Conventions og ophavsret

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » søn 3. jun 2012 23:04

Jo, men set fra arrangørernes perspektiv, kræver det heller ikke mere end politianmeldelse fra en vred forældre, hvis barn har fået solgt fake crap, før tingene bliver rigtig uheldige. Jeg tænker først og fremmest på, at lokale udlejerne trækker stikket ud.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » fre 22. jun 2012 21:31

Og denne tråd er ikke glemt, selvom ingen arrangører vil forhold sig til den rejste problematik endnu. ;)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf l.mathiasen » fre 22. jun 2012 21:32

SsjGogo skrev:Og denne tråd er ikke glemt, selvom ingen arrangører vil forhold sig til den rejste problematik endnu. ;)

Stilheden er larmende ;D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » man 25. jun 2012 13:44

SsjGogo skrev:Og denne tråd er ikke glemt, selvom ingen arrangører vil forhold sig til den rejste problematik endnu. ;)


Nu er det jo heller ikke et krav, at de skal forholde sig til det. Faktisk synes jeg de tilbagevendende stikpiller ødelægger debatten.

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf l.mathiasen » man 25. jun 2012 14:10

Concreteface skrev:
SsjGogo skrev:Og denne tråd er ikke glemt, selvom ingen arrangører vil forhold sig til den rejste problematik endnu. ;)


Nu er det jo heller ikke et krav, at de skal forholde sig til det. Faktisk synes jeg de tilbagevendende stikpiller ødelægger debatten.

Egentlig burde de vel forholde sig til det.

En convention for japansk popkultur burde jo gøre sit til at understøtte og udvikle de ting, og en meget vigtig måde at gøre det på er jo netop at sørge for at der en bæredygtig industri hvor blandt andet skaberne af de originale manga og anime tjener lidt penge så de har råd til at lave nyt.

For mange bootlegs ødelægger jo også muligheden for at skabe en ordenlig forretning baseret på lovlige produkter der understøtter skaberne i dette land, hvilket jo så på sigt skader den selvsamme fankultur som connerne er en del af og får deres gæster fra.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf SsjGogo » man 25. jun 2012 15:50

Concreteface skrev:
SsjGogo skrev:Og denne tråd er ikke glemt, selvom ingen arrangører vil forhold sig til den rejste problematik endnu. ;)


Nu er det jo heller ikke et krav, at de skal forholde sig til det. Faktisk synes jeg de tilbagevendende stikpiller ødelægger debatten.


Concreteface - jeg er som altid glad for, at du efter ugers pauser vender tilbage, og ser lejlighed til at kritisere (især mine) indlæg. Det er - uden sarkasme - dejligt, idet det holder os på tæerne i debatter.

Jeg er naturligvis fuldkommen uenig - når en arrangører af en con eller lignende er bevidst om ulovlig handel - og lad der ikke herske tvivl om, at det er ulovlig handel - så har man overfor sine gæster, som primært udgør miljøet - en pligt til at forklare sig.

Jeg kender rigtig mange con-arrangører i dette miljø, mange af dem er nogle af mine rigtig gode venner, men de kender mig også godt nok til at vide, at jeg er jura-nørd nok til, at forfølge sådan nogle problemstillinger (det du så diplomatisk kalder stikpiller).

Det kan være, at folk synes det er overkill - men det lader til, at flere på siden her har været bevidste om problemet, og jeg ved fra flere sider, at folk ønsker et svar.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » man 25. jun 2012 19:24

SsjGogo skrev:Concreteface - jeg er som altid glad for, at du efter ugers pauser vender tilbage, og ser lejlighed til at kritisere (især mine) indlæg. Det er - uden sarkasme - dejligt, idet det holder os på tæerne i debatter.

Jeg er naturligvis fuldkommen uenig - når en arrangører af en con eller lignende er bevidst om ulovlig handel - og lad der ikke herske tvivl om, at det er ulovlig handel - så har man overfor sine gæster, som primært udgør miljøet - en pligt til at forklare sig.

Jeg kender rigtig mange con-arrangører i dette miljø, mange af dem er nogle af mine rigtig gode venner, men de kender mig også godt nok til at vide, at jeg er jura-nørd nok til, at forfølge sådan nogle problemstillinger (det du så diplomatisk kalder stikpiller).

Det kan være, at folk synes det er overkill - men det lader til, at flere på siden her har været bevidste om problemet, og jeg ved fra flere sider, at folk ønsker et svar.


Det var nu ikke for at kritisere dit indlæg; jeg kommer bare med min holdning om det samt den generelle debat. Og ja, jeg skriver som regel kun indlæg, når jeg er uenig i noget, så det kan være det er derfor, du synes de fleste af mine indlæg er "kritiserende".

Jeg er godt klar over, at arrangørerne ved, der foregår ulovlig handel ved conventions, men trods det, synes jeg stadig ikke, vi har krav på en forklaring. Hvis man virkelig gerne vil have et svar, får man måske mere ud af at kontakte arrangørerne personligt?
Hvis man så er utilfreds med det svar, der måtte komme - eller mangel på samme - må man jo gøre op med sig selv, om man alligevel gerne vil komme til en con, hvor der foregår salg af bootlegs.
Indtil er tendensen dog ikke, at folk holder sig hjemme af den grund, og så længe der er deltagere, ville jeg som con-arrangør heller ikke blande mig i denne debat. Det bliver vel først rigtig aktuelt, så snart deltagerantallet falder.

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Gama » man 25. jun 2012 19:28

Concreteface skrev:Jeg er godt klar over, at arrangørerne ved, der foregår ulovlig handel ved conventions, men trods det, synes jeg stadig ikke, vi har krav på en forklaring..


Synes jeg da er noget pjat, hvornår har ulovligheder ikke krævet forklaring? Er det ikke sådan et samfund vi lever i?

At arrangører ikke har lyst til at rører emnet, viser vel netop at der er noget galt..
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Concreteface
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 16. maj 2011 14:14
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Åbyhøj, Århus

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf Concreteface » man 25. jun 2012 19:47

Gama skrev:Synes jeg da er noget pjat, hvornår har ulovligheder ikke krævet forklaring? Er det ikke sådan et samfund vi lever i?

At arrangører ikke har lyst til at rører emnet, viser vel netop at der er noget galt..


Det er jo som sagt bare min holdning. På samme måde er f.eks. piratkopiering også ulovligt, men jeg tror da, at der er mange herinde, der er skyldige i netop det.

Jeg tænker bare lidt - hvad er det for et svar, folk gerne vil høre fra arrangørerne? Jeg tror ikke altid, det er så nemt for dem at håndtere situationen, i og med der er mange objekter til salg. Skal hver enkelt vare tjekkes og bandlyses, hvis det er bootleg? Eller skal de dealer, der måske har en falsk vare eller to, forbydes til connen? På sidstnævnte måde ville der nok ikke være mange dealere tilbage.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Conventions og ophavsret

Indlægaf kaas » man 25. jun 2012 20:06

Alright, det er vist på tide, at OP kommer med et input.

Jeg vil personligt mene, at en convention under ingen omstændigheder bør sætte rammerne om ulovlig handel. Hvis denne er bevidst om det, men ikke reagerer på det, må det være naturligt at kræve en forklaring.

Concreteface skrev:Jeg tænker bare lidt - hvad er det for et svar, folk gerne vil høre fra arrangørerne? Jeg tror ikke altid, det er så nemt for dem at håndtere situationen, i og med der er mange objekter til salg. Skal hver enkelt vare tjekkes og bandlyses, hvis det er bootleg? Eller skal de dealer, der måske har en falsk vare eller to, forbydes til connen? På sidstnævnte måde ville der nok ikke være mange dealere tilbage.


Arrangørerne kan selvfølgelig ikke være alvidende, men hvis de bliver bevidste om, at der sælges ulovlige kopier i en af boderne, bør de, som minimum, få fat i synderen og bede dem fjerne alle ulovlige varer. Og hvis det betyder, at hele plushy-rækken ryger, så må hele plushy-rækken ryge. Vi bør ikke tolerere andet.

Dette kræver selvfølgelig, at vi som con-deltagere sørger for, at gøre sælger og, muligvis, arrangøren opmærksomme på det.


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster