Tenki no Ko

Snak om animations-/tegnefilm fra Japan (og evt. Korea og Kina)

Redaktør: Willow

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Tenki no Ko

Indlægaf JoaCHIP » ons 11. mar 2020 23:53

... eller "Weathering With You" er god! Se den.

Makoto Shinkai, som har studeret litteratur på universitet, har førhen lavet en masse ting som mere eller mindre føltes som stiløvelser i romantik (altså den der stilart fra 1800-tallet). Men denne gang har han - såvidt jeg kan bedømme - kastet sig over magisk realisme, en stilart man bl.a. også ser i Animatrix "Beyond". Og det fungerer vanvittigt godt.

Samtidigt er filmen en fantastisk rundtur i Tokyo. Man ser alle de mest ikoniske bydele som folk der her været i Japan nok også kan genkende. Shinjuku, det store kryds i Shibuya, Tokyo Tower med pariserhjulet i Yokohama som baggrund osv osv.

Og så er filmen samtidigt en kæmpe opsang til nutidens udbredte katastrofestemning. Og budskabet er utroligt positivt, hvilket er noget jeg tror både folk i og udenfor Japan trænger til at tage til sig her for tiden. Jeg mener ikke kun den kipper med hatten til klimaforandringerne, men også at den kan tolkes som at "corona er slemt, men mon ikke vi klarer den?".

Og endelig er den fyldt med små detaljer som både viser japansk kultur (forskellen på hovedpersonen som kommer fra en lille by vs. storbymennesker) og shinto-mytologien og dens underfundige univers.

Og så er den naturligvis helt vildt flot, for intet grimt forlader Shinkai's hånd. Alt i alt en stor anbefaling herfra, og tak til EF-Danmark for invitationen.
RYST OG NYD!

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Tenki no Ko

Indlægaf Gintoki » ons 11. mar 2020 23:57

Jah det var en god film! Meget flot lavet og godt skrevet historie. Mange fine små detaljer der gør universet ret dybt og fortryllende. Se den hvis i får muligheden!

De danske undertekster ku så godt være bedre, der blev efterladt meget til fantasien..
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Tenki no Ko

Indlægaf Naiera » tors 12. mar 2020 00:37

Med coronasjov ude i den virkelige verden får jeg den nok først set når den japanske Blu-ray dukker op om to måneder.

Brugeravatar
Gintoki
Happy-Gin
Happy-Gin
Indlæg: 3357
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Geografisk sted: Himmellegemet Jorden, nærmere placering KBH

Re: Tenki no Ko

Indlægaf Gintoki » tors 12. mar 2020 12:02

Naiera skrev:Med coronasjov ude i den virkelige verden får jeg den nok først set når den japanske Blu-ray dukker op om to måneder.

Sjovt nok, så var der ikke særligt mange i biffen i går, da folk nok var blevet væk af frygt for smitte. Så hvis ikke det var fordi bifferne nok holder lukket nu, så ville det problem jo løse sig selv i og med der er mindre smittefare når der er færre folk til stede :P
Billede NYAN NYAN NYAN NYAN NYAN NYANBillede

http://nyan.cat http://www.nyanicorn.com/

Back once again for the renegade master, default damager, power to the people!

Brugeravatar
Naiera
Missing-Nin
Missing-Nin
Indlæg: 1209
Tilmeldt: man 2. sep 2013 00:17
Køn: Mand
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Tenki no Ko

Indlægaf Naiera » tors 12. mar 2020 13:25

Men jeg har det med at slikke på alle hyppigt berørte overflader jeg kommer forbi.

Brugeravatar
JoaCHIP
Mahoutsukai
Mahoutsukai
Indlæg: 2044
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 20:26
Køn: Mand
Kontakt:

Re: Tenki no Ko

Indlægaf JoaCHIP » tors 12. mar 2020 15:57

:D

Nåja, jeg glemte at nævne at soundtracket også er ganske godt! De der glitchede klaverstykker passede virkeligt godt.
RYST OG NYD!


Tilbage til "Anime"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster