Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Til alt Japan relateret diskussion lige fra mode til kultur og andet.
Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf Molly-chan » søn 14. feb 2016 15:21

Jeg har længe tænkt over, om manga er en accepteret stil at tegne, blandt tegnelærere? Har længe tænkt på at tage på efterskole (tegning eller andet kunst), og jeg har bare hørt mange rygter om at mange tegnelærere afskyr manga, fordi man ikke "lærer noget af det". Tegner selv næsten kun manga, og det er den stil jeg bedst kan lide. Det kan sagtens være de har ret i at man ikke lærer noget af manga, men jeg kan lide den alligevel. Kommer jeg til at blive hadet blandt mine lærere hvis jeg tager på efterskole og tegner manga? Ved nogle af jer det?

Brugeravatar
Manna
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1039
Tilmeldt: man 1. okt 2012 17:52
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Sjælland

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf Manna » søn 14. feb 2016 15:48

Jeg tror problemet med manga er at det er en meget flad stilart, deres kendetegn er meget i hår og øjne, det bliver hurtigt meget ensartet. Jeg ved ikke om det er accepteret eller ej, men ja.
~Queen of the night~

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf l.mathiasen » søn 14. feb 2016 15:53

Ja manga bliver set ned på visse steder, men ok, det de kender som manga er også ret dårligt og grimt tegnet, i modsætning til ægte manga som både kan være meget avanceret og meget forskelligt.
Nej dine lærere på efterskoler vil ikke hade dig for at tegne en bestemt stil, de er lærere, de skal nok hade dig under alle omstændigheder, de er der for at give dig en forståelse for tegning og vil derfor nok starte med det grundlæggende alligevel, så du får en forståelse for tegning du selv kan bygge videre på ligegyldigt hvilken tegnestil du vælger senere.
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf nielsm » søn 14. feb 2016 18:59

Det som lærere i billedkunstfag har imod elever der tegner i manga-stil, er at de elever typisk kun tegner i manga-stil og faktisk ikke har erfaring med at tegne andre ting. Men lærernes job er at uddanne eleverne til at kunne alt muligt. Professionelle tegnere bliver typisk ikke ansat steder fordi de er gode til én bestemt stil, de bliver ansat fordi de kan tegne hvad som helst i en hvilken som helst stil. Og tilsvarende vil lærere helst tage elever der allerede viser at de har en interesse for tegning/billedkunst generelt.

Det er en stereotyp de går ud fra, men det er en der holder oftere end den burde.

Du kan også prøve at læse den her artikel, jeg faldt over for nylig: The Politics Of Girls Drawing Manga


Jeg er ikke selv god til at tegne (jeg har aldrig rigtig gjort noget for at øve mig), men det jeg har hørt fra mange er, at hvis man øver sig i realistisk figurtegning, altså tegne en levende person med naturlige proportioner, vil man efterhånden blive bedre til at tegne stiliserede personer på alle mulige måder, både manga-stil og alt muligt andet. Kort sagt, realistisk figurtegning er det vigtigste at øve, uanset hvad man har tænkt sig at tegne.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf SsjGogo » søn 14. feb 2016 20:30

Jeg vil give L.Mathiasen ret i, at mange ser ned på manga, fordi de har en stereotyp syn på, hvad manga er. Tit tænker man "store øjne" etc, men manga er meget forskelligt i sit udtryk.

Vagabond, Berserk og Genshiken fx (detaljer i baggrundene) er jo også manga, men ej stereotyp, og Berserk har bla. semi-europæiske træk.

Så tror bestemt ikke at du skal give op på manga - men et bredere perspektiv kan kun gavne dig.
www.gogonoter.dk

Molly-chan
Chibi
Chibi
Indlæg: 27
Tilmeldt: søn 24. jan 2016 18:55
Køn: Kvinde

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf Molly-chan » søn 14. feb 2016 21:06

Tak for de gode svar guys, især øvelsen med også at tegne andre stilarter kommer jeg til at bruge :3 Jeg kommer nok til at blive lidt mere åben overfor andre stilarter fremover. Har dog haft et par billedkunstlærere (har ikke billedkunst mere, F*CK folkeskolereformen) som har sagt: "en god øvelse er en gang imellem at prøve en anden stilart" mens andre, der fx. Kun tegnede grafisk stil, ikke fik den prædiken... Men billedkunstlærere og professionelle tegnere er jo forskellige^U^

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf SsjGogo » søn 14. feb 2016 21:09

Tror også måske at det skal ses i lyset af, at chancen for at en dansk mangaka slår igennem er lige med .. ja desværre nul, hvorfor mange lærere opfordrer til en bredere viden indenfor billedkunst - om 5 år vil du måske hellere male noget helt 3. :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf JoaCHIP » man 15. feb 2016 11:02

Jeg har iøvrigt indtryk af, at hvis man lærer at tegne "rigtigt", så bliver man også meget bedre til at tegne i manga-stil.

Jeg synes tit man kan se på anime, om tegnerne har styr på grundlæggende ting som perspektiv, lys & skygger, menneskelige proportioner og den slags. Hvad jeg lige kan huske, så er f.eks. Millennium Actress og FLCL gode eksempler på nogen som har en ekstrem god forståelse for disse ting.

Men ja, jeg har skam også rendt ind i mange tegnere som har en eller anden aversion mod anime og manga. Nogen gange kan det godt virke lidt elitært, men på den anden side tror jeg ikke det kan undgås at folk, der arbejder så indgående med grafik, vil gå hen og have meget stærke holdninger for og imod bestemte ting. Jeg kan f.eks. også komme på kendte kunstnere og stilarter jeg ikke kan fordrage. (Jeg synes f.eks. Bjørn Vinblad er gyseligt, og jeg kan egentlig heller ikke lide Pixars måde at animere ansigter på). Men sådan er der så meget... :)
RYST OG NYD!

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Manga er ikke accepteret blandt tegnelærere?

Indlægaf SsjGogo » man 15. feb 2016 19:14

Derfor er smag, også kun sin ejers behag. I vores "miljø" er der også "frankofile" holdninger til, hvad der er god Anime, manga osv.


Hvis du brænder for et felt, så udnyt det hele - selvom du foretrækker at arbejde med det underdel af det.
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Japan"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster