisning til den almindelige citatregel. Det skyldes, at et citat som regel enten vil være en udnyttelse af hele værket eller blive til en krænkende ændring af værket og dermed i strid med ophavsretslovens § 3, som beskytter mod dette.

Og nej - Fair Use gælder ikke i Danmark :))
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf nodokasa » man 21. maj 2012 12:29

Jeg mener absolut at con'en som helhed har et ansvar (hvis ikke lovligt så moralsk, som tidligere skrevet) til at slå hårdt ned på ophavsretsbrud i forbindelse med salg - specielt af fysiske produkter. Det er svinsk og det bør stoppe.
Men jeg mener også at industrien bærer en del ansvar for dette symptom. En af årsagerne til at det virker må jo være at deres produkter ikke markedsføres eller sælges i brede nok kræse/områder. Det skaber et behov, som der ikke opfyldes og så går der ikke længe før ophavsretsbrud opstår, viser erfaringen.

Men det er klart at sælgeren naturligvis også bærer ansvaret - først og fremmest. Det kunne jo være de tror deres produkter er legitime.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » man 21. maj 2012 13:33

SsjGogo skrev:

(Ps. Jeg vil dog gerne påpege, at der efter ophavretsligt tradition skal meget til før, at der kan statueres et stiltiende accept, medmindre man er i et ansættelsesforhold som kunstner - men det er en side bemærkning

ekstra - sidebemærkning - for jeg ved, at nogen hiver den frem:

Malerier og tegninger kan der normalt ikke citeres fra med henvisning til den almindelige citatregel. Det skyldes, at et citat som regel enten vil være en udnyttelse af hele værket eller blive til en krænkende ændring af værket og dermed i strid med ophavsretslovens § 3, som beskytter mod dette.

Og nej - Fair Use gælder ikke i Danmark :))

Men et "citat" fra en tegning vil vel være en direkte kopi af figuren i tegningen, ikke blot en gengivelse af vedkommende i en ny situation? Altså, man må ikke tegne f.eks. en officiel One Piece tegning af, men den lov dækker vel ikke at man bare tegner en tegning af Luffy, hvor man i øvrigt selv finder på positur m.m.?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 21. maj 2012 13:49

Nej - altså en original tegning af en original figur vil formodentlig være ok (og praktisk set uundgåeligt).

Dvs. at du tegner Luffy på Christiansborg i gang med at Gomu Gomu No Bazooka Pia Kjærsgaard vil formodentlig være ok (også formodentlig gå under parodi undtagelsen).

Men tegner du en original plakat af - så er vi udenfor citat-retten.

OBS! Til de interesserede, så er der denne meget fine begynder-introduktion til ophavsretten: http://ubva.cms.internet.dk/files/pdf/u ... yndere.pdf
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf LiseR » man 21. maj 2012 14:00

...nu vil jeg have en tegning af netop det... den skal hænge ved siden af min sandorm fra Dune, der siger "jeg er et kæmpe Fleshlight"....
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster