Spec Ops: The Line [PC/PS3/XBox360]

Her kan spilanmeldere skrive deres reviews. Vil du være spilanmelder for Animanga tjek her.
Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Spec Ops: The Line [PC/PS3/XBox360]

Indlægaf kaas » man 24. feb 2014 17:28

Modern Military Shooter-genren har i en årrække domineret spilindustrien. Ikke i den mængde af spil, der er produceret inden for genren (den er overraskende ydmyg, sikkert grundet de enorme produktionsomkostninger), men snarere i den enorme mængde folk, der køber og spiller disse Call of Duties og Battlefields.

I sommeren 2012 dukker Spec Ops: The Line op. En, tilsyneladende, Call of Duty-klon med 3. persons skydespilselementer fra Gears of War-serien (dets dækningsmekanismer især), udviklet i Unreal Engine 3 - fanebæreren for '50 shades of brown'-stilen - i øvrigt med et squad-system, der ligner noget fra Battlefield: Bad Company. Altså et kedeligt stykke afledt pis, som ikke fortjener nogens opmærksomhed.

[Advarsel: Spoilere i alle links]
Alligevel gav dette spil anledning til en regulær storm blandt spil-bloggere, som alle ville beskrive deres personlige oplevelse med spillet, og der blev sågar skrevet en bog om det. Så hvorfor nu det?

Gentlemen, welcome to Dubai.
Spec Ops: The Line er som nævnt et 3. persons skydespil. Spillet gør brug af dækningsmekanismer ala dem set i Gears of War (ie. du trækker på en knap, når du er i nærheden af en væg for at gå i dækning), og relativt simple holdmekanismer, hvor du kan beordre dine to holdkammerater til at beskyde bestemte mål eller smide en flashbang. Det vigtigste element i spillet er dets single player-kampagne, som i bedste Modern Military Shooter-stil er ekstremt lineært, samt fyldt med scriptede events og cut-scenes.
Udviklerne har i øvrigt fortalt, at spillet er stærkt inspireret af romanen Mørkets hjerte, samt filmen baseret derpå, Dommedag nu.

"Wait did you assholes just spoil the whole plot?" - Ben "Yahtzee" Croshaw
"Kærlig dekonstruktion" er en betegnelse, der er blevet brugt til at beskrive mange kulturprodukter, der tager en genre op, ser den fra nye vinkler og skiller den lidt ad, men trods alt behandler den med en hvis mængde respekt. Spec Ops: The Line er på ingen måde kærlig. Det er snarere en hård og brutal nedslagtning. Efterhånden som man spiller gennem spillet, bør det stå klart, at Spec Ops ikke bærer sin ekstreme afledthed af mangel på kreativitet, men i stedet for at begrave sig selv og sin genre.

Men betyder det nødvendigvis, at spillet er godt?

Billede
I get it!


Spillet gør meget brug af referencer til ting. Spillet vil meget gerne have, at du forstår disse ting. Spillet vil gå langt for at gøre dig opmærksom på disse ting. Som Chris Suellentrop skrev i sin anmeldese for New York Times: "This is the kind of game that can’t let a few ravens pick at a nearby corpse without a character’s interjecting, “At least the ravens aren’t gonna starve.”" I sin besættelse af at banke spilleren i hovedet med alle sine flotte idéer, mister det en del af sin subtilitet, hvilket er ærgerligt.

På trods af dette, og på trods af, at spillet i bund og grund er utroligt kluntet udført, så kan man ikke komme uden om, at det er en ekstremt gribende oplevelse. Hvad end det er drama imellem karaktererne eller indre konflikter, personerne slås med, så er karaktererne ekstremt velskrevne.

"Men hvad med spillet? Jeg har ikke lyst til at se en film."
Spillet i sin reneste form (altså dets systemer og mekanismer) er enormt kedeligt. En vandet blanding mellem Call of Duty og Gears of War, som tidligere nævnt. Dette skal dog ikke betyde, at spillet bare er en interaktiv film. Historien fungerer nemlig i kraft af, at det er interaktivt, snarere end på trods af det.

Efter denne noget retningsløse grød af en tekst, kan jeg så konkludere om projektet lykkedes? Tjah, det lykkedes for mig; Spec Ops, og Spec Ops alene, var det spil, der fik mig til at tænke på spil på en helt anden måde end tidligere, og det må da tælle for noget, om end noget, der ikke nødvendigvis er relevant for andre end mig selv. Jeg forventer ikke at andre spillere får samme oplevelse, men jeg vil under alle omstændigheder anbefale det. Skal man tro hvad folk siger, er det det vigtigste spil udgivet i mange år.
Senest rettet af kaas man 24. feb 2014 22:42, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
kaas
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1080
Tilmeldt: lør 13. aug 2011 22:59
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Aalborg

Re: Spec Ops: The Line [PC/PS3/XBox360]

Indlægaf kaas » man 24. feb 2014 18:15

"Hvad satan, hvor er min 1 5-10-skala?"
Mit forholdt til det her spil er ret ambivalent. Den mest meningsfulde karakter, jeg ville kunne give, er 5~10/10 . :P


Tilbage til "Anmeldelser af Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster