Hvor er deltagerne blevet af...?

Her kan du indsende relevante nyheder, interviews og artikler.
Vil du være frivillig journalist for Animanga.dk tjek her.
*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf *Wish* » fre 24. feb 2012 21:04

Da jeg godt kunne tænke mig, at få respons fra flere folk end de få, der følger min blog, har jeg valgt at smide mit seneste indlæg ind her på forummet. ^^ I er velkomne til både at kommentere her og på selve bloggen.


Hvor er deltagerne blevet af...?

Det går lidt sløvt med betalingerne og især tilmeldingerne til dette års SVScon. På samme tidspunkt sidste år var der mange flere tilmeldte og lidt flere betalende. Det er da lidt tankevækkende, og jeg kan ikke lade være med at overveje, om det betyder, at der vil komme færre til dette års SVS end sidste år. Inden vi åbnede tilmeldingen, havde vi faktisk regnet med, at der ville komme en stigning, og vi havde hovedbrud, da det kom til, hvad vi skulle gøre med hensyn til opstillingen i cosplayhallen, så flest mulige kunne se showet. Men umiddelbart ser det jo ud til at gå den anden vej... :(

Vi havde regnet med en stigning, fordi der ikke ligger Sakura festival i samme weekend, hvilket der gjorde sidste år. Så vi er ret uforstående over, hvorfor der i år er færre tilmeldte end på samme tidspunkt sidste år. Personligt kender jeg ikke til andre arrangementer, som ligger tæt på os og kunne "stjæle" deltagere" - bortset fra Animecon i Holland, men det er da alligevel begrænset, hvor mange der tager derned.

Jeg kunne også forstå faldet, hvis vi havde afholdt en dårlig con sidste år, men jeg synes faktisk, at det var den bedste SVScon til dato. Der var ikke de store problemer, ingen skulle på skadestuen - generelt gled connen og vores events godt - plus at arrangørerne ikke blev kørt ned.

Måske skyldes det, at folk er blevet endnu dårligere til at binde sig til noget - der kunne jo komme noget mere interessant. Men mit indtryk er, at for størstedelen af SVScons deltagere er SVScon (og de andre conner) årets begivenhed og noget de bare skal med til. Så hvorfor tilmelder de sig så ikke...? De behøver jo ikke betale med det samme, når de tilmelder sig ligesom til J-Popcon. De kan jo sagtens tilmelde sig og så betale, når de har pengene til det.

Jeg har dog bemærket en tendens. Både til HAF Event 15 var der færre tilmeldte og færre deltagere end vi havde regnet med, og til Kita Træf 11.2 nåede de heller ikke deres max antal deltagere. Til Kita Træf 12.1 er der også meget færre tilmeldte og betalende end der normalt er lidt under en måned til et træf. Pt. er der 32, som har betalt, og 27 tilmeldte. Så umiddelbart kunne de gå hen kun og blive en 60 stykker, hvilket er halvdelen af deres max.
Jeg forstår ikke disse fald, for mit indtryk er, at miljøet hele tiden vokser. Så hvor bliver de nye fans af...? Måske flyder folk ud til private arrangementer i stedet for, og har ikke lyst til at bruge penge på de organiserede events og conner...? Måske er en generation af fans stoppet med at tage til conner, fordi de har fået andre prioriteter i livet? Måske er folk flyttet længere væk og har ikke tid eller råd til den ekstra transport? Spekulationerne kunne fortsætte. Jeg er meget interesseret i at høre jeres bud på mulige forklaringer.

Brugeravatar
MuffinMichi
Chunin
Chunin
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 2. dec 2011 09:30
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Undercover på Månen

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf MuffinMichi » fre 24. feb 2012 21:11

Jeg tror generelt at der bliver reklameret for lidt for de cons og store arrangementer der er i Danmark (= Hvad jeg oplever. Ved ikke hvor meget der reelt bliver gjort for at få folk til cons).

Jeg havde set anime og læst manga i flere år før jeg hørte om J-popcon første gang. Først da jeg var der, gik det stærkt, for når man først er til en con, bliver de andre med sikkerhed nævnt på en eller anden måde, og jeg hører stadig om arrangementer, der har kørt i flere år, men som næsten ingen kender.
I can fly. When no one is watching

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf SsjGogo » fre 24. feb 2012 21:16

Jeg tror også, at manglende reklame er en stor faktor.

En utopisk løsning kunne være, at de tre danske cons samlede kræfterne, og brugte hinandens ressourcer (også de økonomiske) til at lave reklame, også for hinanden.

Et andet problem kunne være udbuddet til den pågældende event.

Men min opfattelse er, at SVS har en høj stjerne i miljøet - og at der nok skal komme ligeså mange som der gjorde sidste år.
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf l.mathiasen » fre 24. feb 2012 21:50

Først, det kan være et tilfælde og det kan ende med flere mennesker end sidste år.
Havde egentlig forventet med mulighed for at bestille mad på forhånd ville gøre beslutningen lidt lettere for forældre, så de ved at deres mindreårige får noget mad :D

Det kan være, hvilket jeg har nævnt flere andre steder er at der ikke kommer flere fans til sådan generelt, hvis der ikke engang er fans nok til at sælge One Piece her i landet, så står det skidt til.
Der kommer ikke så mange nye folk til som der gjorde før. Jeg gætter på at den naturlige afgang er samme procent som den hele tiden har været, da miljøet er for at sige det som det er på nuværende tidspunkt mest gearet mod teenagere så folk forsvinder automatisk, da der ikke er noget for dem. Tidligere var det ikke noget man tænkte over for der kom flere ind i miljøet end der forlod det. Så er den tese korrekt skal man gøre noget for at fastholde folk længere.

Måske har alle folk bare småsøskende der skal konfirmeres den weekend eller har travlt med at se Giroen på tv :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
Gama
Kage
Kage
Indlæg: 638
Tilmeldt: ons 25. jan 2012 16:59
Køn: Mand
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland.

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf Gama » fre 24. feb 2012 23:21

nu har jeg læst og set anime i små 10 år, og har en internet ven som har gjort det samme, jeg fandt ud af i november-december 2011 at der var cons i danmark, hvorefter jeg fortalte min ven om det, han troede også kun sådan noget fandtes i udlandet.. Så jeg tror også at det er pga. mangel på reklame :)

også mangel på events eller nyheder eller noget for første gangs deltagerer(jeg kender ikke til nogen ihvertfald, men jeg har jo heller aldrig været til et) afskræmmer nok folk en del, jeg er ihvertfald en lille smule skræmt over at skulle ned til en masse mennesker som et klædt ud :P
It is important that when pursing our own self-interest we should be “wise selfish” and not “foolish selfish”. Being foolish selfish means pursuing our own interests in a narrow, shortsighted way. Being wise selfish means taking a broader view and recognizing that our own long-term individual interest lies in the welfare of everyone. Being wise selfish means being compassionate - Dalai Lama. Vær egoist, men på den smarte måde!

Brugeravatar
Mizyki
Chibi
Chibi
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs 31. maj 2011 01:18
Køn: Kvinde

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf Mizyki » lør 25. feb 2012 00:30

Det er sjovt at de fleste mennesker der hører om conventions først, hører om J-popcon. Det er lige som om de netop gør bedre reklame? :/
Anyways..
Jeg har hørt at der er RIGTIGT mange af de folk jeg kender som ikke gider tage med - de synes ikke connen er "seriøs" nok, og ville ellers kun komme fordi de plejer at komme/deres venner kommer. Personligt synes jeg det er noget pladder, men det er nok fordi jeg elsker SVScon og synes det er en af de bedste conventions jeg har været til! Jeg kommer i hvert fald, det er helt sikkert! (og jeg kender også en del som kommer, ved ikke om de har tilmeldt sig endnu (: hoho)

*Wish*
Kage
Kage
Indlæg: 779
Tilmeldt: man 9. maj 2011 14:53
Køn: Kvinde
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf *Wish* » lør 25. feb 2012 11:33

Jeg indrømmer gerne, at vi ikke har gjort meget ud af PR fra SVScons side. Indtil nu så det ikke ud til at være nødvendigt, da der har været stødte stigninger i antallet af deltagere hvert eneste år. 2008: ca. 180-200 deltagere, 2009: næsten 400 deltagere, 2010: ca. 530 deltagere, 2011: ca. 750 deltagere.

Så fordi det ikke så ud til at være nødvendigt, har vi lagt kræfterne andre steder med hensyn til connen. Mit personlige indtryk er også, at er man først kommet ind i miljøet og har været til sit første arrangement, kommer man til at høre om andre events, træf og conner, hvilket også er en grund til, at vi ikke har gjort noget ud af reklame til andre arrangementer (bortset fra at gå rundt i SVS T-shirts).

Brugeravatar
M.Mikkelsen
Chunin
Chunin
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 4. jan 2012 16:53
Køn: Mand
Geografisk sted: Okinawa

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf M.Mikkelsen » lør 25. feb 2012 12:07

Hvis antallet ligefrem er faldene, hvilket vi jo så ikke helt kan sige på nuværende tidspunkt og egentlig heller ikke kan se førend tenensen har været faldene over et par år, så er det nok ikke bare et spørgsmål om manglende reklame, da mængden af reklame jo er den samme som foregående år. For det betyder at folk der før tog til connerne ikke kommer, at folk der før blev introduceret til den af deres venner ikke gør etc. Dvs. at med størst sandsynlighed er mængden af fans man kan tage af faldet.

Jeg er ikke særlig interesseret i animeconner personligt, var i sin tid til J-popcon en 2-3 gange, men droppede den derefter. Der er to ting der gør det, jeg er blevet ældre og conner har ikke længere den fordel at de er en ny oplevelse for mig. Conner har generelt en masse teenagere der render rundt og larmer, giver "free hugs" etc. ikke det jeg ser som hovedingrediensen i at havde det sjovt, for nu at sige det som det er. De fleste conner har heller ikke særlig mange events der interesserer mig.

Men det er ikke kun alder der gør det, da jeg første gang var til con var det hele nyt og spændende, anden gang fandt jeg ud af at indholdet var næsten præcis det samme som året før. Derfor har jeg det nu sådan at jeg fortrækker mindre og/eller private arrangementer uden helt så mange mennesker, da jeg alligevel kun villle komme til conner for at snakke med folk. Til sådanne mindre arrangementer er det ofte nemmere og jeg behøver ikke at betale en formue for det. Ikke at jeg ikke kan finde på at tage til en con, tog til Birmingham i 2010 for Discworld-con, men den var så også noget helt andet end de danske animeconner (gennemsnitsalderen er også en lidt anden :p) og har den fordel at det ikke er så svært igen at skaffe Hr. Pratchett, selvom 2012 connen nok bliver hans sidste :( .

Nu kan jeg så heller ikke komme til årets SVScon under alle omstændigheder. Men ok, pointen med den længere personlige smøre var egentlig bare at illustrere hvad Lars også sagde, at mange fok stopper med at gå til conner (og nogen falder ud af "miljøet" generelt) efterhånden som de bliver ældre. Så derfor tyder det på at der på nuværende tidspunkt ikke længere er samme indstrømning af nye folk, hvilket giver sig udtryk i at antallet falder. Så tror ikke at reklame i sig vil hjælpe på længere sigt. Det faldende antal er ikke problemet, men et symptom på den faldende indstrømning af nye animefans i Danmark.

Brugeravatar
Trieu
Jonin
Jonin
Indlæg: 223
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 14:40
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf Trieu » lør 25. feb 2012 14:21

Mizyki skrev:Det er sjovt at de fleste mennesker der hører om conventions først, hører om J-popcon. Det er lige som om de netop gør bedre reklame? :/


Det er værd at bemærke at hvis man søger efter "manga con", "manga messe", "anime con" og lignede på google, så er j-popcon normalt det eneste con hvis hjemmeside dukke højt op på google.

Det betyder at de nye som kommer ind i anime miljøet og så vælger at se om der er danske convention, normalt først høre om og deltager til J-popcon, mens andre convention kan have faldende tilslutning når den naturlige frafald af folk der ikke længere kan deltage, ikke opvejes af tilstrømningen af nye folk i anime miljøet.

Der ud over, så henvende Kita, haf og svs sig geografisk mest til fans der bor i Jylland, så alle nye i miljøet som google efter manga con tror måske at J-popcon er den eneste. og med mindre de bruger tid til at søge rundt omkring, vil de ikke have nogen ide at der også er con og træf på Jylland, og hvis de så hellere ikke vælger at deltage til J-popcon fordi at det er for lang væk, kommer de ikke til at høre om svs, animanga og så videre.

Det er specielt et problem at SVS ikke dukker op som nogle af de første resultate selv når der søges på "manga con Jylland" eller "anime messe Jylland"

(mine resultater skal dog så lige tag forbehold for at google tilpasse dens søge resultater til den enkelte)

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Hvor er deltagerne blevet af...?

Indlægaf SsjGogo » man 27. feb 2012 14:04

@ Wish

Kunne man tænke sig, at SVS eller du kommenterede på nogle af de meget fine og konstruktive indlæg, der er kommet her. :)

Hvor står I mht. problemet?
www.gogonoter.dk


Tilbage til "Nyheder, interviews og artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster