Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf SsjGogo » søn 3. jul 2011 12:06

Kære alle,

Jeg har efterhånden mødt adskillige mennesker, som beskæftiger sig med anime og manga miljøet i Danmark. Der har både været con-arrangører, tegnere, manga udgivere, website admins m.m.

En af de ting, som har forundret mig, og som jeg tit er blevet mindet om skyldes min uerfarenhed, er, hvor fragmenteret og konkurrencepræget miljøet er. Mange gange er det mig blevet påpeget, at jeg nok bare skulle acceptere, at sådan var tingene, og at man med tiden "lærte at forstå spillet".

Men siden jeg ikke har det store filter på, kan jeg med det samme konkludere, at det er mig noget bullshit. Dette miljø er for det første ret lille, og genren i sig selv er stadig, hvad mange ynder at kalde, underground. Med andre ord, så har vi dette lille miljø og denne genre tilfælles. Der må derfor eksistere en fællesnævner, som forbinder os alle, til trods for, at vi langt fra er en homogen gruppe. Måske er fællesnævneren anime og manga.

Jeg er naturligvis bevidst om, at konkurrenceånden i miljøet også skyldes visse ejerskabsfornemmelser man får, når man har opdaget en genre som er forholdsvis eksklusiv, og når man selv som menneske er lidt "anderledes". Jeg har selv fanget mig i at tænke, at anime og manga er noget, jeg har for mig selv, og måske kun ønsker for mig selv.

Det er dog, efter min ydmyge mening, en farlig tankegang, som ikke kun isolerer en selv, men også skader et meget skrøbeligt miljø. Det er netop, når man fokuserer på det sociale aspekt, at man opdager helt nye sider ved genren og samtidig får nogle venskaber og nogle menneskelige kvaliteter, man normalt ikke ville få.

Det kan være, at jeg er naiv, men jeg vil gøre mit, godt hjulpet af de mange herlige mennesker, som jeg har mødt i miljøet, for at komme dette til livs. Det kan være jeg fejler, men hvis man kan rykke tingene bare lidt, så har man også formået lidt.

Så tilgiv mig min søndags "wall of text", og skænk nogle tanker på dette.

Gogo.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Oriolidae
Kage
Kage
Indlæg: 776
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 17:49
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf Oriolidae » man 4. jul 2011 11:03

Det er et meget nobelt mål du har sat dig for, dér :D

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke kender til de problematikker, da jeg heller ikke er rigtig inde i det danske mangamiljø... Dog tror jeg aldrig helt man kan undgå konflikter og lignende, netop - som du også nævner - fordi vi er en ret broget skare. Men sådan er alle entusiastgrupper altså, det kan ikke undgås. Sådan er det også inden for litteratur-, musik-, film- og sportsgenrer. Folk vil altid være forskellige, og ikke alle er på samme bølgelængde. Dog kan man stadig tale pænt til hinanden, så en form for accept af hinanden er i hvert fald værd at stræbe efter. :)
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf SsjGogo » man 4. jul 2011 11:42

Jo, uden mål bliver alt kedeligt, noble eller ej.

Men ja, jeg er enig med dig i, at "accept" er det afgørende. Især når vi taler om et så forholdsvis lille miljø som anime og manga. Man behøver ikke kunne lide hinanden, men omvendt behøver man heller ikke, at modarbejde hinanden bevidst.:)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Oriolidae
Kage
Kage
Indlæg: 776
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 17:49
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf Oriolidae » man 4. jul 2011 12:12

Det er især de forskellige anime- og mangagenrer der kan skabe splid, tror jeg. Man bliver naturligvis såret når en anden hårdt kritiserer eller udtrykker afsky overfor en genre man selv virkelig elsker. Det videre forløb af konflikten bliver derefter bestemt ud fra hvordan man reagerer på andre folks hårde reaktioner.
Selv på et bredt favnende forum, som mangaupdates, findes disse konflikter. Det gælder simpelthen om at ignorere de dårlige vibes, eller at skyde dem ned hurtigst muligt.

Jo ældre man bliver, des bedre bliver man oftest til at trække på skulderen over sådanne hændelser (er min opfattelse), men nu består en meget stor del af mangamiljøet jo af unge mennesker.
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf SsjGogo » man 4. jul 2011 12:43

Meget enig, men ikke desto mindre er "konflikten" (måske et lidt for stærkt ord) opretholdt af folk, der alle er (ihvertfald dem jeg har mødt) over 20 år, hvilket i anime/manga øjemed er "ældre".

Hvorvidt det er genrene eller nærmere et menneskeligt problem, er svært at sige, men et spændende emne! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
CAPTAIN N
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2070
Tilmeldt: man 4. jul 2011 15:37
Køn: Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf CAPTAIN N » man 4. jul 2011 23:33

Jeg har ikke selv rigtigt oplevet det selv men jeg ved fra nogle af mine venner at der er stor konkurrence/rivalisering mellem nogle forskellige grupper.

Men jeg er enig med dig I at det jo ikke rigtigt fører nogen steder. Men tror langfra det kun er vores lille Japan-nørde miljø der har det på den måde. Det er jo trods alt en meget menneskelig ting at konkurrerer.

Selv har jeg dog et mere afslappet forhold til det. Jeg er her for at have det sjovt og være sammen med andre der har det på samme måde. Har aldrig selv været så konkurrence bevidst med den slags.
Billede

Brugeravatar
Sunny88
Chunin
Chunin
Indlæg: 183
Tilmeldt: man 4. jul 2011 16:57
Køn: Kvinde
Geografisk sted: KBH, Danmark
Kontakt:

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf Sunny88 » man 4. jul 2011 23:51

Må indrømme at jeg ikke har oplevet de store konflikter lige inden for det her emne.. Men Cosplay derimod, Puuha da.. Hvor skal man starte.. Jeg kender en lille håndfuld der til tider 'går i totterne på hinanden' (lidt voldsomt sagt måske) dog har jeg ikke set nogen sige det direkte til hinanden endnu. Jeg ved ikke om det er fordi de ikke nænner det, eller om det er fordi det er præget af den typiske "skolegårds konflik". Som i: de er dine venner, men du vil være, eller i det mindste føle dig bedre end dem no matter what.

ligemeget hvad vil jeg dog sige at det er trist hvis alt i dette miljø skal ses som en konkurrence. Ja man kan have mere erfaring end andre inde i miljøet, ofte fordi man har været der længere end de fleste.. Men så burde man hellere bruge sin energi på at sprede sin viden og lærer de nyere om hvad manga og animens verden har at byde på. Der er en masse at kaste sig ud i!
Personligt elsker jeg når andre der ser mere anime end jeg gør, pludselig foreslår en nærmest ukendt anime, for de serier viser sig ofte at være fantastiske! Det samme gælder med manga.
Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Anime og Manga miljøet i Danmark!?

Indlægaf SsjGogo » tirs 5. jul 2011 09:59

Ja, som mange af jer har påpeget, så kan konkurrenceånden ikke undgås. Det er dog alligevel lettere paradoksalt, da der ikke er rigtig noget at konkurrere om i dette miljøet.

Jo måske det bedste cosplay eller evt. manga tegning, men det er jo helt konkret og i etablerede konkurrencer.

Hvordan miljøet kan konkurrere med miljøet, er mig dog absurd! De tre store cons står både geografisk og tidsmæssigt placeret langt fra hinanden, man burde i de tilfælde lære af hinanden (hvilket nogle nok også gør). Det samme gælder online communities. Det er jo ikke fordi man som admin får nogle goder.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster