Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Diskussion af officielle Conventions.
Brugeravatar
ZeeZ
Chunin
Chunin
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 14:47
Køn: Mand

Re: Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Indlægaf ZeeZ » man 18. nov 2013 20:42

Nu er det nok den individuelle con, men jeg spørger her alligevel. Har tænkt mig at filme med min mobil derover, og derefter lægge det sammen til en video og lægge det op på youtube.
Er det tilladt at filme til cons?
Time you enjoy wasting is not wasted time

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Indlægaf SsjGogo » man 18. nov 2013 21:25

Det vil jeg stærkt fraråde - uden at du har den enkeltes tilladelse - samt messens.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Indlægaf Manna » man 18. nov 2013 21:33

1: Jeg tænker sjældent over folks alder til cons, jeg tænker faktisk mere over deres opførsel. Der vil altid være fangirls, og jeg har da sikkert også været forfærdelig da jeg var yngre ;) Jeg syntes også at man uanset alder burde være i stand til at rydde op efter sig selv, i stedet for at satse på at der nok kommer nogle og ordner det.

2: Jeg vil måske også anbefale et tage til et træf eller andet inden, men det er bestemt ikke et must, der er altid nogle der vil snakke når du er til en con :) Det andet er mere hvis du gerne vil have en at gå rundt sammen med på hele connen.

3: Uhh, der er allerede givet mange fifs, men ja, sørg altid for at have penge nok til mad, for lige pludselig er de måske alle sammen brugt i dealer-rummet, og så står man der med håret i postkassen og en tom mave. En vandflaske er også altid godt at have med, og måske et par panodil, hvis du har let til hovedpine. Hvis du skal sove i sovesal er det også godt at tjekke at det hele fungerer, jeg har prøvet at vågne på gulvet en morgen fordi madrassen ikke holdt så godt luft :D Husk også oplader til mobil, der er intet værre end ikke at kunne komme i kontakt med nogle, hvis et eller andet skulle gå galt.
Og så min konstante torn i øjet, ryd op! Uanset om man har spist, siddet udenfor eller været på toilettet, så er det altså god stil lige at tjekke at der ser okay ud, så man ikke bare efterlader sit skrald. :/ Og så skal man naturligvis altid respektere folks grænser :)

4: Jeg syer selv mine cosplays, fordi jeg syntes det er hyggeligt og jeg har nogenlunde styr på det med symaskiner, men jeg ser ikke ned på folk "bare" fordi de har købt deres. Jeg syntes det er fedt at se hvad folk kan skabe, men det fedeste er når de har det sjovt og man føler sig godt tilpas i sit cosplay.

5: Jeg kan ikke nødvendigvis pege på noget der er det bedste, men jeg har altid haft følelsen af at høre til et sted, fordi alle folk er så åbne og søde, og man let lige falder i snak med en i køen, eller måske ser ens favorit-karakter.


Hvad angår billeder til cons, så skal du være opmærksom på at nogle folk godt kan ønske at få deres billede slettet, det er altid en god idé at spørge folk om du må tage et billede, og sige at du lægger det op på fb. Hvis du tager stemningsbilleder, dvs. hvor fokus er mere på connen/aktiviteten og ikke så meget på en enkelt person, så knips bare løs. Og i videoer har jeg stort set kun oplevet at folk er blevet glade hvis de er blevet "spottet" og er med, men det er altid vigtigt at respektere hvis folk ikke vil være med, eller beder om at få noget slettet/fjernet efterfølgende :)

Jeg vil da ønske dig held og lykke med din første oplevelse, 25 er ingen alder ;) (siger jeg der er 23 ;D )
~Queen of the night~

Brugeravatar
ZeeZ
Chunin
Chunin
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 14:47
Køn: Mand

Re: Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Indlægaf ZeeZ » man 18. nov 2013 23:16

Spoiler: vis
Manna skrev:1: Jeg tænker sjældent over folks alder til cons, jeg tænker faktisk mere over deres opførsel. Der vil altid være fangirls, og jeg har da sikkert også været forfærdelig da jeg var yngre ;) Jeg syntes også at man uanset alder burde være i stand til at rydde op efter sig selv, i stedet for at satse på at der nok kommer nogle og ordner det.

2: Jeg vil måske også anbefale et tage til et træf eller andet inden, men det er bestemt ikke et must, der er altid nogle der vil snakke når du er til en con :) Det andet er mere hvis du gerne vil have en at gå rundt sammen med på hele connen.

3: Uhh, der er allerede givet mange fifs, men ja, sørg altid for at have penge nok til mad, for lige pludselig er de måske alle sammen brugt i dealer-rummet, og så står man der med håret i postkassen og en tom mave. En vandflaske er også altid godt at have med, og måske et par panodil, hvis du har let til hovedpine. Hvis du skal sove i sovesal er det også godt at tjekke at det hele fungerer, jeg har prøvet at vågne på gulvet en morgen fordi madrassen ikke holdt så godt luft :D Husk også oplader til mobil, der er intet værre end ikke at kunne komme i kontakt med nogle, hvis et eller andet skulle gå galt.
Og så min konstante torn i øjet, ryd op! Uanset om man har spist, siddet udenfor eller været på toilettet, så er det altså god stil lige at tjekke at der ser okay ud, så man ikke bare efterlader sit skrald. :/ Og så skal man naturligvis altid respektere folks grænser :)

4: Jeg syer selv mine cosplays, fordi jeg syntes det er hyggeligt og jeg har nogenlunde styr på det med symaskiner, men jeg ser ikke ned på folk "bare" fordi de har købt deres. Jeg syntes det er fedt at se hvad folk kan skabe, men det fedeste er når de har det sjovt og man føler sig godt tilpas i sit cosplay.

5: Jeg kan ikke nødvendigvis pege på noget der er det bedste, men jeg har altid haft følelsen af at høre til et sted, fordi alle folk er så åbne og søde, og man let lige falder i snak med en i køen, eller måske ser ens favorit-karakter.


Hvad angår billeder til cons, så skal du være opmærksom på at nogle folk godt kan ønske at få deres billede slettet, det er altid en god idé at spørge folk om du må tage et billede, og sige at du lægger det op på fb. Hvis du tager stemningsbilleder, dvs. hvor fokus er mere på connen/aktiviteten og ikke så meget på en enkelt person, så knips bare løs. Og i videoer har jeg stort set kun oplevet at folk er blevet glade hvis de er blevet "spottet" og er med, men det er altid vigtigt at respektere hvis folk ikke vil være med, eller beder om at få noget slettet/fjernet efterfølgende :)

Jeg vil da ønske dig held og lykke med din første oplevelse, 25 er ingen alder ;) (siger jeg der er 23 ;D )


Som sagt AL respons herinde er mere end velkommen og taknemlig for. Selvom noget af det måske allerede er blevet skrevet før :)
Det med at tage billeder og video. Ja jeg tænker mest af alt på at lave en video af andre ikke så meget af messen. Og jeg vil selvf. starte med at spørge folk om de har lyst til at være med i videoen :)
Time you enjoy wasting is not wasted time

Brugeravatar
Skymone
Jonin
Jonin
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 5. feb 2013 10:58
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Spørgsmål fra en nybegynder omkring Con

Indlægaf Skymone » tors 21. nov 2013 08:55

Jeg er 23 (et par dage endnu, anyways) og startede med at tage til con igen i foråret i år. Før da var jeg afsted til j-popcon da jeg var de 16-17 år, og så ellers holdt en lang pause. Jeg synes, jeg har det lige så sjovt nu, som jeg havde dengang, og jeg føler mig slet ikke for gammel.

Jeg har været til 3 con'er i år - SVScon i Herning, Genki i Farum og Koyocon i Grenå, og det var 3 meget forskellige con'er.

Den første var tæt på mit hjem, så jeg valgte at køre og ikke overnatte. Til gengæld var jeg med i showet. Det var sjovt at være afsted, men jeg var afsted sammen med min kæreste og veninde, som heller ikke er normale con-goers, og det var egentlig lidt svært at underholde sig selv, så der var perioder, hvor vi ikke helt vidste, hvad vi skulle lave, men til gengæld havde jeg lidt "underholdning" i form af forberedelse til showet :)

Anden con, jeg var til, var Genki, og eftersom det var laaaangt væk, overnattede jeg sammen med de veninder, jeg fulgtes med, i sovesalen. Genki var lidt sjovere for mig, måske fordi jeg vidste, at jeg ikke behøvede at holde mig frisk til at skulle køre hjem, og også fordi, jeg var mere forberedt. Min veninde (Selissa her fra forummet), havde et bord i Artist Alley, så der var beskæftigelse i at sælge hendes ting. Derudover havde vi også Pokemon-kort med, og generelt var jeg mere forberedt på, hvordan det var, så derfor tror jeg også, jeg slappede mere af. Det er altid sjovt at have kostume på, fordi det er en god måde at komme i kontakt med folk (hvilket jeg normalt er dårlig til).

Koyocon var en lille con i Grenå, som blev afholdt for første gang i år. Der var ikke så mange mennesker, så det var en mere intim stemning, og måske var der mere fokus på events sammen med hinanden end cosplay show, photoshoots og artist alley/dealer room, som tit er fokus ved andre con'er (af hvad jeg selv har oplevet).

Så for at opsummere - at tage til con, er noget, man lige skal "lære" - synes jeg. Man bliver mere fanget af stemningen, hvis man bliver og sover, men sovesale er LARMENDE, så det er altså også rart bare at sove hjemme. Købt eller lavet - det er sjovt at cosplaye til con'er og en god måde at komme i snak med nye folk! :)
“Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
- Albus Dumbledore

Web: http://skymone.dk/
DeviantART: http://skymone.deviantart.com/
Facebook page: https://www.facebook.com/skymonecosplay


Tilbage til "Conventions"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst