Er unge ledige for kræsne, eller...

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf SsjGogo » ons 29. feb 2012 12:09

Kære alle

Lad mig først sige, at titlen er bevidst provokerende, for at fange opmærksomheden.

Lad mig samtidig imødekomme flueknepperne og sige, at denne tråd ikke er rettet mod folk, der har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, og derfor ikke kan arbejde.

Nej - tråden er mere en debat om, hvad vi unge føler om arbejdsmarkedet, hvorfor mange af os går ledige - og om det i visse tilfælde kan være selvforskyldt.

Min egen oplevelse er, at folk prøver rigtig meget, men der er samtidig også en del, der er ret kræsne ift. hvad de vil arbejde med. I alle tilfælde er det problematisk, at så stort et antal af unge, arbejdsdygtige, går uden arbejde.

Hvad mener I?

EDIT

Jeg må indse, at folk primært lægger mærke til titlen - og ikke, at jeg spørger til jeres opfattelse af arbejdsmarkedet. Så det er blot en hævet reminder.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf SsjGogo » ons 29. feb 2012 12:13

Samtidig vil jeg gerne påpege, at jeg tit starter diskussioner om ting, der ikke direkte relaterer sig til anime og manga.

Dette er fordi, at anime og manga er et udgangspunkt for Animanga.dk men ikke en ramme, samt fordi, at jeg opfatter mennesker i dette miljø som værende meget intelligente og reflekternde individer - hvis syn på tingene jeg respekterer. :D
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf ReficulNatas » ons 29. feb 2012 12:14

Nogen er sikkert...
Personligt søger jeg alt andet end Handikap-medhjælper..

For jeg er ærlig over for mig selv, og indrømmer at jeg ikke har det godt med handikappede mennesker; hvilket jeg udemærket godt ved er forkert, men jeg kan ikke gøre ret meget ved det.

Men jeg har søgt inden for mit fag (skiltetekniker), som ekspedient, lagermedarbejder, bud, rengøring o.s.v..

Jeg er ikke kræsen, jeg kan godt lide at arbejde.
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
Writer
Jonin
Jonin
Indlæg: 246
Tilmeldt: man 9. jan 2012 11:21
Køn: Mand
Geografisk sted: top secret

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf Writer » ons 29. feb 2012 12:17

Der er mange som bare sidder på kontant hjælp osv. for at få penge for ikke at lave noget, fordi de er for dovne til at arbejde.

btw har det ikke noget med finaskriseen at gøre?
Der er ingen der mangler, og de har ikke råd til at ansætte flere.

Tror ikke det har noget med kræsne at gøre, bare de får penge er det, som der gælder.
"There is no life unless there is death"
"A battle without rist is simply a child's quarrel"
"Darkness is the hearts true essence of power"

Brugeravatar
Zenzen
Chunin
Chunin
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 8. jul 2011 16:23
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf Zenzen » ons 29. feb 2012 13:27

Det er helt sikkert en blanding af at folk er kræsne og som Writer siger, at folk er røvdovne og har en "kræver" mentalitet som jeg er ved at brække mig over..

Personligt kan jeg sige at jeg grundet div. personlige ting var nød til at hoppe fra skole og gik længe på den SU jeg havde sparet op.
Endte dog med at tage kontanthjælp i 2 måneder, hvilket jeg havde det svært ved. (Ikke fordi jeg ser ned på folk med kontanthjælp, jeg havde bare svært ved at modtage penge for ingenting)
Inden da havde jeg også rynket på næsen af netto osv, men endte med at søge ALT.
Dog uden held.

Hvilket jo selvfølgelig også er en del af problemet, at der for tiden bestemt ikke er en syndflod af nemme jobs at skaffe.

Når det er sagt, så er systemet også bare hullet.
Det er ALT for nemt, at lave INGENTING mens man er på kontanthjælp og man får, i min mening, ALT ALT for meget udbetalt.
Jeg skulle møde op, en gang om ugen, skrive på et stykke papir (som ingen tjekkede) hvilke steder jeg havde søgt. Mindst 2 var godt sagde de..

Så folk skal, i min mening, tage at lette røven og gøre noget aktivt.
- Og det er alle aldre, ikke kun unge.

Så fik jeg lige lidt vrede ud.
Mjah, mjoh.. Jeg er såmænd rar nok.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf nodokasa » ons 29. feb 2012 19:53

Ikke i mit tilfælde. Jeg har været meget aktiv i søgning af arbejde, og havde taget alt jeg havde fået tilbudt. Jeg er uddannet datatekniker og søgte selv de hadede IT-Supporter stillinger (som jeg dog ikke fik..).
Jeg endte faktisk også med at tage hvad jeg fik tilbudt: En Game Tester stilling i Frankfurt, hvor jeg bor nu.
Årsagen til afslagene har (hver gang ud af de seksten afslag jeg har fået) været begrundet med: Mere praktisk erfaring..
Hvilket får mig til at få det fysisk dårligt. De her firmaer ansætter hellere en 40+ årig person med et par års erfaring og ingen uddannelse end en seriøs kandidat til deres behov...
Og det har ikke hjulpet på IT-arbejdsmarkedet at finanskrisen har været her, for det betyder at mange større firmaer (som lige har haft gang i outsourcing som fejlede og genansættelse) IGEN må smide erfaren arbejdskraft ud på markedet så den er der, og professionelle firmaer er kræsne som ind i helvede.
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf SsjGogo » ons 29. feb 2012 19:55

Niz/Nodokasa

Kan virkelig følge dig i det - jeg har selv, utallige gange fået "erfarings afvisningen". Det føles for det meste, som rent vrøvl.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf SsjGogo » tors 1. mar 2012 09:55

Jeg kan dog tilføje, at noget der har hjulpet mig meget i mit arbejdssøgning var, at jeg påtog mig en del frivilligt arbejde.

Jeg ydede fx. gratis retshjælp to forskellige steder, var i et ungdomsråd som gav vejledning og motiverede unge indvandrer - og ja, så er jeg også med i AniManga projektet (og believe me, det tæller altså også).

Så for folk, der kæmper med "manglende erfaring", kan dette være vejen frem. Jeg ved, at man ved mine samtaler lagde meget vægt på det.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
LiseR
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1596
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:38
Køn: Kvinde
Geografisk sted: i mine bukser

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf LiseR » tors 1. mar 2012 15:10

Jeg fik også mit første job bl.a. på min erfaring med frivilligt arbejde.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Er unge ledige for kræsne, eller...

Indlægaf SsjGogo » tors 1. mar 2012 18:12

Jeg tænkte, om der ville være interesse for, at lave et "CV + Ansøgning" workshop - hvor vi mødtes og snakkede lidt om de medbragte CV'er, herunder gav gode råd til jobs m.m. ?

I den forbindelse kunne man jo forhøre sig blandt "de professionelle", om de ville kigge forbi med gode råd til jobsøgning m.m.

Just a thought
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster