Kiwi skrev:Det er vidst ikke noget nyt fænomen. Da jeg gik i folkeskole var vi kun 13 i klassen de første seks år. Derefter besluttede kommunen at nedlægge en anden lokal skole, så vi endte med at blive 28 i klassen.
Selv for en bette knægt som mig var det tydeligt at de ekstra børn, gav lærerne en ekstra arbejdsbyrde. Lærere som vi aldrig havde hørt hæve stemmen, begyndte pludselig at skælde ud. Før havde vi heller aldrig haft en "rigtig" vikar. De sjældne gange der var brug for afløsning, var det altid en af de lærere vi kendte der overtog.
Det værste var at vi "mistede" en kammerat. Han endte i special klasserne da han ikke kunne følge med / fungere i den større klasse. På papiret var det måske den bedste løsning, idet der var bedre mulighed for at styrke hans faglige evner. Men socialt set må det have været en katastrofe for en 12 årig knægt.
Det er ikke kun på papiret det er en bedre løsning men også i den virkelige verden. Hvis du har en elev med ADHD, så er det bedre for denne elev at komme i en klasse hvor der kan blive taget bedre hånd om denne end at lade personen gå sammen med andre børn uden ADHD med det resultat, at denne person nu vil tage en betydelig del af opmærksomheden og ressourcerne fra lærene og det går i sidste ende ud over alle de andre elever i klassen.
Ja det er noget surt noget på det sociale plan men børn, især i de mindre klassetrin, er ofte gode til at få nye venner
![Kat :3](./images/smilies/Cat4.png)
Det kan godt være det virker forfærdeligt at adskille elever efter dem med problemer og dem uden men det har en beviselig forskel.
Tilsvarende er det også et problem for de elever som har en intelligens der ligger over gennemsnit, de mangler ofte stimulation og risikere at udvikle deres egne problemer grundet der heller ikke er nok tid til dem i klassen.
Edit: En lille tilføjelse, jov, det kan godt lade sig gøre at have en elev i klassen med f.eks ADHD uden det bør gå ud over denne elev eller resten af klassen det kræver dog endnu flere ressourcer end at have en almindelig klasse og en specialklasse. Hvilken af de to der så er den bedste løsning ved jeg ikke, det er nok forskelligt fra situation til situation
Desværre kan det alt sammen være ligemeget nu hvor det hele bliver skåret over en kam og der skal være 30+ elever i en klasse med 1 lære som dårligt nok har tid til at planlægge hvad der skal undervises i pr dag... sørgelig udvikling.