Kyushu..

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Kyushu..

Indlægaf MADAO » søn 15. apr 2012 13:53

There is been quite many shows this year that had Kyushu dialect in them, anybody knows why it is happening all of a sudden?

EDIT: Those were not Kyushu dialects after all, stupid me..
Senest rettet af MADAO søn 15. apr 2012 23:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SsjGogo
Kami
Kami
Indlæg: 5638
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: København

Re: Kyushu..

Indlægaf SsjGogo » søn 15. apr 2012 15:33

Noob question, what is the difference? :)
www.gogonoter.dk

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Kyushu..

Indlægaf l.mathiasen » søn 15. apr 2012 18:56

Var det ikke den dialekt den amerikanske våben har i Upotte? Hun talte i hvert fald en eller anden dialekt.
Jeg mener begrundelsen der var at det var sjovt ;D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Kyushu..

Indlægaf JoaCHIP » søn 15. apr 2012 20:27

Den sidste underlige dialekt, jeg er rendt ind i, er i "Survive! Inhabitable Planet" hvor figuren "Chako" taler med en tyk kanzai-dialekt.

"Nan ja?" ... "Okini!" :D
RYST OG NYD!

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: Kyushu..

Indlægaf MADAO » søn 15. apr 2012 22:26

SsjGogo skrev:Noob question, what is the difference? :)


Here, listen to the guy with glasses talk for a minute or two:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... DRQ#t=457s

http://www.youtube.com/watch?v=koIhZOfB ... re=related

It is more neutral, more flat and void of some emotions, I suppose..

Brugeravatar
l.mathiasen
Le Critique
Le Critique
Indlæg: 3147
Tilmeldt: søn 8. maj 2011 19:17
Kontakt:

Re: Kyushu..

Indlægaf l.mathiasen » søn 15. apr 2012 22:43

JoaCHIP skrev:Den sidste underlige dialekt, jeg er rendt ind i, er i "Survive! Inhabitable Planet" hvor figuren "Chako" taler med en tyk kanzai-dialekt.

"Nan ja?" ... "Okini!" :D


Det gamle ADV Films holdt til i Houston, og så når den dialekt blev brugt skulle deres stemmeskuespillere altid bruge deres tykkeste Texas-dialekt :D
Det var på det tidspunkt jeg blev en japansk dub puritaner :D
https://discord.gg/vTaAHA2 dansk anime discord

Brugeravatar
MADAO
Chunin
Chunin
Indlæg: 115
Tilmeldt: ons 11. maj 2011 21:59
Køn: Mand

Re: Kyushu..

Indlægaf MADAO » søn 15. apr 2012 23:28

First, let me apologize for misleading info in the start, should've researched before posting stuff..

Now, M16 in Upotte is speaking Western Japanese, Kansai/Osaka dialect - one that has been made fun of for many years - and the video I linked is Western Japanese, Hokuriku/Fukui dialect. Both regions are less than 200 km away, so it makes some sense that there is similarity, although I like the Fukui dialect much more.

Long story short, we're used to standard Japanese in our anime, Kanto/Tokyo dialects being more Eastern Japanese, hence I wondered why there were so many shows this year with more and more Western-like Japanese..

Speaking of Kyushu dialects, as far as I understand. they're supposed sound more like Korean, coz they're close to South Korea and borrowed quite some words in daily use.

Overall, I suspect we may hear Kyushu dialects too, if trend continues :P

Brugeravatar
psyg
Bobbi
Bobbi
Indlæg: 634
Tilmeldt: tors 22. dec 2011 02:01

Re: Kyushu..

Indlægaf psyg » man 16. apr 2012 06:13

tjaa jeg syns altid der har været meget kansai-ben i anime, jeg er ikke rigtig sikker på vi har set så meget mere på det seneste end der sådan heletiden har været, men det kan være dialecten er begyndt at dukke op i en tykere form nu. Arata har da i vertfald rimelig tyk dialect.

en stor del af årsagen til vi ikke ser mere en de rigtig store dialekter kan måske grundes i at folk generalt ikke kan forstå det ordenligt, når de er ude og tale med lokal befolkninger ogsådan så har de i vertfald gerne japanske under tekster på i nyhederne osv -_-*

de forskellige dialekter har også gerne et image som det tilsyndeladene er svært for dem at brække fri fra.

kansai-ben har været meget brugt i manzai humor og af den grund så ser mange folk det som en ret goofy dialekt.

hiroshima-ben som også af og til dukker op i anime (for nyligt, kimi no iru machi) har været blevet brugt i en yakuzafilm engang så man er instant gangster hvis man snakker det uden for hiroshima :p
「タダより高いものはない」

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Kyushu..

Indlægaf JoaCHIP » man 16. apr 2012 23:41

l.mathiasen skrev:Det gamle ADV Films holdt til i Houston, og så når den dialekt blev brugt skulle deres stemmeskuespillere altid bruge deres tykkeste Texas-dialekt :D
Det var på det tidspunkt jeg blev en japansk dub puritaner :D

Haha og måske er det faktisk ganske rammende for en ude-på-landet dialekt. Skulle man lave en dansk dub (gud forbyde det) kunne de jo tale jysk!

Her er noget riiiiigtig kanzai-dialekt: http://www.youtube.com/watch?v=bzsFiGbWhVs#t=53
RYST OG NYD!

Brugeravatar
nielsm
Missing-Life
Missing-Life
Indlæg: 2181
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 18:35
Køn: Mand
Geografisk sted: 輪場
Kontakt:

Re: Kyushu..

Indlægaf nielsm » man 16. apr 2012 23:44

JoaCHIP skrev:
l.mathiasen skrev:Det gamle ADV Films holdt til i Houston, og så når den dialekt blev brugt skulle deres stemmeskuespillere altid bruge deres tykkeste Texas-dialekt :D
Det var på det tidspunkt jeg blev en japansk dub puritaner :D

Haha og måske er det faktisk ganske rammende for en ude-på-landet dialekt. Skulle man lave en dansk dub (gud forbyde det) kunne de jo tale jysk!

Mere konkret tror jeg århusiansk ville fungere. Og hvis der er nogen der vrøvler på okinawansk kan de få en bornholmsk dialekt i hovedet!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster