Hvorfor ser du anime?

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
gezar
Chibi
Chibi
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 5. mar 2015 14:04

Hvorfor ser du anime?

Indlægaf gezar » man 23. mar 2015 14:54

efter en mindre søgning uden resultat, så tænkte jeg at dette emne kunne være sjovt at tage op.

Kort sagt, hvorfor ser du anime?

Jeg ser det af flere grunde. Først og fremmest selvfølgelig historien, når man bevæger sig væk fra naruto, one piece, DBZ osv. så har jeg rigtig svært ved at regne historien ud, efter at have set de første par minutter, noget jeg ellers er ret skarp til ved vestlige film og serier. Jeg sætter i høj grad pris på denne uforudsigelighed, da det er et krav for at holde mig fanget.

Variationen, der er jo noget for alle, medmindre man ikke kan lide stilen, så der er virkelig meget at gå på opdagelse i og synes dælme tit at jeg rammer i noget nyt, så har også svært ved at "blive mæt" da der altid er noget radikalt anderledes at gå i krig med.

Men hvad er jeres grunde?

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Tanerion » man 23. mar 2015 15:50

Min oprindelige årsag tilbage i 80'erne var at jeg simpelthen var ved at blive lidt træt af sådan noget som Tom & Jerry og Looney Tunes.
Lille fireårige mig syntes de var for urealistiske og groteske. Syndtes det var synd for Tom og Wile E. Coyote at de altid kom så slemt til skade og syntes det ikke rigtig hang sammen at alle benbruddene var helet allerede i næste scene.

Jeg havde bestemt mig for at mine fødselsdagspenge det år skulle bruges til både parabol og satellitmodtager og sådan så jeg min første anime serie på en japansk kanal og det var noget helt andet:
Spoiler: vis
(Det må have været genudsendelser fordi den anime er ikke fra det år)


Nu er det mere det visuelle og dum humor som jeg kan lide.
Historierne er ikke så interessante for mig som de engang har været fordi nu har man næsten hørt de fleste.
Men hvis en anime har et godt koncept så kan jeg godt bare fokusere på det gennem en hel serie selvom den ellers måske ikke er så god... Store gyngende gajoler kommer iøvrigt også under den kategori *_*
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Sneffe » man 23. mar 2015 15:59

Jeg vil lige pointere, at mangel på variation er et lige så stort problem indenfor anime som det er i vestlige film. Dette skyldes den altid gældende regel for udbud og efterspørgsel. Kunderne får hvad de vil have og hvis dette er slice of life, jamen så udgør denne genre en stor del af det, der bliver produceret. Det er ganske rigtigt, at der er nogle guldkorn ind imellem, hvis historier er uforudsigelige, interessante og udfordrer din måde at tænke på, men jeg vil vove at påstå, at disse animeer udgør langt mindste delen (måske omkring 5 %) af det, der i alt bliver produceret. Ligesom der er mange vestlige lortefilm er der i den grad også nogle japanske animerede serier, der virkelig aldrig burde være blevet lavet.

Hvad angår min årsag for at jeg ser anime, så er det i grunden meget simpelt. Jeg er vild med de japanske karakterdesigns og deres animationsstil, og jeg har desuden fundet en række historier som jeg synes er fantastiske. Men jeg ser ikke kun anime for de få serier, som jeg synes er vidunderlige og ufejlbarlige. Jeg synes det er sjovt at se en række forskellige genre og selvom en serie har nogle klare mangler, så kan den jo stadigt være meget underholdende at se (case in point Kill la Kill) :)

Brugeravatar
Tanerion
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2363
Tilmeldt: tors 17. nov 2011 20:45
Køn: Mand
Geografisk sted: 62°00'N on an island beneath the stars

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Tanerion » man 23. mar 2015 16:04

Sneffe skrev:Kunderne får hvad de vil have og hvis dette er slice of life, jamen så udgør denne genre en stor del af det, der bliver produceret.

Det er ikke "rigtige" slice of life animes som for eksempel Bobby's Girl/Bobby's in Deep eller Only Yesterday. Tror du mener de mere sitcom-agtige af slagsen.
Clarissa: Well yeah...but it just sounds scary, even if you say it's not supposed to hurt. You and your damn logical thinking.
vinamara: Tanerion is doubtlessly an Otaku who's obviously more than qualified! (and yes, this is something to be proud about)
Arni!: Tanerion, tú ert so ókul, at tú ert kul!

Brugeravatar
Sneffe
Kage
Kage
Indlæg: 788
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 00:22
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Sneffe » man 23. mar 2015 16:15

Tanerion skrev:
Sneffe skrev:Kunderne får hvad de vil have og hvis dette er slice of life, jamen så udgør denne genre en stor del af det, der bliver produceret.

Det er ikke "rigtige" slice of life animes som for eksempel Bobby's Girl/Bobby's in Deep eller Only Yesterday. Tror du mener de mere sitcom-agtige af slagsen.


Nu vil jeg ikke diskutere hvornår noget er "rigtigt" slice of life, og hvornår det ikke er det. Jeg har desværre ikke set de to titler du nævner, men min pointe er, at seerne til syvende og sidst dikterer hvad der bliver produceret :)

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Shadari » man 23. mar 2015 17:24

God underholdning og så får man tiden til at gå :3
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Kiwi
Kage
Kage
Indlæg: 760
Tilmeldt: fre 6. maj 2011 20:00
Køn: Mand
Geografisk sted: Vordingborg, Sydsjælland

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Kiwi » ons 25. mar 2015 16:19

For mit vedkommende at det nok at anime, er eksperimenterende end vestlig underholdning. En historie om en knægt der vågner op med en mini-pige der hvor hans højre hånd skulle være, ville næppe være nået ret langt her i vesten. Men Midori Days viser at konceptet holder, og det er endda kun én genre.

Brugeravatar
Shadari
Velkomst Komitéen
Velkomst Komitéen
Indlæg: 4291
Tilmeldt: tirs 16. apr 2013 16:13
Køn: Kvinde

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Shadari » ons 25. mar 2015 16:42

(Y)
Kiwi skrev:For mit vedkommende at det nok at anime, er eksperimenterende end vestlig underholdning. En historie om en knægt der vågner op med en mini-pige der hvor hans højre hånd skulle være, ville næppe være nået ret langt her i vesten. Men Midori Days viser at konceptet holder, og det er endda kun én genre.
Growing up means admitting you're getting old . That's like welcoming death . And While i don't fear death , i don't welcome it either . I will never " Grow up "

- Kazuma Torisuna

Billede

Brugeravatar
Spreeunit
Badeand
Badeand
Indlæg: 280
Tilmeldt: man 22. okt 2012 18:13
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Valhalla

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Spreeunit » ons 25. mar 2015 17:09

Ser anime for animationen, og de skøre historier der nu bliver fundet på, derefter hvis det videre skal holde på min opmærksomhed for hver enkelt anime, så er det self også inkluderet characters (Personlighed/design/Stemmeskuespilleren) Farvelægningen, tegnestilen,soundtracket, tidsperiode. Vil hellere se en anime der foregår i det gamle japan på en lidt mere realistisk måde end en typisk kedelig Skoleungdoms anime såsom animen Free som et eksempel. Den slags er ikke lige mig
~Avatar created by me~

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Hvorfor ser du anime?

Indlægaf Naiera » ons 25. mar 2015 22:09

Fordi det' godt og der findes næsten intet andet fiktion der gør som anime gør.


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster