Litteratur tråden!

Al den diskussion der ikke passer ind andre steder postes her. Har du bare brug for at snakke med nogen så prøv vores chat.
Brugeravatar
kishimotomochi
Kage
Kage
Indlæg: 576
Tilmeldt: lør 9. jul 2011 10:44
Køn: Kvinde
Geografisk sted: København
Kontakt:

Litteratur tråden!

Indlægaf kishimotomochi » ons 14. aug 2013 23:51

Jeg mangler bøger at læse. Så jeg tænkte på at lave en tråd hvor man kunne skrive om alt det litteratur man har læst. Digte, noveller, romaner det hele.

American Psycho

Bogen var meget grafisk, hvilket gav mig meget ubehagelige billeder, som jeg godt kunne leve uden, men udover det, var det virkelig smukt skrevet. Hele historien var meget udtænkt og jeg kunne ikke smide bogen fra mig.

Citat:
Spoiler: vis
“I had all the characteristics of a human being—flesh, blood, skin, hair—but my depersonalization was so intense, had gone so deep, that my normal ability to feel compassion had been eradicated, the victim of a slow, purposeful erasure. I was simply imitating reality, a rough resemblance of a human being, with only a dim corner of my mind functioning”


The Fault In Our Stars

John Green er en af mine yndlingsforfattere og den her bog var nok det bedste han har skrevet. Bogen handler om en pige med Kræft, som bliver sendt til støtte gruppe af hendes mor, og når hun er der møder hun og langsomt forelsker sig I en dreng (Augustus Waters). Jeg læste den på en nat. Og jeg brød ud I tårer tæt på enden.

Spoiler: vis
"There will come a time when all of us are dead. All of us. There will come a time when there are no human beings remaining to remember that anyone ever existed or that our species ever did anything. There will be no one left to remember Aristotle or Cleopatra, let alone you. Everything that we did and built and wrote and thought and discovered will be forgotten and all of this will have been for naught. Maybe that time is coming soon and maybe it is millions of years away, but even if we survive the collapse of our sun, we will not survive forever. There was time before organisms experienced consciousness, and there will be time after. And if the inevitability of human oblivion worries you, I encourage you to ignore it. God knows that’s what everyone else does."


Looking for Alaska

Et andet mesterværk fra John Green. Den handler om den her dreng, Miles, som bliver send på den her skole, hvor han får nogle nye venner. Igen vil der være stor chance for at du ligesom mig bryder ud I tårer I midten af bogen. Han har bare den her fantastiske måde at fortælle historier på.

Ok mange citater her
Spoiler: vis
"What the hell is that?" I laughed.
"It's my fox hat."
"Your fox hat?"
"Yeah, Pudge. My fox hat."
"Why are you wearing your fox hat?" I asked.
"Because no one can catch the motherfucking fox."

Spoiler: vis
"I wanted so badly to lie down next to her on the couch, to wrap my arms around her and sleep. Not fuck, like in those movies. Not even have sex. Just sleep together in the most innocent sense of the phrase. But I lacked the courage and she had a boyfriend and I was gawky and she was gorgeous and I was hopelessly boring and she was endlessly fascinating. So I walked back to my room and collapsed on the bottom bunk, thinking that if people were rain, I was drizzle and she was hurricane."

Spoiler: vis
"What is an "instant" death anyway? How long is an instant? Is it one second? Ten? The pain of those seconds must have been awful as her heart burst and her lungs collapsed and there was no air and no blood to her brain and only raw panic. What the hell is instant? Nothing is instant. Instant rice takes five minutes, instant pudding an hour. I doubt that an instant of blinding pain feels particularly instantaneous."

Spoiler: vis
"When adults say, "Teenagers think they are invincible" with that sly, stupid smile on their faces, they don't know how right they are. We need never be hopeless, because we can never be irreparably broken. We think that we are invincible because we are. We cannot be born, and we cannot die. Like all energy, we can only change shapes and sizes and manifestations. They forget that when they get old. They get scared of losing and failing. But that part of us greater than the sum of our parts cannot begin and cannot end, and so it cannot fail."
Blog:
cherrydunia.blogspot.dk
Tumblr:
thoselittlefandoms.tumblr.com
cherrydunia.tumblr.com

Brugeravatar
ReficulNatas
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2319
Tilmeldt: tirs 10. maj 2011 08:46
Køn: Kvinde
Geografisk sted: in a world of pure imagination
Kontakt:

Re: Litteratur tråden!

Indlægaf ReficulNatas » tors 15. aug 2013 09:44

oh Gud...

...man kunne skrive om alt det litteratur man har læst. Digte, noveller, romaner det hele.


Are you kidding?!

Jeg tilføjede mere end 200 bøger til min profil den dag jeg fik Goodreads, og det var kun lige den brøkdel som jeg kunne huske!

Derudover;

Jeg kan også klart anbefale The Fault in Our Stars af John Green som er en af mine yndlingsbøger. Letlæslig men medrivende.

Jeg er også selv igang med sidst udkomne bog i A Song of Ice and Fire serien af George R. R. Martin, som dog nok mere er kendt som "Game of Thrones".
Det er nogle lidt tunge bøger (dog lettere end Ringenes Herre) primært pga. af alle de navne der bliver nævnt. Jeg har kun set den første 1½ sæson af TV serien, hvilket hjalp mig en del da jeg startede på bøgerne, fordi at det gjorde det nemmere at sætte ansigt på navnene og derved huske dem.
Men det er en fantastisk serie, og hvis du kan lide at se den, burde du også tage at læse den.

Kadavermarch af Dennis Jürgensen, fordi du ikke skal undervurdere danske forfattere. Som man muligvis kan udlede af titlen på bogen omhandler den, surprise surprise, en zombie apocalypse. Den er godt skrevet og der medvirker en del almindelige mennesker som fremstår som almindelige mennesker, hvilket er en af grundene til at jeg elsker den.

Blåfolket af Bent Haller er en af de bøger jeg læste flest gange i folkeskolen fordi vi kun måtte låne 7 bøger om ugen, og den her var en af de tykkere, så den holdte lige et par timer mere. Den foregår i fremtiden, hvor en ny istid er startet, hvilket har resulteret i at mennesket for længe siden søgte under jorden for at overleve, hvilket har resulteret i at de har udviklet sig til at blive lavere og blå i huden. Den er også filmatiseret under navnet "Strit og Stumme".

Jurassic Park af Michael Crichton, kan du nok godt gætte hvad handler om, da du højst sansynligt har set filmatiseringen. Bogen er så velskrevet at jeg var ved at kaste den fra mig flere gange fordi jeg begyndte at nære et indædt had til den lille pige, som er dummere end snot. Læs den.
Do thou amend thy face, and I'll amend mine life.

Brugeravatar
nodokasa
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1745
Tilmeldt: man 9. maj 2011 15:11
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Litteratur tråden!

Indlægaf nodokasa » tors 15. aug 2013 10:59

Dennis Jürgensen er fantastisk til fantasy. Prøv at se om i kan finde "Krøniker fra Kvæhl" serien - en ganske ... Hyggelig lille serie af (tror jeg) børnebøger, som omhandler alt fra mennesker, elvere, vampyrer og trolde til varulve, vampyrtrolde (oh yes!) og så videre derud af. :>
Animanga.dk - Original Danish Derailers - ODD

Billede

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Litteratur tråden!

Indlægaf SsjGogo » tors 15. aug 2013 11:47

Jeg er lidt frankofil, når det gælder litteratur, men alt fra Camus, Baudelair, Rimbaud og Sartre kan jeg varmt anbefale.

Tillige nyder jeg meget Dostojevskij - det er tungt, men jeg mindes ikke, at der er nogen anden, der har ordet så meget i sin magt.

Moderne litteratur - så kan hr. Murakami, apropos, bestemt nævnes. Isærdeles "Kafka på Stranden".

Magisk realisme fra Sydamerika er også en fantastisk genre, bl.a. bogen " 100 års ensomhed" m.m.

Gabriel García Márquez bør nævnes med navn også! :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
kishimotomochi
Kage
Kage
Indlæg: 576
Tilmeldt: lør 9. jul 2011 10:44
Køn: Kvinde
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Litteratur tråden!

Indlægaf kishimotomochi » ons 21. aug 2013 19:43

Nye bøger som jeg skal til at læse:

Paper Towns - John Green

Shopaholic Takes Manhattan

The Carrie Diaries

Summer In The City

10 things we did (and probably shouldn't)

An adubance of Katherinces

The Great Gatsby (Jeg har ikke set filmen endnu - så vil læse bogen først)

13 reasons why - Jay Asher (Den blev anbefalet af ham den flinke medarbejder I bog Ide)

World War Z (Har heller ikke set filmen endnu + blev anbefalet af Bog Ide)

1984 (Bog Ide)

Det var så min læse liste, som bliver opdateret næsten hver dag
Blog:
cherrydunia.blogspot.dk
Tumblr:
thoselittlefandoms.tumblr.com
cherrydunia.tumblr.com

Brugeravatar
Vonkejser
Jonin
Jonin
Indlæg: 204
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:03
Geografisk sted: Europa
Kontakt:

Re: Litteratur tråden!

Indlægaf Vonkejser » ons 21. aug 2013 21:34

Hmmm...De forfatter jeg læser mest af er:
Albert Camus, Franz Kafka, Hemingway, Dostojevskij, Leo Tolstoy, Haruki Murakami, Johannes V. Jensen, Gabriel García Márquez og Jakob Ejersbo.

Når jeg er færdig med at læse Krig og fred så skal jeg begynde på Udvandrenrne af Vilhelm Moberg. @_@.-
And I don't want to hear anything about "I don't believe in vampires" because I don't believe in vampires, but I believe in my own two eyes, and what I saw is fucking vampires! ಠ_ಠ


Tilbage til "Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster